En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Virksomhedernes tomme CSR-løfter

I torsdags viste DR1 Tom Heinemanns dokumentar ”Et tårn af løfter” om globaliseringens skyggeside: Børnearbejde, elendige arbejdsforhold og miljøsvineri er dagligdags foreteelser, når telegiganterne Ericsson og Telenor får udført arbejde blandt verdens fattigste i Bangladesh. Begge selskaber bryster sig af høje etiske standarder, og selv efter afsløringerne holder selskaberne den etiske fane højt. Men er det nu klogt? Skal virksomheder partout være etiske?
af Henrik Merkelsen
Forargelsen over afsløringerne er forståelig. Målt med danske (eller andre vestlige) alen er de afslørede forhold dybt kritisable. På samme måde som da JYSK og en række andre skandinaviske virksomheder for et års tid siden blev udstillet i en lignende dokumentar af samme instruktør. Globaliseringen er blevet et fantastisk tag-selv-bord for afsløringer af udnyttelse af verdens fattige og de multinationale virksomheders grove hykleri. Og det har virksomhederne ikke mindst sig selv at takke for.
 
Rosenrødt billede af globaliseringen
Globaliseringen er en udfordring, som stiller virksomheder, forbrugere, politikere – kort sagt alle – over for en række etiske problemstillinger. På den ene side er det helt urealistisk at forvente samme miljømæssige, sociale og sikkerhedsmæssige standarder i verdens fattigste lande som i verdens rigeste. Disse landes konkurrencekraft ligger bl.a. i, at de ikke har samme standarder. At der er rum for forbedring, er dog åbenlyst. Og måske en dag vil hele verden nyde godt af en globalisering, hvor man lever det meste af sit liv i uvirksomhed som hhv. institutionsbarn, skoleelev, studerende og folkepensionist – kun afbrudt af nogle få års beskæftigelse, hvor man arbejder ’smarter’ i stedet for ’harder’. Spørgsmålet bliver da, hvem der til den tid skal producere vores varer og sikre almindelige serviceydelser?
 
Indtil denne utopi materialiserer sig, er det dog relevant at se på, hvilke forventninger vi har til virksomheder, der outsourcer produktionen til lande med lavere løn og generelt lavere standarder end vores egne. For en stor del er disse forventninger skabt af virksomhederne selv. Formuleringer af code of conducts, etiske principper og CSR-politikker tegner et næsten rosenrødt billede af globaliseringen: Der er regler, kontrol og sikring af, at alle – indtil mindste underleverandørled – lever op til strenge sociale, miljømæssige og etiske krav. Så behøver forbrugerne ikke at bekymre sig om den dårlige samvittighed, politikerne ej heller om reguleringer, og alle er glade.
 
Talk is cheap
Især virksomhederne, for de har løst et svært problem på en meget omkostningseffektiv måde ved at skrive sig ud af det i form af politikker og regelsæt. Det er, hvad den svenske organisationsteoretiker Nils Brunsson kalder for ’organizational hypocrisy’. Den traditionelle beslutningskæde, som består af ’talk’, ’decision’ og ’action’ brydes op: Man lover at løse problemerne, formulerer politikker og træffer beslutninger med uklare mål og/eller lange tidshorisonter – alt sammen for at slippe for at gøre noget ved problemet. For mens ’talk is cheap’, er action ofte dyrt.
 
Med mange forskellige stakeholdere, der i vidt omfang har forskellige krav og forventninger til virksomheden, er hykleri ofte en nødvendig strategi, når man skal dele sol og vind til alles (større eller mindre) tilfredshed. Hykleri som strategisk virkemiddel indeholder selvfølgelig en vis risiko, men en virksomhed, der ingen risici tager, er en virksomhed, der udnytter sine aktiver dårligt. Det er fuldstædig legitimt som virksomhed at løbe risici. Og lønsomt, hvis man mestrer kunsten at lave gode risikovurderinger.
 
Netop her fejler mange virksomheder, når det gælder etik. Det er næsten gratis at love høje etiske standarder – og derfor lover mange for meget. God etik og andre såkaldt ’bløde værdier’ er blevet omfavnet med begejstring som et markedsføringsparameter, hvor virksomheder står i kø for at bedyre, hvor gode samfundsborgere de er. Men som Heinemanns dokumentarfilm afslører, skal der ofte ikke kradses meget i overfladen, før glansbilledet krakelerer. Offentligheden forarges behørigt, og virksomheden befinder sig i en 100 procent selvforskyldt krise. En krise, som kunne have været undgået, hvis ikke virksomheden havde været så forhippet på at skabe en (måske urealistisk) forventningshorisont hos offentligheden.
 
The business of business is business
Spørgsmålet er, om det er en god ide for virksomheder at profilere sig på etik? Det mener jeg ikke, det er. Milton Friedmann har en vis pointe i sin påstand om, at ”the business of business is business”. Virksomheder skal først og fremmest tjene penge. Det udelukker bestemt ikke, at man kan opføre sig pænt. Der findes fx virksomheder, der anvender børnearbejde, men samtidig sikrer disse børn en skolegang, de ellers ikke ville have fået. Det kan være med til at skabe goodwill i lokalområdet og måske på sigt sikre en mere duelig arbejdsstyrke, som kan håndtere sværere oppaver. Så kan mere avanceret produktion outsources og penge spares. God opførsel og øget profit går da fint hånd i hånd.
 
Jeg er bestemt heller ikke modstander af, at virksomheder opfører sig pænt, selv om det koster på bundlinjen. I en kompleks og globaliseret verden vil der være situationer, hvor en virksomhed af egen vilje kan vælge at påtage sig et ansvar, som, i fald det skulle løftes af det omkringliggende samfund, ville blive uforholdsmæssigt dyrt. Det ville Friedmann nok ikke bryde sig om, men hvis aktionærerne heller ikke bryder sig om det, har de jo mulighed for på den ene eller den anden måde at give deres stemme til kende.
 
Lov så lidt som muligt…
Problemet er ikke, at virksomheder udfører samfundsgavnlige aktiviteter – hvad enten det kan forenes med et profitmotiv eller ej. Problemet er, når virksomheder bruger etik til markedsføring og skruer offentlighedens forventninger op på et niveau, hvor virkeligheden ikke kan bære. Det er netop ikke virksomheders opgave at være etiske aktører, men gennem en stadig mere omfattende CSR-kommunikation er virksomhederne med til at oparbejde et forventningspres omkring deres etik. Det er af mindst to grunde tåbeligt:
1)      En virksomhed bør – alt andet lige – tilstræbe et så lavt forventningspres som muligt. Man skal love så meget, som det kræver – og ikke en disse mere. Det er spild af ressourcer.
2)      Virksomhedens løfte skal gerne være indtægtsgivende – og ikke udgiftsgenererende – når det skal indfris. Det gælder i særdeleshed, hvis løftet virker og kunden vil have mere af samme skuffe.
 
…og skru ned for retorikken
Virksomheders omsiggribende etiske profilering resulterer i bedste i fald i, at antallet af selvforskyldte kriser stiger, fordi offentligheden reagerer negativt på de brudte løfter. Men det er kun begyndelsen. Med tiden vil offentligheden givetvis holde op med at reagere så kraftigt, fordi tomme løfter og uindfriede forventninger på sigt fører til kynisme. Så for både virksomhedernes egen skyld og resten af samfundets er der god grund til, at virksomheder skruer ned for retorikken, når det gælder etikken.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • SoMe-redaktør

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Head of Group Marketing & Communication

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Erfaren webredaktør

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

Se flere jobs

Kurser

  • Canva: Sådan bliver du en bedre designer

    Canva: Sådan bliver du en bedre designer

Se flere kurser

Netværk

  • Kampagneansvarlige

    Kampagneansvarlige

Se flere netværk

Job

  • SoMe-redaktør

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Head of Group Marketing & Communication

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Erfaren webredaktør

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret