En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Branding 3.0

Først var produktet i fokus for brandingen. Så kom virksomheden i centrum. Og nu rækker brandingen ud efter virksomhedens netværk af stakeholders. Branding 3.0 er på vej til en virksomhed nær dig. Det fremgår af en ny bog, Brug dit brand, som er skrevet af Mary Jo Hatch og Majken Schultz.
af Majken Schultz

Branding kom meget tidligt på dagsordenen i Danmark anført af lokale koryfæer og storstilet iscenesættelse. Den del er stilnet væsentlig af. Mange har derfor den opfattelse, at branding er en overstået modebølge. Intet kunne være mere forkert. Både anvendelsen og konceptualiseringen af branding lever og har det godt, men branding-feltet har udviklet sig radikalt i de senere år. Ledende virksomheder i kongeriget som Novo Nordisk, Vestas og LEGO Gruppen er alle eksempler på en gennemgribende brug af virksomhedsbranding. Men de har hver på deres måde en branding-forståelse, som ligger langt fra den første bølge. Branding er ikke længere et spørgsmål om konsistens og klare budskaber. Det er et spørgsmål om aktivt at involvere sin omverden og invitere til mange forskellige anvendelser af, hvem virksomheden er.



Tredje bølge rammer stakeholder-landskabet
Mary Jo Hatch og jeg påstår i vores bog Brug dit Brand, at vi er i gang med en tredje bølge i branding, hvor virksomhedens samlede netværk bidrager aktivt til brandet. Branding har bevæget sig fra fokus på produktet, til virksomheden og nu til det samlede stakeholder-landskab. Og det stiller krav om ændrede former for tænkning og organisering af brandet. Tiden er optaget af co-creation, hvor virksomheder mister kontrol over brandet og aktive stakeholdere står klar til og forventer dialog. Men også af, hvordan man kan skabe en innovativ og meningsfuld kraft bag brandet. Vilkår og markeder, konjunkturer og forventninger er i bevægelse - og det er branding feltet også. Men der er kommet en stærkere teoretisk forståelse af fænomenet, og de mange erfaringer fra praksis har skabt en langt større realisme i, hvad branding kan bidrage med. Det afspejler sig i de mange bøger, der skrives om branding. Der er færre jubeloptimistiske løfter og flere reflekterede overvejelser om, hvordan man kan forstå og udvikle de processer, der ligger bag levedygtige brands. Branding har bevæget sig fra at være hype til at være katalysator for stadig nye bølger i forståelsen, hvad der skaber virksomheders meningsfællesskab med deres centrale stakeholdere.

Netværksbranding slipper brandet løs
Mary Jo Hatch og jeg kalder den nye bølge for Netværksbranding for at understrege at virksomheden skaber branding sammen med sine mange stakeholdere. Nogle gange er stakeholderne direkte og aktivt involveret i at skabe brandet sammen med virksomheden, andre gange ser stakeholdere på med stadig mere årvågne øjne. Men der er nogle nye præmisser, som efter min mening er vokset frem for virksomhedens branding. De er ofte paradoksale, men evnen til at balancere paradokser er netop i kernen af brandledelse:

1. Netværksbranding er dynamisk
Meninger og holdninger, behov og gode ideer skifter uafladeligt. Brandets mulige betydninger være rummelige nok til at skifte med, og stabile nok til at bevare troværdigheden og autenticiteten.

2. Netværksbranding fordrer evnen til at lytte
Fokus har tidligere været på konsistente budskaber og forførende design. Nu er udfordringen at lære at lytte til sine stakeholder og tage dem alvorligt i dialog og konkret medskabelse.

3. Netværksbranding går på tværs af siloerne
Silo-tænkning og territoriekampe imellem marketing, corporate communication, human resources mv. er ikke blevet mindre. Med netværksbranding er manglende tænkning på tværs fatal. Aaker ruster marketing til at sætte sig på toppen, men så er vi lige vidt.

4. Netværksbranding foregriber fremtiden ved at hylde fortiden
Risikoen ved den globale forandringshast er at virksomheden glemmer at se tilbage for at blive klogere på, hvordan den engang har været og hvad der gjorde den interessant for sine stakeholdere.

5. Spørg hvad brandet kan gøre for medarbejderne og ikke hvad medarbejderne kan gøre for brandet
Den aktive involvering af virksomhedens stakeholder forudsætter handlekraftige medarbejder, der har spillerum til at udfordre og lege med brandet.

6. En stakeholder er aldrig alene - lære at bruge energien i stakeholdernes egne netværk

Brandledelse er en konstant afbalancering af mange forskellige stakeholderes interesser og holdninger. Prøv altid at se brandet igennem dine stakeholderes øjne og glem aldrig at virksomheden sjældent er i centrum af deres univers.

7. Slip brandet løs - kun derigennem kan virksomheden finde sig selv
Virksomhedens identitet er fortsat udgangspunktet for brandet, men den kan kun defineres i en aktiv konversation med virksomhedens mange stakeholdere. Identitet er ikke en tilstand - det er en proces.

Nogle nye bøger om branding er:

Hatch, M.J. & Schultz, M. (2009) Brug dit Brand. København: Gyldendal. Find bogen her:

Heding,T. Knudtzen, C. and Bjerre, M. (2009) Brand Management: Theory and Practice. Oxon: Routledge.

Aaker, D. (2008). Spanning Silos. The New CMO Imperative. Boston: Harvard Business Press.




Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Projektkonsulent til mediehus

  • K-Forum søger journalist

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • SoMe-redaktør

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Erfaren webredaktør

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Student til Realdanias presseteam

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

Se flere jobs

Kurser

  • Nyhedsbrevet: Få styr på strategi, indhold og jura

    Nyhedsbrevet: Få styr på strategi, indhold og jura

Se flere kurser

Netværk

  • Interne kommunikationsansvarlige

    Interne kommunikationsansvarlige

Se flere netværk

Job

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Projektkonsulent til mediehus

  • K-Forum søger journalist

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • SoMe-redaktør

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Erfaren webredaktør

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Student til Realdanias presseteam

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret