Analyse: Hvad sikrer din pressemeddelelse optimale chancer for at blive åbnet?

Findes der et helt perfekt tidspunkt at udsende din pressemeddelelse på? Hvilke fodfejl skal du undgå? Og er agurketid rent faktisk en ting? Vi har kigget i data fra 34.000 pressemeddelelser.
Den gennemsnitlige åbningsrate blandt ALLE udsendte pressemeddelelser er 43,4 pct., lyder det i en analyse fra Paul Pater, direktør for Smart,pr. | Foto: Getty Images
Den gennemsnitlige åbningsrate blandt ALLE udsendte pressemeddelelser er 43,4 pct., lyder det i en analyse fra Paul Pater, direktør for Smart,pr. | Foto: Getty Images
Af Paul Pater, direktør i Smart.PR

Du har knoklet for at skrive en god pressemeddelelse, hvor din virksomheds budskaber står knivskarpt. Den har været en tur gennem organisationen, din direktør er endelig glad, og du selv er også ganske tilfreds med din rubrik og historiens tyngde. Ja, faktisk glæder du dig helt til at skyde den afsted til journalisterne og se den sprede sig.

Intet kan gå galt nu. Eller kan det?

På baggrund af 34.000 pressemeddelelser udsendt i perioden februar 2023 til februar 2024 har vi lavet en analyse, der viser, hvordan du sikrer din pressemeddelelse bedst mulige vilkår for at blive åbnet. Resultaterne deler vi her, så du undgår at snuble på målstregen.

For god ordens skyld skal jeg nævne, at størstedelen af dataene stammer fra Benelux, men der er også en god portion data fra Danmark. Det betyder dog ikke det store, for vi kan se, at dataene på tværs af de forskellige lande har ens tendenser, så derfor har vi puljet resultaterne.

Lad os springe ud i det.

Her retter alle nyhedsbazookaen mod journalisterne

Vores data viser, at det absolut mest populære tidspunkt at udsende en pressemeddelelse er i hverdagene mellem klokken 09 og 11. Intensiteten halveres omkring frokost for at tage til i styrke igen mellem klokken 13 og 15.

Tirsdage og torsdage er de mest populære dage at udsende en pressemeddelelse på. Fredag ser det ud til, at folk får travlt med weekenden, for her er der ikke længere tale om en eftermiddagsgenoplivning. På lørdage og søndage er antallet af pressemeddelelser, der udsendes, ret beskedent.

Vi kan altså se, hvilke tidspunkter som er de mest populære. Men for at konkludere, om det også er de mest ideelle tidspunkter, skal vi besvare et andet spørgsmål.

Påvirker datoen og tidspunktet, om din pressemeddelelse åbnes?

Not really, ser det ud til.

Den gennemsnitlige åbningsrate blandt ALLE udsendte pressemeddelelser er 43,4 pct. Det er faktisk kun, når man udsender pressemeddelelser i weekenden, at åbningsraten tager et lillebitte dyk til under 40 pct. Nattetimerne viser nogle outliers i dataene, fordi der sendes så relativt få. Men fælles for alle pressemeddelelser udsendt mellem klokken 05.00 og 22.00 ligger åbningsraten på 40-46 pct.

Det ser altså ud til, at selve tidspunktet, du skyder din nyhed afsted på, ikke har den store indflydelse på, om den i sidste ende åbnes af en journalist.

Men der kan selvfølgelig være en mulighed i at tænke, om en stærk historie f.eks. skal afsted fra den tidlige morgenstund, hvor der er relativt lidt konkurrence med andre og god tid op til dagens første redaktionsmøde, der for mange redaktioner ligger omkring klokken 09, og hvor dagens mulige historier vendes.

Åbningsprocent efter afsendelsestidspunkt:

Hold din emnelinje kort

Nu kommer vi til noget, der for alvor påvirker din åbningsrate: længden af din emnelinje. Hvis der er over ti ord, falder åbningsraten til under gennemsnittet på 43,4 pct. Og værre endnu – faldet fortsætter, jo længere din emnelinje er.

Du bør derfor arbejde med din emnelinje på samme måde, som du formentlig er ekstremt nidkær omkring din rubrik. Du kan eventuelt blot skrive din rubrik i emnefeltet, da vi gætter på, du har gjort den æggende, dækkende og vækkende for journalisten.

Åbningsrate efter antal ord i emnelinjen:

Er det et plus eller minus at tilføje vedhæftede filer?

Det er lidt en smagssag, om man tilføjer sin pressemeddelelse som ren tekst under sin byline, eller om man vedhæfter den i en fil. Det samme gælder fotos og andet indhold, der kan være relevant at sende med.

Derfor har vi kigget på, hvor ofte der klikkes på links og vedhæftede filer i en pressemeddelelse.

Vi kan se, at den gennemsnitlige klikrate er 3,62 pct., og som med åbningerne af selve mailen, gør dagen og tidspunktet en forskel. Jo mere travlt journalisten har i løbet af dagen, jo mindre tid har de til at gøre noget ekstra for at sætte sig ind i netop din historie.

Det spiller logisk nok også en rolle, hvor mange modtagere du sigter efter. Har du omkring 50 modtagere på din pressemeddelelse, er klikraten et godt stykke over 5 pct. Hvis der er over 100 modtagere, falder det til under gennemsnittet.

Gennemsnitligt antal failed mailings pr. antal modtagere:

Hvad er det gyldne antal modtagere?

Hvis du får afmeldinger på din mailingliste, er det en direkte feedback fra journalister på, at du har lavet en dårlig mailingliste.

Det viser nemlig med al tydelighed, at pressemeddelelsen blev sendt til journalister, der ikke er interesserede i emnet, og som er blevet irriterede nok til at framelde sig din liste. Av.

Generelt kan man sige, at jo flere modtagere du har på din liste, jo mere stiger det gennemsnitlige antal frameldinger. Det er måske ikke så underligt, for alt er jo ikke relevant for alle.

Gennemsnitlig procentdel af antal failed mailings pr. antal modtagere:

Jo flere modtagere du har på din liste, jo større er risikoen også for antallet af fejl. Mens pressemeddelelser med op til 20 modtagere normalt ikke har nogen fejl, er det gennemsnitlige antal fejl med en mailingliste med mere end 200 modtagere over ti.

Det sætter dig som afsender på tynd is, for et stort antal fejl kan i det lange løb skade dit domænes omdømme. I sidste ende kan det føre til, at du ryger i spam i stedet for indbakken.

Gennemsnitligt antal afmeldinger pr. antal modtagere:

Findes agurketid rent faktisk?

Ja, det gør det i den grad.

Oversigten over året viser, at der sendes betydeligt færre pressemeddelelser i juli og august. Her kan man også se, at april og december er relativt rolige måneder, formentlig pga. af påske- og juleferier.

Derfor kan de rolige måneder også ses som en god mulighed for, at du har lidt nemmere ved at få åbnet døren ind til journalisterne, der måske – måske ikke – giver din historie lidt ekstra opmærksomhed.

Antal pressemeddelelser pr, måned:

Summen af kardemomme

Dataene viser, at en interessant pressemeddelelse (i sidste ende) vil blive åbnet, uanset om du sender den klokken to om natten eller klokken to om eftermiddagen. Det gør dybest set tidspunktet for afsendelse irrelevant, medmindre du selvfølgelig sender breaking news eller klausulerede oplysninger.

Frem for alt kan en vellykket pressemeddelelse koges ned til en stærk historie med en fængende rubrik – og selvfølgelig de helt rette journalister som modtagere.

At udsende pressemeddelelser er et håndværk, hvor du ikke må gå på kompromis med den skarpe vinkel, de gode tal og detaljer eller den gennemarbejdede rubrik.

Dertil kommer selvfølgelig din modtagerliste, hvor du for guds skyld ikke må begå dødssynden at have en uopdateret liste med journalister, der ikke interesserer sig for dit emne, har skiftet stofområde, har døde mailadresser eller måske bare får forslag fra dig lidt for ofte. Plej din liste, opsøg nye kontakter, og sørg for at udfordre dig selv på ”plejer”, når du skal give din historie luft under vingerne.

Dagen og tidspunktet ser ud til kun at have marginal indflydelse på pressemeddelelsens endelige succes, men dataene kan dog også give gode idéer til, hvornår du udsender dine pressemeddelelser i mindst mulig konkurrence med andre.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Læs også