En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Debat

Kan dårlig medieomtale rette op på overgreb i restaurationsbranchen? Tro på det

Gæsterne på luksusrestauranter har en meget høj tolerance for uretfærdigheder. De er typisk enten ligeglade eller solidariserer sig med virksomhederne. Løsningen må derfor komme fra de ansatte selv.
Overgreb på restauranterne og #MeToo er to sider af samme sag. Det er noget, der sker, fordi magtfulde mennesker ved, at de kan gøre, hvad der passer dem uden konsekvenser. Kilde: Scanpix. | Foto: Getty Images
Overgreb på restauranterne og #MeToo er to sider af samme sag. Det er noget, der sker, fordi magtfulde mennesker ved, at de kan gøre, hvad der passer dem uden konsekvenser. Kilde: Scanpix. | Foto: Getty Images
Niels Jespersen

Tæsk, ydmygelser, mobning og kolde kartofler. Det er hvad der står på menuen for de ansatte på nogle af københavns mest feterede spisesteder. Kiin Kiin, Kokkeriet, Noma og Geranium. Undtagen kartoflerne. Dem må de ansatte selv stå for. 

Det afsløres i TV 2-dokumentaren “Den bitre smag af Michelin”. Den afslører det samme som DR-dokumentaren “Noma på kogepunktet” fra 2009, og som vi i forvejen har fået fortalt fra både fagbevægelsen og Instagram-aktivisten Lisa Lind Dunbar. En stor artikel i Financial Times afdækkede det også for nyligt i al sin gru. 

Den københavnske gourmetscene er helt til rotterne. Ikke maden. Den har aldrig været mere populær. Men vilkårene, som den produceres under, har mere tilfælles med en sweatshop i et uland end med det magiske eventyrkongerige Danmark, som vi prøver at sælge til udlandet.

Det er, som om en oversaltet pastinak er værre for omdømmet end en grædende juniorkok. 

For en gangs skyld er klicheerne i den engelsktalende presse om “Something is rotten in the state of Denmark” og den grusomme bagside af den smukke og stilfulde skandinaviske drøm helt på sin plads. 

Lol. Tro på det

Men tvinger kritikken ikke restauratørerne til at rette op på de rystende vilkår? Lol, tro på det, fristes jeg til at sige. I bedste fald bliver der ryddet ud i de mest spektakulære eksempler på magtmisbrug, og gerningsmændene holder lav profil, indtil mediestormen er blæst over.

Misforstå mig ikke. Jeg er tilhænger af de små forbedringer, og lidt har stadig mere ret end intet. Jeg værdsætter og beundrer den journalistiske indsats, det har krævet at afsløre forfærdelighederne.

Men når jeg ikke er optimist, skyldes det blandt andet den helt igennem dovne form for krisekommunikation, man har hørt fra branchen, der ellers i absurd grad værner om sit ry. Det er, som om en oversaltet pastinak er værre for omdømmet end en grædende juniorkok. 

Alle ved, det er skrald

Horesta-direktør Pia Voss vil invitere til “trepartsdrøftelser” og fordrer at benytte organisationens “medarbejdertilfredshedsmåling”. I Berlingske vil Noma-direktør Peter Kreiner “kigge indad”, mens “stjernekokkene” i samme avis organiserer sig til modangreb. De har hyret en advokat. Det er sikkert også billigere end at betale de ansatte løn. 

Det minder om en dårlig kebabjoint på Nørrebrogade, hvor man drukner smagen af dårlig kød i en tsunami af chili og harsk dressing. Alle ved, det er skrald, men klokken fire om morgenen er alle ligeglade. Lige så ligeglade, som vi åbenbart er med de stride strømme af mundlort, som vælter ud fra branchens talsmænd.

Et mere ærligt svar kom ejeren af den succesfulde MASH-kæde, Jesper Boelskifte, med i 2021. Han mente, at danske lønmodtagere var møgforkælede, og “magtforholdet mellem arbejdsgivere og lønmodtagere er tippet, så det nu er potentielle tjenere, opvaskere og kokke, der nu sidder med alle kortene ved jobsamtalerne.”

Samme indstilling ses hos Berlingskes madanmelder Søren Frank. Han kritiserer TV 2 for brug af en såkaldt “agent provocateur”. Altså en form for stikkervirksomhed, hvor det er de ansatte, der bryder loven. 

Ifølge Frank og Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, hænger kritikken af arbejdsforholdene sammen med de unges “wokeness” og sarthed. Modsat de ukrainske unge, der slås i skyttegravene. Tom Jensen udtrykker bekymring for konsekvenserne, “hvis ikke vi får polstret de opvoksende generationer til at kunne håndtere den kendsgerning, at livet ikke kun er medgang, succes, ros og adgang til privilegier”. 

De rige er ligeglade

Men hvordan kan en branche, der praktiserer en nidkær detaljefetisch, når det kommer til brødkrummernes placering på tallerkenen, være så ligeglad med vilkårene i køkkenet?

Her kommer en påstand, som er baseret dels på erfaring dels på fordom. De mennesker, som jævnligt betaler 12.000-14.000 kr. for et måltid, interesserer sig grundlæggende ikke for arbejderrettigheder. 

De er ikke nødvendigvis – men ofte – fjendtligt indstillet over for lønmodtagerrettigheder, men de har qua deres baggrund en så veludviklet tolerance for uretfærdighed, at de bare trækker på skuldrene. 

Skal man forsvare det uforsvarlige, så handler det om at vende kritikken på hovedet og skyde igen.

For sagen er nok den, at de fleste, der har indtægterne til at betale de exorbitante priser for 20 gourmetretter, selv er dødtrætte af lønmodtagermentalitet, fagforeningsklynk og ikke mindst misundelige små halvrøde brokrøve som undertegnede, der ikke forstår, at man ikke kan skabe noget stort i dette pattebørnskommunistiske velfærdshelvede. 

De er, som Lars Seier Christensen, instinktivt solidariske med restauratører og alle andre, der har fået trælse journalister på nakken. 

Her ville vi gerne have vist dig mere indhold.

Rediger dine cookie-indstillinger.

Dine cookie-valg gør, at vi ikke kan vise dig alt vores indhold. Se vores cookie-deklaration her.

Lars Seier synes også, det er en skandale. Altså mediernes dækning.

Alles skyld er ingens skyld

Og jo. Branchens mange apologeter kan sikkert godt finde et helt almindeligt arbejderpar fra Køge, som har spinket og sparet i evigheder for at få råd til at fejre kobberbryllup på en enstjernet Michelin-restaurant, og derfra konkludere, at ingen af os gider betale for ordentlige vilkår. 

Bruger vi i øvrigt ikke også iPhones, som er lavet af slaver og samvittighedsfanger? 

Skal man forsvare det uforsvarlige, så handler det om at vende kritikken på hovedet og skyde igen. Kollektivisere skylden – for når alle har skylden, har ingen skylden – og udpege kritikerne som hyklere. For den kommunikerende klasse er hykleri den ultimative dødssynd. 

Løsningen er den samme, som når det gælder #MeToo

Tillad mig at komme med et bud på en løsning, der er lige så gammel, som den er uoriginal. Det handler nemlig om magt. 

På et tidspunkt udtalte smedelærling Maria Højgaard Andersen, at hun var mere tryg i metalindustrien end som nyuddannet journalist.

Overgreb på restauranterne og #MeToo er to sider af samme sag. Det er noget, der sker, fordi magtfulde mennesker ved, at de kan gøre, hvad der passer dem uden konsekvenser. 

For hvad er der egentlig at sige til, at en branche med en organiseringsgrad på niveau med børneminearbejdere i Vestafrika ikke har ordnede forhold? I Danmark har vi tradition for kollektiv forhandling, men i restaurationsbranchen har man tradition for individuel rettighedsdumping. 

På et tidspunkt udtalte smedelærling Maria Højgaard Andersen, at hun var mere tryg i metalindustrien end som nyuddannet journalist.

Sexisme eksisterede alle steder, men som metalarbejder havde hun en tillidsrepræsentant og et stærkt fællesskab i ryggen. Som prekær freelancer var hun bare alene. De unge skuespillere, som eksmoderaten Jon Stephensen pressede til at optræde nøgne eller syge, mens han offentligt hyldede Sofie Linde og hendes opgør med #MeToo, var også alene og udsatte.

Kulturændringer både på redaktionsgangene og i køkkenerne er gode, men de ændrer ikke på strukturerne. Magtfulde mænd – og kvinder – vil altid misbruge deres magt. Hvis de altså kan slippe af sted med det. Den eneste løsning er at begrænse deres magt med modmagt. Det kræver, at medarbejderne organiserer sig og står sammen.

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Michelinkokke forsømmer at fortælle deres side af historien, når de fokuserer på, hvad de mener er galt med TV 2's kritiske dokumentar, mener rådgivere. | Foto: Aleksander Klug/Ritzau Scanpix

    Michelinkokkes opskrift på krisestyring mangler ”forberedelse”

    For abonnenter

  • Rasmus Kofoed, der er køkkenchef og medejer af Geranium, som har tre Michelinstjerner, fortæller om sine overvejelser i forbindelse med kommunikationen op til og efter TV 2's dokumentar om branchen. | Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix

    Geranium-kok om sin k-strategi: Vi var forberedte

    For abonnenter

  • Præsidenten for den spanske fodboldføderation, Luis Rubiales, kysser spilleren Jennifer Hermoso under medaljeceremonien ved FIFA's verdensmesterskab for kvinder i fodbold. | Foto: Getty Images

    Fodboldens MeToo. Hvad kommer til at ske? Hvad skulle man have gjort?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Foto: Joachim Ladefoged
Debat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

Politiken lever ikke op til den standard, de forlanger af andre virksomheder i sagen om krigsfotograf Jan Grarup, mener stifter af og adm. direktør i Radius. Politiken afviser kritikken.
  • Politiken afbryder alt samarbejde med Jan Grarup efter nye fejl
  • Mögers møgsag: 29 mio. kroner kaster skygge over eftermæle

For abonnenter



Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe FireflyAnalyser

AI: Copyright eller right to copy?



Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter


Skulle de nye SAS-ejere pønse på en navneforandring, er Eva Svavars ikke i tvivl om, at det vil give ballade i Danmark. | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau ScanpixCorporate

Rådgiver: SAS risikerer at blive det næste Irma

For abonnenter


Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.Corporate

Ny podcast om gyldent håndtryk: "Det er ikke noget, der gavner hverken Torben Möger, Pensiondanmark eller 3F"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs


  • Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea

    Selvom man i Nordea bliver ved med at ”kommunikere”, at medarbejderne skal være tilbage på kontoret mindst tre dage ugentligt, virker det ikke for alle. 

  • Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

    Ny EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere

    Indblanding i mediers redaktionelle arbejde skal være ulovligt med European Media Freedom Act. 

    For abonnenter


  • Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.

    Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

    DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.

  • Er en personlig karakterbrist ved at ødelægge din virksomheds omdømme for tid og evighed? Hvis ja, så husk, at karakterbristen er den nye store virksomhedskrise, som rammer alt og alle nu. Det kritiske spørgsmål er, om I vil bakke personen op eller lægge afstand. Og I kan ikke ”gemme jer” bag retssystemet eller det fagretlige system og henvise til, at I ikke har kommentarer, så længe der kører en formel sag. Kilde: Getty Images.

    Når karakterbristen er krisen

    I har sandsynligvis kriseplaner for brand, cyberangreb og produktionsfejl. Men er I beredt på kriser, der skyldes en karakterbrist?

  • Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau Scanpix

    Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

    Milliardforliget i Danske Banks hvidvasksskandale blev udråbt til et punktum i fortællingen om banken. Nu har forsvundne dokumenter reduceret punktummet til et komma. 

    For abonnenter


  • "Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.

    Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

    Dansk Industri har fået ny visuel identitet, og der er både ros og skose fra grafisk designer Tobias Røder. 

    For abonnenter


Læs også

Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter



Foto: Joachim LadefogedDebat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

For abonnenter



Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs


Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Job

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • SoMe-redaktør

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Erfaren webredaktør

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • K-Forum søger journalist

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Student til Realdanias presseteam

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Projektkonsulent til mediehus

Se flere jobs

Kurser

  • Lær at lave professionelle billeder og grafik med AI (Midjourney)

    Lær at lave professionelle billeder og grafik med AI (Midjourney)

Se flere kurser

Netværk

  • Webansvarlige 2 (Nyt netværk!)

    Webansvarlige 2 (Nyt netværk!)

Se flere netværk

Job

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • SoMe-redaktør

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Erfaren webredaktør

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • K-Forum søger journalist

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Student til Realdanias presseteam

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Projektkonsulent til mediehus

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret