Sådan skaber du værdi i en tid med informationsinflation

Når informationsmængden eksploderer, og værdien af virksomhedernes kommunikation falder, er det vigtigere end nogensinde at fokusere på kvalitet og relevans frem for kvantitet, skriver EY’s PR-chef. 
Tankegangen om, at for meget – selv af noget godt – kan være noget skidt, bør vi som kommunikatører tage til os, skriver Jakob Wandel, der er head of PR i EY. | Foto: Getty Images
Tankegangen om, at for meget – selv af noget godt – kan være noget skidt, bør vi som kommunikatører tage til os, skriver Jakob Wandel, der er head of PR i EY. | Foto: Getty Images
af Jakob Wandel, head of PR hos EY

Vores mål som kommunikatører må være, at vores stakeholdere værdsætter de perspektiver, vi tilbyder dem – ikke at drukne dem i overflødigt indhold

Følgende scene fra en TV-dokumentar, jeg så for mange år siden, har for altid brændt sig fast i min hukommelse: 

På en plads ved siden af en spansk vingård og foran noget, der ligner en gylletank, står den verdensberømte danske vinmager Peter Sisseck. Den grå tank indeholder ikke gylle – faktisk kunne det ikke være længere fra – men årets produktion af vinen Pingus, der anses for at være en af verdens bedste, og som koster i omegnen af 9000 kroner for en enkelt flaske.

Ganske roligt bøjer Peter Sisseck sig ned, tager fat i et håndtag, der sidder på et rør, som stikker ud fra tanken – og åbner for sluserne. 

Mens en cirka 15 centimeter tyk, mørkerød stråle sprøjter flere meter ud i luften, før den plasker ned på gårdspladsen og langsomt fylder den med en vin, som de fleste vin-aficionados har på deres bucket list, læner Peter Sisseck sig roligt op ad tanken og forklarer sig. Høsten det år havde været usædvanligt god. For god, faktisk, lader han forstå. Der var simpelthen så meget Pingus i tanken, at det truede vinens eksklusivitet og dermed dens værdi. 

Jeg husker ikke, hvor længe han lod kultvinen fosse ud på den støvede gårdsplads, mens han talte, men da han efter det, der for en vinentusiast føltes som en evighed, sjussede sig til, at mængden i tanken nok passede meget godt nu, bøjede han sig atter roligt ned og indstillede sin dosering. 

Informationsinflation

Tankegangen om, at for meget – selv af noget godt – kan være noget skidt, bør vi som kommunikatører tage til os. Særligt i disse tider, hvor AI gør alle i stand til at åbne for hanerne og oversvømme alle vores kanaler med en uendelig strøm af ord, lyd og billeder. 

Det er nemlig ikke kun prisen på æg, der er gået inflation i de senere år. Overfloden af information, som vores målgrupper skal forholde sig til, har fået værdien af virksomhedernes kommunikation til at falde, samtidig med at modtagernes omkostninger ved at identificere og anvende relevant, troværdig og værdifuld information er steget på grund af den stadigt voksende mængde indhold, de skal forholde sig til. 

Informationsstormfloden kræver derfor, at vi som kommunikatører gør os umage med at håndtere og filtrere information for at skabe indsigt og formidle værdifuldt indhold effektivt. Vi skal lytte bedre til vores stakeholdere, planlægge strategisk og udvikle nye tilgange, der skiller vores virksomheders kommunikation ud i mylderet af information, så den forbliver relevant og bevarer potentialet for at skabe værdi. 

Mere med mindre

Vi kan begynde med at fjerne al den unødvendige kommunikation. Fyldet. Det generiske. Det, vores publikum kan få hundrede andre steder, og som ikke fortæller noget om, hvem vi er som virksomhed, eller hvordan vi gør den største positive forskel for vores kunder, kolleger eller samfundet. 

For at målrette kommunikationen effektivt kræves en dyb forståelse af vores stakeholderes relation til både indhold og kanaler samt mønstrene i deres medieforbrug. Det er en forståelse, vi er nødt til at investere i, og her kan AI hjælpe os med faktisk at skabe værdi i stedet for at udvande den. 

Vi skal fokusere på at skabe meningsfuldt og klart indhold, der er tilpasset vores målgruppers interesser og behov, og vi skal kun dele den mest nødvendige og relevante information. Og vi skal investere i digitale teknologier for at forbedre indsamlingen, produktionen og personaliseringen af vores kommunikation. 

Mindre, men bedre

Vores mål må være, at vores stakeholdere værdsætter de perspektiver, vi tilbyder dem. Det vil give os deres opmærksomhed, men det kræver, at vi konsistent leverer faktabaserede og handlingsorienterede indsigter af høj kvalitet fra ægte eksperter og præsenterer dem på en måde, der er relevant for vores publikum. 

Vi behøver ikke at gøre som Peter Sisseck, der lod vinen pøse, indtil Pingus-mængden passede. 

Men vi skal lade være med at hælde mere ny vin på flere nye flasker, bare fordi vi kan lave al den AI-vin, vi vil. Vi skal derimod gøre det modsatte. Vi skal kommunikere mindre, og vi skal gøre det bedre.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også