Ti gode spørgsmål, så du undgår hyklerifælden

Vi forventer, at virksomheden er mere politisk end nogensinde før. Hvornår er det en god idé og under hvilke betingelser? Her en tjekliste til k-chefen, skriver Timme Bisgaard Munk. 
Tiden kræver, at virksomheden har en holdning til alt fra LGBT-rettigheder til klimakrise og krig, skriver Timme Bisgaard Munk. | Foto: Getty Images
Tiden kræver, at virksomheden har en holdning til alt fra LGBT-rettigheder til klimakrise og krig, skriver Timme Bisgaard Munk. | Foto: Getty Images
AF TIMME BISGAARD MUNK, ANALYTIKER OG SELVSTÆNDIG RÅDGIVER

Man siger, at politik per definition altid ender i fiasko. Man kan sige, at virksomhedens aktivisme ofte ender som hykleri. For hvis man ikke passer meget på, bliver det hurtigt den selvskadende opskrift på at fremstå dobbeltmoralsk og utroværdig. Her er ti gode spørgsmål, så du undgår det. 

Tiden kræver, at virksomheden har en holdning til alt fra LGBT-rettigheder til klimakrise og krig. Denne holdning kan være alt i et bredt spektrum, fra at skulle redde hele jordkloden til blot at beskytte ens ansattes ve og vel.

Når virksomheden endelig har taget politisk stilling, er utilfredsheden typisk stor, fordi ingen politisk udmelding kan tilfredsstille alle medarbejdere på en og samme tid i samtidens polariserede og ophidsede klima. 

Det er således altid lidt af en træls opgave, fordi en virksomhed mangler demokratiets autoritet og klassiske mekanismer til at vælge sin politik demokratisk og få et konsensusmandat. 

Det bliver derfor typisk en toplederbeslutning på baggrund af hjælp fra eksterne konsulenter og den juridiske afdeling. Blottet for enhver “folkelig opbakning” blandt kunder, medarbejdere og leverandører. Dette gør den valgte politik troværdig og uden egentlig politisk engagement.

Ildevarslende resultat

Det ildevarslende resultat er en farlig og fejlagtig pseudopolitisering, som gør mere skade end gavn. Pseudo, fordi mange virksomheder er overambitiøse og proklamerer urealitiske politiske mål i ren overbudspolitik. Typisk er det oversolgte mål uden vilje eller midler, altså blot ord uden handlinger. Hvad der vækker vrede og aktivisme, fordi virksomheden siger noget andet, end den gør.

Man siger, at politik per definition altid ender i fiasko. Man kan sige, at virksomhedsaktivisme ofte ender som hykleri. For hvis man ikke passer meget på, bliver det hurtigt den selvskadende opskrift på at fremstå dobbeltmoralsk og utroværdigt hykleriske. 

Pseudo, fordi politisering ofte er for fluffy og altomfattende. Virksomheden påstår, at den er med i alle mulige kampe på alle mulige måder uden mål, midler eller mådehold. 

Signalet er en overfladisk virksomhed uden selvindsigt, som hverken tager sig selv eller selve det politiske spørgsmål alvorligt. Næppe ønsket. De gode intentioner reduceres her til trendy marketing. Hvad der på den korte bane skaber sympati, men på længere sigt blot har skabt en tikkende bombe af green-, pink- og redwashing.

Det kan gøres bedre, ifølge den nye bog “Higher Ground: How Business Can Do the Right Thing in a Turbulent World” af den amerikanske professor Alison Taylor. 

Svær balancegang

En begavet bog, hvor hun analyserer, hvordan store amerikanske virksomheder er lykkedes og mislykkedes med det politiske. Konklusionen er klar. Det er vigtigt, at vi gør noget, men endnu vigtigere: Det er vigtigt, vi bliver bedre til at gøre det rigtige rigtigt.

At vælge sig selv som en politisk virksomhed er en meget svær balancegang. For det første skal det være oprigtigt og en naturlig forlængelse af virksomhedens historie og værdier. 

Det kræver også en omfattende kommunikation og involvering internt for at lykkes som fælles værdier på tværs af alle led og hierarkier. 

Hvis parolerne og fromheden ikke skal give bagslag, skal der i et samråd udvikles en egentlig plan og proces for, hvad der skal politiseres, hvordan og hvorfor. 

En plan og proces, som simulerer demokratiske processer for deltagelse og stillingtagen med de ansatte som virksomhedens “borgere”. Det er lettere sagt end gjort. 

I bogen opstiller Alison Taylor derfor en tjekliste med ti gode spørgsmål, som enhver virksomhed og k-afdeling med fordel kan stille sig selv, når de står i politiske dilemmaer. Kan man svare bekræftende her, har man opskriften på, hvordan virksomheden kan gøre det rette i en turbulent verden. Hvad der er bogens titel, tematik og ikke mindst egen politiske mission.

Test dig selv, din virksomhed og din sag

Ifølge bogens forfatter, professor Alison Taylor, skal man som virksomhed kunne svare ja til alle følgende ti spørgsmål. De sikrer, at virksomheden er politisk på den rette dagsorden på rette tid og sted med det rette mandat. Test dig selv, din virksomhed og din sag her. 

  1. Er den politiske sag helt central for din virksomheds værdier, omverdenens forventninger til virksomheden og de samfundsmæssige forpligtelser?

  2. Er sagen strategisk prioriteret i forhold til det samlede univers af muligheder/ricisi og resultatet af en grundig væsentlighedsvurdering?

  3. Er sagen direkte relateret til forpligtelser, du allerede har indgået over for dine medarbejdere? Det kunne eksempelvis være inden for klimamål, diversitet, inklusion og menneskerettigheder.

  4. Har virksomheden gjort alt, hvad den kan for at sikre, at den politiske aktivisme ikke forværrer problemet eller er i konflikt med forretningsstrategi og/eller forretningsmodellen?

  5. Har din virksomhed den relevante vilje, kapacitet og ekspertise til at bidrage til løsningen af det politiske problem?

  6. Kan virksomheden meningsfuldt spille en rolle i løsningen? Er det naturligt og meningsfuldt, at virksomheden er politisk på dette område, fordi problematikken er direkte relateret til virksomhedens mål og aktiviteter?

  7. Er der en synlig og enkel måde med lav risiko, hvorpå din virksomhed kan bidrage positivt i samarbejde med andre om at løse det politiske problem?

  8. Vil den politiske aktivisme bidrage positivt til virksomhedens forretning?

  9. Vil den politiske aktivisme understøtte og bygge på demokratisk deltagelse, fair konkurrence, lige muligheder for alle og grundlæggende menneskerettigheder?

  10. Er den politiske aktivisme i naturlig overensstemmelse med virksomhedens værdier, tidligere handlinger og virksomhedens historisk politiske, miljømæssige og sociale prioriteringer?

Læs mere:

Higher Ground: How Business Can Do the Right Thing in a Turbulent World: Taylor, Alison

Corporate Advocacy in a Time of Social Outrage

A Leader’s Guide to Navigating Employee Activism

HBR’s Picks on Managing Social and Political Issues at Work

Business Disruption From the Inside Out

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også