Autosvar eller altid online: Syv fif til en god feriestrategi

Freelancere har også brug for ferie. Kommunikér klart til dine kunder, hvad du kan levere over sommeren, og på hvilke tidspunkter du er tilgængelig.
Sker det, at en kunde ringer eller skriver til dig med en opgave, mens du holder ferie, så hav is i maven. Stå fast på, at du holder fri. | Foto: Getty Images
Sker det, at en kunde ringer eller skriver til dig med en opgave, mens du holder ferie, så hav is i maven. Stå fast på, at du holder fri. | Foto: Getty Images
Christine Christiansen, journalist

For freelanceren kan det være sårbart og angstfyldt at trække sommerferiestikket.

Vi vil jo så gerne levere, når kunden sender en hasteopgave i vores retning. Men løsarbejdere har også brug for at lade batterierne op; det forstår de fleste kunder, når blot du kommunikerer det klart.

Her får du syv fif til en feriestrategi, som gør det muligt for dig som freelancer at fastholde dine kunder – også når ferien er forbi. 

1. Sæt et fedt feriekryds i kalenderen

Gode ferier beror på planlægning: Beslut dig for, hvilke uger du vil holde ferie i, og blokér dem i din kalender. Nu står de dér, sort på hvidt, og holder dig fast på, at her skal du slippe tasterne og slappe af. 

2. Kommunikér ferieplanen til dine faste kunder

I god tid bør du give dine faste kunder besked om, hvornår du er out of office. Hav ro i maven, når du melder din ferie ud til kunden. Alle mennesker har ret til at holde sommerferie. Ingen forventer, at du som freelancer er på job, mens alle de fastansatte surfer på bølger eller forcerer bjergetapper. Er du særligt serviceminded, så send kunden en ekstra reminder om din ferie den dag, du lukker ned.

3. Forproducér, hvis du kan

Er dit arbejde ikke akut med dag til dag-deadlines, så spørg din kunde, om du kan forproducere et antal opgaver, før du går på ferie.

Igen er god planlægning alfa og omega: Gå i dialog med kunden om behovet for forproduktioner fra dine hænder. Pitch idéer til opgaver, du forestiller dig, at kunden kan bruge hen over ferien. Herved sikrer du dig en indtægt at feriere for. Du har jo som løsarbejder ikke ret til feriepenge.

Mange kunder vil værdsætte proaktiviteten fra din side. Den signalerer, at du tager ansvar. Samtidig hjælper du kunden til selv at kunne holde fri med ro i maven: Du har jo sikret feriens indholdsflow ved at levere dit arbejde på forkant.

Vær realistisk med, hvor meget du kan nå at forproducere. Det er ærgerligt at skulle bruge din første ferieuge på at komme ovenpå efter dage eller uger med alt for stort arbejdspres. 

4. Autosvar eller altid til rådighed: Sæt en tydelig ferieramme

Beslut, om du vil sætte autosvar på din e-mail og indtale en feriebesked på telefonsvareren, eller om du vil være tilgængelig, mens du holder fri.

Vælger du det sidste, så sæt en tydelig ferieramme for dig selv: Tjek f.eks. kun din e-mail og arbejdstelefon én gang dagligt – på et tidspunkt af døgnet, hvor du har lidt luft til at besvare hastehenvendelser.

Meld kortfattet tilbage til kunder, der kontakter dig i ferien, at du vender tilbage, når du er på jobpinden igen. Undgå at lade dig opsluge af arbejdsindhold, du modtager på e-mailen, mens du holder fri. Du risikerer at blive stresset i din ferie. 

5. Sig ”pyt”, hvis en opgave dumper ind i din ferie

Sker det, at en kunde ringer eller skriver til dig med en opgave, mens du holder ferie, så hav is i maven. Stå fast på, at du holder fri.

Forsøg med lidt lækker forhandlingsteknik: Måske kan opgaven udskydes, til du er tilbage. Parkér tankerne, der omhandler opgaven, så de ikke rumsterer i dit hoved resten af ferien og forhindrer dig i holde fri.

Er opgaven uopsættelig, så sig pyt! Lad det ikke spolere din ferie, at du ikke kunne gribe den. Sig tak til kunden for at række ud til dig, og signalér, at han/ hun altid gerne må kontakte dig igen med akutte opgaver.

6. Afgræns feriearbejdet

Vælger du derimod at takke ja til en spontan opgave, du bliver tilbudt i din ferie, så vær realistisk omkring din egen formåen: Kan du afgrænse opgaven ved at arbejde et par timer dagligt på den, mens dine feriemakkere sover længe eller holder siesta? Så er din arbejdsindsats måske godt givet ud, hvis den ikke ødelægger stemningen i familie eller venneflok.

Forventningsafstem.

Forsøg at sætte en pris på opgaven, der afspejler, at du redder kunden i en feriekrise – og at du bruger din dyrebare fritid på det.

7. Gør status, og byg bro

Op til sommerferien er det oplagt at gøre status over dine kunder. Er der samarbejder, der ikke længere giver mening og skaber værdi i dit arbejdsliv, så meld høfligt ud til kunden, at du trækker dig.

De frugtbare samarbejder skal du derimod værne om, så de ikke dør ud over sommeren. Vær proaktiv: Byd i god tid før ferien ind med konkrete idéer til, hvad du kan levere til kunden, når du er tilbage på job. Ved at bygge bro mellem arbejdsopgaver før og efter din ferie kan du hoppe i hængekøjen med ro i maven – velvidende, at du har kundeaftaler i kalenderen, når klokken ringer ind til arbejdsdag igen.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.