Børns Vilkår bruger AI-billeder af børn i ny kampagne

Kigger man nærmere på Børns Vilkårs nye kampagne om at stoppe vold mod børn, så vil man måske, måske ikke, lægge mærke til noget, der ikke er, som det plejer.
Barnet på billedet, Aya, er nemlig AI-genereret og altså ikke et ægte menneske.
Afdelingschef for presse, kommunikation og fundraising hos Børns Vilkår, Lisbet Christoffersen, forklarer til Journalisten, at man har haft lange snakke om det etiske i at benytte AI-genererede billeder af børn i kampagnen.
”Alle vores overvejelser ledte os til, at vi skulle lave billeder af nogle børn, som ikke findes, men som stadigvæk ville sikre, at vi kommer frem med det alvorlige budskab om, at børn i Danmark udsættes for vold,” siger hun til Journalisten.
Øverst til højre på Børns Vilkårs Instagramopslag om kampagnen står der, at billedet er AI-genereret. Men på plakaterne i udendørskampagnen fra Børns Vilkår, gøres det ikke klart, at børnene på billederne er AI-genererede. Det bliver der dog rettet op, ifølge Lisbet Christoffersen, skriver Journalisten.