Ny kampagne skal gøre op med hård tone
Ansatte i landets butikker og kundeserviceafdelinger oplever igen og igen kunder, som taler grimt og nedsættende til dem. Derfor går flere aktører i butiksbranchen nu sammen om at opfordre kunderne til at holde den gode tone, når de handler, lyder det i en pressemeddelelse fra detailbranchen.
Det skal en ny kampagne på sociale medier og i butikkerne lave om på.
Her vil kunder fremover blandt andet blive mødt af en plakat med budskabet ”Tak, fordi du holder den gode tone”. Også træning af butiksansatte i konflikthåndtering indgår i kampagnen.
”Det er ikke en ny problemstilling, men vi kan se en udvikling, som tog fart under COVID-19-pandemien, og som vi tydeligt har kunnet mærke eskalerede yderligere i takt med den eksplosive inflation sidste år. Vi har længe trænet vores medarbejdere i konfliktnedtrapning, men vi oplever et behov for nu også at appellere direkte til kunderne selv,” siger Louise Gade, HR-direktør i Salling Group.
Også butikskæderne Lidl, Maxi Zoo, Coop, Dagrofa, Circle K og fagforeningen HK Handel er involveret i kampagnen, fordi de oplever en lignende tendens.
Flere af kæderne beretter om, hvordan deres medarbejdere har modtaget hadefulde beskeder, nedsættende kommentarer, voldsomme trusler og enkelte gange fået smidt varer efter sig, lyder det i pressemeddelelsen.
En medlemsundersøgelse fra HK Handel understreger, at branchen står med et problem af et alvorligt omfang.
Hele 80 procent af de adspurgte butiksansatte har inden for et år oplevet at blive talt grimt eller nedsættende til af kunder. Samtidig har 14 procent oplevet at blive truet med vold.
I alt har syv parter valgt at gå sammen om kampagnen. De involverede er Lidl, Dagrofa, Maxi Zoo, Salling Group, Coop, HK Handel og Circle K. Salling Group dækker blandt andet kæderne Netto, Bilka og Føtex, mens Coop omfatter Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Coop 365.