En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Og årets speciale er...

Det er altid de naturvidenskabelige uddannelser, der får alle priserne. Sådan ville vi ikke have det skulle være. Derfor udskrev vi Specialeprisen. Her skulle alle specialer med en kommunikationsfagligvinkel konkurrere om at blive det bedste speciale, der var afleveret i 2011. Det var der heldigvis mange, som gerne ville være med til. Vi modtog i løbet af de par måneder, konkurrencen løb, næsten 70 specialer. Der var mange gode. Rigtig mange – langt over halvdelen havde fået 12. Og årets speciale er...
af Redaktionen
Det bedste speciale var hos os ikke kun et, der kunne opfylde de akademiske kriterier, som validitet, metodisk refleksion og logisk konsistens. Udover det rent akademiske var det for os også vigtigt, at specialet fangede tidsånden, at der var en sammenhæng mellem dets teori og så en virkelig verden, at det var modigt, at det skabte ny viden – og ikke mindst at det kunne kommunikere. 
 
Årets specialepris kforum 2012 førstepladsen
10 kilo specialepris til Lea Mensel og Thomas Højbjerg Hestehave, begge fra Aarhus School of Business Science. Her er de glade vindere foreviget på taget af Kforum sammen med Kforums redaktør Timme Bisgaard Munk (bagest tv) og Kforums grundlægger og bestyrelsesformand Jesper Højberg Christensen (bagest th). Foto: Asger Liebst
 
Årets vinderspeciale handler om brands og brugere på Facebook. Teoretisk og empirisk belyses, hvordan brands bruges om rekvisitter i brugeres konstruktion af et online-selv på Facebook. Specialet er nytænkende og har mange gode praktiske implikationer for danske virksomheders brug af Facebook. Specialet bærer titlen Like Me - hvorfor synes vi godt om brands på Facebook. Det er skrevet af Lea Mensel og Thomas Højbjerg Hestehave. Stort til lykke til Lea og Thomas! Læs deres strålende speciale her.
 
I år bestod priskomiteen af ph.d.-stipendiat Brian Due, lektor ph.d. Henrik Merkelsen, lektor ph.d. Mie Femø, docent Preben Sepstrup og redaktør, ph.d. Timme Bisgaard Munk. Her ses Mie Femø (tv) og Henrik Merkelsen under udvælgelsen af vinderspecialet. Fotos: Timme Bisgaard Munk
 
Andenplads om branding
Andenpladsen med masser af rosende omtale går til et speciale om branding. Specialet giver et selvstændigt og interessant bud på, hvordan branding kan opdateres i de sociale mediers tidsalder. Branding 2.0 i web 2.0-tidsalderen. Specialet hedder Brand Relationships 2.0, og det er skrevet af Stine Bjerregaard  fra CBS. Til lykke med det fine arbejde, Stine! Læs det spændende speciale her.
 
Årets specialepris kforum 2012 anden
Stine Bjerregaard vinder andenpladsen for sit speciale om branding. Foto: Asger Liebst
 
Tredjeplads om spin
Tredjepladsen i Kforums specialepriskonkurrence 2011 går til et speciale om spin. Hvordan er samarbejdet mellem spindoktorer og journalister? Det fremragende speciale viser på elegant vis, hvordan forholdet mellem de to parter udspiller sig igennem forhandlinger, hvor de to parter er skiftevis med- og modspillere.
 
Specialet hedder Journalisternes hemmelige forhandlinger med spindoktorer, og det er skrevet af Trine Møller og Charlotte Hede, fra Roskilde Universitet. Stort til lykke med anerkendelsen, Trine og Charlotte! Læs deres speciale her.
 
Årets specialepris kforum 2012 tredjeplads
Charlotte Hede (tv) og Trine Møller vinder tredjepladsen. Foto: Asger Liebst
 
Vil du også vinde prisen?
Er du på vej med et kommunikationsfagligt speciale, er der gode nyheder. Kforums specialepris uddeles nemlig igen i 2012, og specialerne kan indsendes fra efteråret 2012. Hører vi fra dig?
 
Stine Bjerregaard, Lea Mensel, Thomas Højbjerg Hestehave, Trine Møller, Charlotte Hede
Alle vinderne af Kforums specialepris 2011. Fra venstre: Stine Bjerregaard, Lea Mensel, Thomas Højbjerg Hestehave, Trine Møller og Charlotte Hede. Foto: Asger Liebst
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Photo: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Photo: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Photo: PRNyheder

Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Photo: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Photo: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Photo: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

  • "Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.

    Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

    Dansk Industri har fået ny visuel identitet, og der er både ros og skose fra grafisk designer Tobias Røder. 

    For abonnenter


  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Photo: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Result & Value driven Engagement Director

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Projektkonsulent til mediehus

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • SoMe-redaktør

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • K-Forum søger journalist

  • Erfaren webredaktør

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

Se flere jobs

Kurser

  • Styrk dit pressepitch

    Styrk dit pressepitch

Se flere kurser

Netværk

  • Digitale indholdsproducenter

    Digitale indholdsproducenter

Se flere netværk

Job

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Result & Value driven Engagement Director

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Projektkonsulent til mediehus

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • SoMe-redaktør

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • K-Forum søger journalist

  • Erfaren webredaktør

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret