De bedste tweeps lægger personlighed og holdninger i deres stemme på Twitter. Det kræver en god fornemmelse for brugen af sociale medier, lidt selvtillid og en portion mod. Men det giver fuld valuta, når det lykkes.
Lars Frelle-Petersen (@LarsFrelle), afdelingschef for offentlig innovation i Finansministeriet, der er en knivskarp formidler af svære økonomiske budskaber, illustrerer det med et Folkemøde-tweet, hvor han nævner, at han skal nå at deltage i syv debatter, men også drikke syv store fadøl. Billedet af den kontrollerede og kedelige topembedsmand krakelerer.
For anonyme embedsmænd, der bestyrer en officiel Twitter-kanal, er det naturligvis sværere at investere personlighed. Men der er ikke noget i vejen for, at man kan bruge lidt humor og frigjort sprog, selv om man sidder bag et officielt logo.
Det er dog nemmere, når embedsmændene tweeter som fagpersoner, topchefer eller andet. En embedsmand i Personalestyrelsen kan for eksempel bringe afveksling i de fagspecifikke tweets med en personlig kommentar til Brøndbys 2-1 sejr i weekendens superligakamp mod Hobro – hvorimod @Personalestyrelsen som sådan ikke har en holdning til fodbold.
4. Husk dialogen og opbyg relationer
Marianne Thyrring fra DMI bruger gerne humor til at skabe relationer på Twitter. Kilde: Twitter.
Twitter er meget velegnet i det daglige pressearbejde til at distribuere pressemeddelelser, jobopslag og andre nyheder fra organisationen. Det gør hovedparten af de myndigheder, der ifølge vores gennemgang driver en officiel Twitter-profil. Det fungerer som en god service over for interessenter, der får nyhederne direkte ind i deres feed. Og man bestemmer helt selv, på hvilke tidspunkter man udkommer.
Problemet kan være, at profilen bliver en ren public service-kanal udelukkende bestående af retweets. Hvis det er tilfældet, så kan man lige så godt nøjes med at udkomme på et website og via et nyhedsbrev.
Det handler for offentlige myndigheder om at udnytte mulighederne og involvere embedsmændene i det digitale fællesskab. Det er Dansk Meteorologisk Instituts Marianne Thyrring (@Thyrring) en mester til. Hun bruger langt hen ad vejen andres indhold til at skabe en spændende profil, hvor hun roser, kommenterer og bruger Shakespeare-citater (To be or not to be? Var det en storm?!) i forhold til lokalt vind og vejr, klimaforandringer og smeltende gletsjere.
Det har værdi på kort sigt i form af relationsopbygning og vidensudveksling, og så kan det også have en vigtig effekt på længere sigt. Hvis DMI kommer ud i en kedelig og kritisk sag, så har de en kanal, der står åben, og hvor Marianne Thyrring kan forklare sig med egne ord over for kerneinteressenter og journalister. Inden sagen eventuelt udvikler sig til rigtig (shit)storm.
5. Lær håndværket.
Korrekt brug af værktøjer er vejen frem til en større rækkevidde. Kilde: Twitter.
At begå sig på Twitter er i sidste ende et håndværk, der skal læres. Og det skal man tage sig tid til. Levetiden for et tweet er utrolig kort i forhold til danskernes foretrukne platform, Facebook. Derfor er det vigtigt, at man benytter de rette redskaber til at sørge for at tweetet rammer rigtigt – første gang.
Vores gennemgang viser, at mens de fleste ved, at et tweet helst skal indeholde #hashtags og @handles, så er der stadigvæk (for) mange, der ikke forstår brugen. Og der er gennemgående for lidt brug af fotos, video, links, infografikker etc., der også kan være med til at sikre et tweet større interaktion og effekt.
Timingen er i sidste ende det vigtigste redskab. Der er skrevet utallige artikler om, hvor ofte man bør tweete. Og konklusionerne er forskellige i langt de fleste. Pointen her er, at mens man misser mange muligheder ved ikke at have en Twitter-profil, så er det næsten værre at have en død profil. Derfor bør man i det mindste tweete et par gange om ugen.
I vores gennemgang er der en klar sammenhæng mellem antallet af følgere og frekvensen af tweets. Lidt forsimplet sagt: Jo oftere du tweeter, desto flere følgere får du. Men dette er en sandhed med modifikationer. For mens Energistyrelsens direktør, Morten Bæk (@MortenBaekENS), har tweetet ca. 1.100 gange og har 1000 følgere, så har Agi Csonka (@agi_csonka), som netop er skiftet fra Statens Forskningsinstitut til Villum Fonden, ca. 1.300 følgere med kun 263 tweets.
Det offentlige kan meget passende hente inspiration hos nogle af de SoMe-stærke politikere. Eksempelvis Magnus Heunicke, der laver et sommerferie-tweet med et foto af en kop kaffe med mælkeskum formet som et Twitter-symbol og en tekst, hvor han skriver, at han egentlig skulle skrue ned for Twitter i sommerferien, men kaffen fortæller noget andet.
Der er meget inspiration at hente hos Magnus Heunicke. Kilde: Twitter.