En fed hjemmeside behøver ikke video

Mange virksomheder har ikke fokus på hjemmesiden, når de kigger på bæredygtighed, men det burde de fremover. Det mener lektor ved KEA Marie Dysgaard Christiansen, der efterspørger mindre videobrug og mere kreativt, når man skal gøre en hjemmeside bæredygtig.
Drop videoerne på hjemmesiderne for klimaets skyld, mener Marie Dysgaard Christiansen, lektor ved KEA. Foto: LinkedIn
Drop videoerne på hjemmesiderne for klimaets skyld, mener Marie Dysgaard Christiansen, lektor ved KEA. Foto: LinkedIn
"Skal man have en video øverst på hjemmesiden, der autoafspiller, hver gang en bruger er på sitet? Det behøver man nok ikke," siger Marie Dysgaard Christiansen, lektor og underviser på KEA og vært på podcasten Super Paint, der kigger på tendenser inden for User Interface design.
 
Hun mener, at virksomheder, der gerne vil være bæredygtige, burde kigge på deres hjemmeside. Man skal overveje at fjerne videoer og være mere kreative med sin kommunikation, hvis man vil skrue ned for CO2-forbruget på ens hjemmeside. 
 
Men hvad der virker som et tilbageskridt rent visuelt, kan faktisk være en fordel, hvis man eksekverer kommunikationen rigtigt.
 
"Jeg har set mange flotte sites, der ikke bruger video eller billeder. Man kan lave grafik og animation uden at bruge særligt meget energi, hvor det ser fantastisk ud. De var visuelt opsigtvækkende og kommunikerede gennem billeder og grafik. Det er en ny stil, som man kan skille sig ud med. Det giver nogle mere interessante sites, hvis man tænker ud af boksen og dropper video," fortæller Marie Dysgaard Christiansen.
 

Video er den store synder

Brugen af video er den største klimasynder på en hjemmeside. Mange hjemmesider har videoer, der autoafspiller, og det bruger meget energi. Marie Dysgaard Christiansen er især kritisk over for trenden med at have video kørende i øverste header, som bruger meget energi.
 
"Det er dårlig brug af video og fylder meget på et site, som bliver tungere og langsommere at bruge. Det er især problematisk, hvis videoen ikke har stor værdi for brugeren, og man ikke kan fravælge den. Der er det bedre at give brugeren valget. Man sparer energi, og brugeren bliver ikke tvunget til at se noget, man ikke vil," mener hun.
 
 
Hun opfordrer til, at man skaber en visuel brand-identitet gennem andre virkemidler end video, og at man virkelig har fokus på at lade brugeren vælge selv og forstå, hvordan brugerne interagerer med hjemmesiden.
 
"Det er ikke god kommunikation, hvis man ikke forstår, hvad brugeren vil have. Man skal faktisk gerne sætte mindst muligt i luften ad gangen, så man kan teste, hvordan brugerne forstår det. Det er vigtigt, at man er kritisk over for video og kun bruger video, når man kan ikke kan kommunikere, det man vil sige, på andre måder," fortæller Marie Dysgaard Christiansen.
 

Kan spare en flyrejse til Frankfurt

Flere tænker nok, at det lyder alt sammen godt, men hvor meget sparer man egentlig på at gøre sin hjemmeside bæredygtig? Gør det egentlig nogen forskel i CO2-regnskabet?
 
Svaret er ja. Marie Dysgaard Christiansen har regnet sig frem til, at man kan spare en flyrejse fra København til Frankfurt pr 100.000 besøgende på ens hjemmeside, hvis man redesigner efter bæredygtige webprincipper.

"Jeg har set hjemmesider, der har reduceret op til 99 % af deres CO2-aftryk, men mindre kan også gøre en stor forskel. Det handler om at redesigne hjemmesider, uden at det går ud over brugeroplevelsen. Og det kræver, at man tænker nyt og kreativt i ens visuelle kommunikation uden brug af video," siger hun.
 

Webdesignere har også et ansvar

Virksomheder har selvfølgelig ansvaret for deres hjemmeside, men Marie Dysgaard Christiansen peger også på webdesignerne selv som medansvarlige for at lave en bæredygtig hjemmeside. 
 
Dels skal designerne skoles i at tænke i bæredygtige løsninger, der ikke påvirker hjemmesiden, som man kan gøre uden at skulle have det godkendt af ledelsen. Dels skal de komme med forslag til ledelsen om løsninger, der kunne være mere bæredygtige.
 
"Mange har slet ikke tænkt kritisk omkring energiforbruget af en hjemmeside – selv brands med fokus på bæredygtighed – men jeg tror, at det er på vej nu. Derfor er det også vigtigt for webdesignere at have viden om, hvordan man kan lave et site lækkert og bæredygtigt samtidigt, og det har vi også fokus på med vores studerende," siger Marie Dysgaard Christiansen, der opfordrer virksomheder til at ansætte designere, der har fokus på bæredygtighed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også