Kommunikationsforum
Kursus temaer Intern kommunikation Adfærdskommunikation: Få din målgruppe til at ændre adfærd

Adfærdskommunikation: Få din målgruppe til at ændre adfærd

Adfærdskommunikation: Få din målgruppe til at ændre adfærd

Dette intensive endagskursus er til dig, som ønsker at flytte adfærd i praksis. Kurset er skruet sammen, så balancen af adfærdsindsigter, case-eksempler og praktiske øvelser giver dig det størst mulige udbytte af dagen. Ambitionen er, at du på bare én dag får adfærdstilgangen under huden og forstår, hvorfor det er så vigtigt, og hvordan du sikrer dig, at du har den konkrete kontekst for øje, når løsningen udvikles, lanceres og vedligeholdes. Det gælder, uanset om målgruppen er borgere, kunder, medlemmer eller kolleger, og om løsningen omhandler kampagner, skriftlig eller mundtlig kommunikation. 

På dette kursus lærer du at anvende adfærdsindsigter og nudging – ofte kaldet adfærdsdesign – i din kommunikation. Et af kursets helt centrale budskaber er ikke at springe ud i løsninger med det samme, men i stedet først at forstå, hvad der gælder, hvorfor det gælder, og hvordan vi kan ændre målgruppens adfærd. På kurset vil du lære, hvordan du udvikler den adfærdskommunikation, der i din kontekst kan overvinde målgruppens barrierer og skabe den ønskede handling eller oplevelse.

Kurset veksler mellem undervisning og øvelser. Der vil være en gennemgående case for dagen, som du løser trinvist, i takt med at du introduceres til de relevante redskaber.

Undervisningen er baseret på teori, eksempler og cases. Du får konkrete do’s and don’ts, du kan anvende, når du tilrettelægger din kommunikation og gerne vil have dine modtagere til at gøre noget.

Kurset er for dig, der arbejder med kommunikation og ønsker at blive bedre til at påvirke andres adfærd. Det kan både være internt i virksomheden eller eksternt rettet mod borgere, kunder, medlemmer eller stakeholdere.

Dato
05/11/2024
Hvor
København
Adresse
Akademikertårnet, Lindevangs Allé 2, 2000 Frederiksberg
Kursustype
Kursus
Antal dage
1 dag
Pris
6.490 kr. Der er kollegarabat på 20 % på alle efterfølgende tilmeldinger, hvis I er flere fra samme virksomhed, der gerne vil deltage.

Program

Velkomst og intro til dagen
Anne Skriver, Kforum

Introduktion til anvendt adfærdsvidenskab
Dagen starter med en introduktion til adfærdsvidenskabens grundprincipper. Vi ser på, hvordan hjernen bearbejder, forstår og husker indtryk, og hvordan denne viden kan bruges i dit arbejde med kommunikation eller marketing. Teorien kobles til konkrete eksempler, så det er tydeligt, hvordan hjernen ofte spiller os et puds. 

Model for adfærdsforandringer 
Vi gennemgår en konkret adfærdsmodel til at skabe forandringer, hvilken tager udgangspunkt i Double Diamond-modellen, men indeholder en række konkrete adfærdsværktøjer, som gør den ideel, når målet er at flytte adfærd. Her præsenteres også essensen af adfærdstilgangen – det, der altid gælder og altid er vigtigt at have for øje.

Indsigtsanalysen: Forstå din målgruppe 
Hvad gælder, og hvorfor gør målgruppen, som den gør? Succesfulde adfærdskampagner er baseret på en solid forståelse af, hvor kæden hopper af, og sætter ind netop der. Du vil blive introduceret til konkrete værktøjer, der lærer dig at udføre en adfærdskortlægning af den konkrete problemstilling. Praktiske øvelser sikrer, at du får en grundig forståelse af indsigtsanalysen og den værdi, den skaber.   

Udvikling af adfærdsløsninger – rundt i adfærdshjulet 
Hvordan får vi målgruppen til at ændre adfærd? Det spørgsmål besvarer vi med udgangspunkt i adfærdshjulet, som er det mest centrale værktøj i adfærdsmodellen. Adfærdshjulet består af relevante adfærdsgreb og fungerer både som inspirationstrigger og tjekliste, når du skal designe din løsning. Vi vil gennemgå et hav af eksempler og cases og afslutte med en praktisk øvelse, der kæder hvad, hvorfor og hvordan sammen, så du forstår, hvorfor adfærdsløsninger er “den anden side af mønten” af en adfærdsbarriere.

Sådan tester du din løsning
Virkede det så? Det er ofte vigtigt at dokumentere, at det, vi har sat i verden, rent faktisk gør en forskel. Og hvis ikke, så giver mulighed for at lære af det til næste gang. Vi afslutter derfor dagen med en guide til test af løsninger og så – selvfølgelig – en quiz.

Udbytte

Efter kurset har du fået:
Oversat et abstrakt mål til ønskede adfærdsmønstre
Identificeret barrierer, der spænder ben for den ønskede adfærd
Udviklet løsninger, der overvinde barriererne
Designet den optimale kampagne, lancering eller implementering af din løsning

Du møder

Jossi Steen-Knudsen

Chefrådgiver, Operate 
Jossi er specialist i adfærd og rådgiver offentlige institutioner, virksomheder, vidensmiljøer og organisationer i komplekse problemstillinger, hvor adfærdskommunikation kan gøre en forskel. Jossi står i spidsen for adfærdsarbejdet i Operate og har i mere end ti år arbejdet som specialist i adfærdskommunikation og metoder til adfærdsdesign. Før Operate havde Jossi bl.a. ansvaret for adfærdsprojekter som COO i iNudgeyou og CEO i Behavioral Advisory. 

Praktisk

Hvornår?

Tirsdag d. 05. november 2024, kl. 09.00-15.30.
Kom fra kl. 08.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.00 præcist.

Hvad koster det?

6.490 kr. (ekskl. moms)
Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.

Hvordan melder jeg mig til?

Tilmeld dig i bunden af siden. Husk EAN-nr. og CVR-nr.

Hvor?

Dagen afholdes hos Akademikertårnet
Lindevangs Allé 2, 2000
Frederiksberg

Hvad inkluderer prisen?

På alle vores kurser får du morgenmad, vegetarisk frokost og lækker forplejning dagen igennem.

Har du spørgsmål?

Skriv til kforum@kforum.dk

Kommer du i bil?

Der er 2 timers fri parkering på Peter Bangs Vej. I parkeringsområdet ved Nimbusparken kan der parkeres uden begrænsning mod betaling. Der er 12 pladser tilknyttet Akademikertårnet, hvor fri p-billet kan hentes i receptionen. Ellers kan der parkeres på vejene, hvor alm. parkeringsregler for Frederiksberg er gældende.

FAQ

Hvad kan vi hjælpe med?

Anne Skriver

Tilrettelægger og webredaktør

26 33 22 82

Tilmelding

Ønsker du at tilmelde mere end to deltagere, skriv til kforum@kforum.dk

Loading posts…