Kommunikationsforum
Kursus temaer Intern kommunikation Tiltræk og tilknyt talent med digital kommunikation

Tiltræk og tilknyt talent med digital kommunikation

Tiltræk og tilknyt talent med digital kommunikation

En af de største udfordringer de kommende år – også for kommunikationsafdelingerne – bliver at skulle håndtere og kommunikere arbejdskraftudfordringen. Hvad end I mangler pædagoger, ledere eller kommunikatører, konkurrerer vi inden for nicherne i et digitalt tovtrækkeri om de samme kandidater. Og der er kun dem, der er.  

Hvis du vil tiltrække de bedste kandidater og stå stærkest i fremtiden, skal I som organisation prioritere dette område på lige fod med jeres øvrige branding, marketing og kommunikation. Også selvom I ikke er giganter som Rambøll eller Novo Nordisk. 

 


 

Så hvordan kommunikerer vi for at tiltrække de bedste nye kolleger, men også fastholde en tilknytning for vores nuværende medarbejdere og kolleger? Og hvordan bruger vi de efterhånden i flæng brugte buzz-værktøjer som employer branding, employee advocacy og EVP (employer value proposition) til at styrke både den interne og eksterne kommunikationsindsats for at imødekomme arbejdskraftudfordringen?  

Dét skal du som kommunikatør lære at navigere i. Hellere i dag end i morgen. 

På én dag giver vi dig muligheden for med udgangspunkt i din organisations udfordring på området at arbejde med en kommunikativ rekrutterings- og fastholdelsesstrategi med fokus på digital eksekvering. 

Du arbejder med din egen case og lærer at tænke i, hvordan du strategisk kan indtænke tiltrækning og tilknytning som en del af din kommunikationsindsats. 

Målgruppe: 
Du er kommunikatør og sidder sandsynligvis med en bred palet af kommunikation for din organisation. Du vil gerne blive klogere på, hvordan I via eksisterende medarbejdere, ledere og brand kan optimere jeres tiltrækning af nye kandidater og fastholde jeres eksisterende.  

Du kan sidde i en kommune, som har svært ved at rekruttere velfærdsmedarbejdere og -ledere decentralt. Eller måske sidder du i en mellemstor organisation og vil bare gerne være på forkant med den kommende arbejdskraftudfordring allerede nu.  

Kurset går på tværs af brancher – offentlige såvel som private – og er målrettet kommunikatører, men HR-medarbejderen er naturligvis også velkommen. 

Dato
13/11/2024
Hvor
København
Adresse
Akademikertårnet, Lindevangs Allé 2, 2000 Frederiksberg
Kursustype
Kursus
Antal dage
1 dag
Pris
6.490 kr. Der er kollegarabat på 20 % på alle efterfølgende tilmeldinger, hvis I er flere fra samme virksomhed, der gerne vil deltage.

Program

Modul 1: Find det unikke, og lad det komme til udtryk
Uanset branche, er 90 % af jobbet hos jer det samme som hos konkurrenterne. De sidste 10 % er unikke for jeres virksomhed – det er personlighed og jeres kultur. Det er de sidste 10 %, der er grunden til, at nye medarbejdere vælger jer. Den gode rekruttering tager derfor udgangspunkt i jeres egne interne kulturbærere, og med afsæt i dem finder I de kandidater, der køber ind på jeres værdier og det formål, I har med arbejdet. Som kommunikatør har du en opgave i at finde ind til kernen. Hvad er det, der gør jeres arbejdsplads til noget særligt? 

På dette første modul af kursusdagen kigger vi på, hvad din virksomhed står for – og hvordan det kommer til udtryk. Hvem er jeres ønskeprofiler, og hvad leder de efter i deres jobsøgning? Du får inspiration til at afsøge det særlige ved lige netop jeres arbejdsplads og værktøjer til at strukturere de vigtigste dagsordener, som skal styrke jeres position over for nye kandidater.

Rikke Damgaard, specialist i employee advocacy

Modul 2: Skab et stærkt fællesskab, og styrk virksomhedens fortælling med medarbejdernes hjælp
Når du har fundet de vigtigste dagsordener, så er næste skridt at finde de historier, der underbygger den fortælling – og her er jeres medarbejdere det bedste udgangspunkt. Vi kigger derfor nærmere på den disciplin, der kaldes “employee advocacy”, som handler om at give ordet til medarbejderne på sociale medier. Medarbejdernes stemmer, deres netværk og ikke mindst deres faglige viden, personlige passion og arbejdsglæde er en stærk kanal til at styrke jeres employer brand. 

Du bliver præsenteret for værktøjer, der kan hjælpe dig med at identificere din virksomheds eller organisations stærkeste ambassadører, og du vil blive klædt på til, hvordan du kan understøtte dem i processen mod at blive gode ambassadører. Vi arbejder på at skabe overblik over dine medarbejdere eller kollegers potentiale for at udvikle sig til stærke ambassadører for din virksomhed og for dem selv.

Rikke Damgaard, specialist i employee advocacy

Modul 3: Caseoplæg: Når virksomhedskulturen er rygraden i kommunikationen
Nadias Misimis arbejde med employee advocacy startede med en kulturanalyse, som hun selv skabte og udførte. Hør Nadia fortælle om, hvorfor det kan være en god idé at starte i det små (med dig selv og ledelsen), hvordan resultatet og de input, hun fik fra sine kolleger, er blevet til det, hun kalder et “kollegaløfte”. Et kollegaløfte, der tjener som afsæt for hele Vellivs employer branding-indsats – og som hun sætter strøm til med medarbejdernes hjælp. Du får indsigt i, hvorfor kulturen er rygraden i effektiv employer branding og employee advocacy, og hvordan du får medarbejderne til at tale om deres arbejdsliv og dele ud af arbejdsglæde. 

Nadia Misimi, employer branding specialist, Velliv   

Modul 4: Sæt fokus på det gode indhold – både fra kollegerne og på virksomhedsprofilerne
Det sidste, vi kigger på, er, hvad godt og værdiskabende indhold er til sociale medier. Uden godt indhold kommer de gode medarbejderhistorier ikke til at skabe den ønskede effekt i netværket. Men hvordan skaber man en ramme og noget indhold, som giver medarbejderne lyst til at dele – og som medarbejdernes netværk vil like og kommentere? 

Vi runder dagen af med hands-on tips og tricks til både din virksomheds og medarbejderes opdateringer. Vi ser på, hvordan du kan skabe rammer, der gør dine ambassadører trygge og glade for at dele, så du kan slippe kontrollen uden frygt og sætte fart i omtalen af din virksomhed.

Rikke Damgaard, specialist i employee advocacy

Udbytte

Efter kurset har du fået:
Input til, hvilke elementer en brugbar kommunikativ rekrutterings- og fastholdelsesstrategi skal indeholde – og hvad der giver særligt mening for netop din organisation
Konkrete greb til, hvordan du (nemt) kan øge antallet af ansøgere til ledige stillinger med medarbejdernes hjælp
Indsigter i og argumenter for, hvorfor dette er en helt essentiel problemstilling, du som kommunikatør skal forholde sig til de kommende år
Redskaber til at støtte medarbejderne i godt indhold til sociale medier
Inspiration fra andre praktikere, der ligner dig, til at komme i gang
Værktøjer til at skabe klare, tydelige rammer, hvori jeres medarbejdere bliver motiveret til at tage ejerskab over strategien og dermed får mod på at hjælpe og deltage i processen. Dine egne interne kulturskabere

Du møder

Rikke Damgaard

Dagens underviser.
Specialist i employee advocacy.
Rikke er selvstændig rådgiver – både i det offentlige og private. Hun rådgiver om digital kommunikation og underviser i praktiske redskaber til sociale medier. Rikke har udgivet bogen “Giv ordet til medarbejderne” (2020) om employee advocacy.

Nadia Misimi

Employer branding specialist, Velliv

Praktisk

Hvornår?

Onsdag d. 13. november 2024, kl. 09.00-15.30.
Kom fra kl. 08.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.00 præcist.

Hvad koster det?

6.490 kr. (ekskl. moms)
Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.

Hvordan melder jeg mig til?

Tilmeld dig i bunden af siden. Husk EAN-nr. og CVR-nr.

Hvor?

Dagen afholdes hos Akademikertårnet
Lindevangs Allé 2, 2000
Frederiksberg

Hvad inkluderer prisen?

På alle vores kurser får du morgenmad, vegetarisk frokost og lækker forplejning dagen igennem.

Har du spørgsmål?

Skriv til kforum@kforum.dk

Kommer du i bil?

Der er 2 timers fri parkering på Peter Bangs Vej. I parkeringsområdet ved Nimbusparken kan der parkeres uden begrænsning mod betaling. Der er 12 pladser tilknyttet Akademikertårnet, hvor fri p-billet kan hentes i receptionen. Ellers kan der parkeres på vejene, hvor alm. parkeringsregler for Frederiksberg er gældende.

FAQ

Hvad kan vi hjælpe med?

Marie Louise Rolffes

Netværks- og programansvarlig

30 96 30 40

Tilmelding

Ønsker du at tilmelde mere end to deltagere, skriv til kforum@kforum.dk

Loading posts…