Hvad mener du med den đŸ†, Jytte? đŸ‘€Emojis graver generationsklĂžften dybere

Endnu en generationsklĂžft fĂ„r murvĂŠrket til at slĂ„ sprĂŠkker pĂ„ arbejdspladsen. Den handler om brugen af emojis – om hvilke, hvornĂ„r og hvorfor đŸ€Ż Her fĂ„r du en guide til smagfuld emoji-etikette 🎉
TIl at grÊde eller grine over? Klar kommunikation er i forvejen en vanskelig disciplin. Brugen af emojis Äbner endnu en port til misforstÄelser, isÊr mellem generationerne. Kilde: Getty images.
TIl at grÊde eller grine over? Klar kommunikation er i forvejen en vanskelig disciplin. Brugen af emojis Äbner endnu en port til misforstÄelser, isÊr mellem generationerne. Kilde: Getty images.
Mette Kirstine Goddiksen, freelancejournalist og debattĂžr

Er du et klassisk medlem af generation Z eller yngre, sÄ finder du mÄske en arbejdsbesked uden emojis ildevarslende og uhÞflig.

Er du fra generation X og opefter, sĂ„ har du sandsynligvis talt for at holde arbejdskommunikation ren og uden pattede tegninger her, der og alle vegne. MĂ„ske har du endda fĂžlt dig taget som gidsel af emojis, da det ikke lĂŠngere er en reel mulighed at undlade dem, hvis din kommunikation ikke skal tolkes som afvisende og kold. 

For faktum er, at emojien allerede er gĂ„et fra udelukkende at vĂŠre til privat, venskabelig brug til at vĂŠre en integreret del af vores kommunikation, ogsĂ„ pĂ„ arbejdspladsen. Faktisk fĂžler mange, at en besked uden en emoji er ufuldkommen. Det – og meget andet – viser en undersĂžgelse blandt 9400 arbejdstagere i henholdsvis Nordamerika, Asien og Europa.

SvĂŠrere er det at blive enige om mĂŠngden, betydningen, hvilke emojis og til hvem der er god emoji-etikette. Problemet er, at de smĂ„ tegninger tolkes forskelligt – og at betydningen af en emoji kan skifte. Endda meget pludseligt 😼

For eksempel kan en 👍 eller den traditionelle 😊af de yngre generationer ses som en kold, mĂ„ske endda passiv-aggressiv, feedback pĂ„ et stykke arbejde. Ældre generationer ser samme emojis som en legende, effektiv mĂ„de at sige ”godt arbejde, du!”. 

Og responderer en yngre pĂ„ en dĂždsjov joke med ☠, sĂ„ kan det fratage Birte fra regnskab hendes nattesĂžvn – for var det egentlig en slags trussel? Eller synes den unge flĂžs, at min vits’ pointe var stendĂžd?

Klar kommunikation er i forvejen en vanskelig disciplin. Brugen af emojis Äbner endnu en port til misforstÄelser, isÊr mellem generationerne.

De tĂžrre tal 🧼 đŸ’€

Emojis er ikke bare en hyggelig mÄde at gÞre en besked mere personlig og uformel. De giver anledning til mange mavepiner i arbejdssammenhÊnge.

91 pct. af alle medarbejdere har oplevet, at en arbejdsbesked blev misforstĂ„et – og brugen af emojis forstĂŠrker risikoen for misfortolkninger. Cirka halvdelen af alle medarbejdere overtĂŠnker de beskeder med emojis, de sender – og det gĂ„r ud over deres mentale sundhed og sjĂŠlefred, fortĂŠller denne undersĂžgelse .

Tilmed kan nogle emojis virke krĂŠnkende, og det er vigtigt at tage et kig pĂ„ sit eget udgangspunkt versus modtagerens, fĂžr man lĂŠsser en flok emojis af hvide heteromĂŠnd pĂ„ sin arbejdskommunikation. 

PĂ„ den lyse side kan emojis ogsĂ„ hjĂŠlpe med at skabe fĂŠllesskab pĂ„ arbejdspladsen. I en undersĂžgelse foretaget af Slack, sagde 53 pct. af arbejdstagerne, at de bruger emojis i kommunikationen pĂ„ arbejdspladsen, og 67 pct. fĂžler sig mere forbundet med en kollega, der forstĂ„r deres brug af emojis. 

IfÞlge Adobes undersÞgelse siger flertallet, at emojis etablerer enhed, respekt og forstÄelse, og 89 pct. af globale brugere siger, at emojis hjÊlper dem med at overvinde sprogbarrierer. I fÞrnÊvnte undersÞgelse af Slack sagde 53 pct. af arbejdstagerne, at de bruger emojis i kommunikationen pÄ arbejdspladsen, og 67 pct. fÞler sig mere forbundne med kolleger, der forstÄr deres hensigt med at bruge emojis.

Emojis har altsĂ„ mange kvaliteter. Men som ved al anden kommunikation skal emojis bruges med omtanke, hvis de skal vĂŠre med til at skabe fĂŠllesskab og et mere venskabeligt og varmt arbejdsmiljĂž. 

Emojis pĂ„ arbejdspladsen er kommet for at blive – og de kan bidrage positivt. Men det er vigtigt at kende et sĂŠt basisregler.

Fred og đŸ€

Hemmeligheden bag at blive en sand emoji-connaisseur starter med at kende de forskellige generationers baggrund. Nogle fik i skolen smÊk over fingrene, hvis de sÄ meget som overvejede at lave tegninger i deres skriftlige budskaber. Andre i samme generation finder det sikkert ogsÄ fattigt og fjollet at kommunikere med tegninger, nÄr vi nu har Det Danske Sprog.

Andre blev introduceret til 😊 og👍i ungdommen og har ikke udviklet deres emoji-katalog synderligt siden, for de ser ikke den store vĂŠrdi eller idĂ© i at slynge omkring sig med đŸ•”đŸ»đŸ˜ŽđŸŠ„đŸž, nĂ„r man nu kan formulere sig med bogstaver. Og sĂ„ har vi alle de unge, der finder skriftlighed uden et hav af emojis unĂždigt formelt og koldt.

For at en arbejdsrelation skal fungere, er det derfor vigtigt at strĂŠbe efter fĂžlgende: 

Stol pĂ„ de gode intentioner. Sandsynligvis mener den ellers sĂ„ anerkendende, rare Jens Peter ikke noget passiv-aggressivt, nĂ„r han responderer pĂ„ dit oplĂŠg med en kortfattet 👏. Og den ellers sĂ„ ordentlige Merete signalerer bare tak for din lĂŠkre, hjemmebagte kage med 👅 – hun er ikke interesseret i oralsex med dig. Ligeledes kan den nyuddannede William sagtens vĂŠre en begavet og professionel medarbejder, selvom han er vel rundhĂ„ndet med emojierne. Sandsynligvis prĂžver han bare at virke venlig og imĂždekommende – og skal lige have en chance for at lĂŠre stedets arbejdstone at kende.

SpĂžrg i stedet for at tolke frit. Mange timers nattesĂžvn er blevet Ăždelagt af bekymringer, der var ubegrundede.

ForstÄ omgangstonen. Der er helt sikkert forskel pÄ mÊngden af emojis i arbejdskommunikation pÄ et stÞrre advokatkontor versus Joe & The Juice.

Kend konteksten. Der er forskel pĂ„, hvem du skriver med, i forhold til sĂ„vel alder som humor og hierarki. Indkalder du en medarbejder til en opsigelsessamtale, sĂ„ er en 😭 – eller for den sags skyld en 😼 – upassende. Det kan alle emojis vĂŠre, hvis de ikke tager hensyn til sammenhĂŠngen. 

LĂŠs hierarkiet. Som medarbejder skal du altid tĂŠnke dig om, fĂžr du sender seniormedarbejderen eller chefen emojis. De kan signalere en mere venskabelig tone, end vedkommende bryder sig om, hvis vedkommende ser sig selv som en gammeldags autoritet. Med hensyn til kunder og klienter skal du ogsĂ„ mĂŠrke grundigt efter – og eventuelt undlade, til de selv Ă„bner emoji-ballet. Skriver du derimod en uformel mail til en jĂŠvnaldrende kollega, som du har et kĂŠrligt forhold til, sĂ„ husk endelig en emoji eller to – hvis der ellers er risiko for, at du virker distancerende. 

Stop dig selv i tide. Der findes over 1500 forskellige emojis – men vĂŠlg med omhu. En tommelfingerregel er, at hĂžjst tre emojis er passende i en arbejdsbesked. Ellers kommer din arbejdsbesked til at fremstĂ„ umoden og rodet. Desuden Ă„bner hver emoji for et hav af fortolkningsmuligheder – og alle er som bekendt ikke lige til at forudse.

Der findes stadig emoji-frit territorium. Undlad emojis i juridiske eller pĂ„ anden vis formelle dokumenter og e-mails. Sidder du for eksempel som konsulent i en A-kasse, sĂ„ skal du – trods de gode intentioner – ikke blĂžde en indkaldelse til intromĂždet om ret og pligt op med en lille 🎅 – selvom du gerne vil sprede lidt uformel julestemning blandt de arbejdslĂžse.

Lyt og lĂŠr – ogsĂ„ af boomerne. Det er et livslangt projekt at lĂŠre at tale emojisk flydende – for der er ikke en facitliste. Alle mennesker har deres egen fortolkning, og emojis skifter typisk betydning over tid. Brug emnet som hyggeligt samtaleemne i kantinen, og spĂžrg gerne folk i en anden aldersgruppe, hvad de forstĂ„r ved en konkret emoji. Det giver sandsynligvis den forstĂ„else og forlĂžsende latter, der skal til, hvis vi skal bygge bro over generationsklĂžften ❀ 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

VÊr pÄ forkant med udviklingen. FÄ den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

LÊs ogsÄ

Job

Se flere jobs