Hvorfor skal jobopslag altid være så kedelige?

Fra min kontorstol er det cirka lige så sjovt at skrive en jobansøgning og et jobopslag, som det er at lave min selvangivelse. Er det ikke på tide, at vi udfordrer en konservativ og klichéfyldt genre?
Er det ikke på tide, at arbejdsgivere er lige så målrettede i deres jobopslag, som arbejdssøgende er i deres jobansøgninger? | Foto: Getty Images
Er det ikke på tide, at arbejdsgivere er lige så målrettede i deres jobopslag, som arbejdssøgende er i deres jobansøgninger? | Foto: Getty Images
MARIA AUCHENBERG, kommunikationsmedarbejder hos Videncentret Bolius

”Husk det gode gamle råd, som også virker i en ansøgning: Don’t tell them you are funny – make them laugh”. Sådan lød afslutningen på et jobopslag, jeg læste forleden. Jeg vil ikke anfægte, at læresætningen: ”Show, don’t tell” virker. Udfordringen er, at jeg på intet tidspunkt, mens jeg læste jobopslaget, følte mig underholdt.

Det fik mig til at tænke over den skævvridning af energi, der er mellem at skrive et jobopslag og en jobansøgning. Det handler naturligvis om tid. Den tid, som den jobsøgende ofte har alt for meget af – og som virksomheden altid har for lidt af.

Hvorfor efterspørger virksomheder næsten altid ansøgninger i A4, når de samtidig søger en medarbejder i andet end standardformat? Hvorfor beskriver jobansøgere sig som kommunikationsblæksprutter og teksthajer – og ikke som rationelle mennesker frem for dyr? Og hvorfor er jobopslag og -ansøgninger i det hele taget så ensformige? 

Et stillingsopslag efter en ny kommunikationsmedarbejder kunne sagtens lyde sådan her, samtidigt med det selvfølgeligt ville være sat op i standardiserede bullitpoints:

 

Hvem er du?

  • Du er en multifacetteret kommunikationsblæksprutte, der kan have mange bolde i luften.
  • Du har en skarp pen og ben i næsen.
  • Du har holdninger og tør stå ved dem men omvendt kan du også indgå kompromisser og være pragmatisk.
  • Du arbejder godt selvstændigt og er en udpræget teamplayer.
  • Du er grundig og detaljeorienteret og kan skære ind til benet i en pressemeddelelse, men du er også lynhurtig, når deadline skal overholdes.

 

Det er en forudsætning, at du er

  • analytisk
  • kreativ
  • strategisk
  • kan udvikle og lede projekter fra A-Z.

Du kan samtidig producere digitalt indhold fx video til Facebook-tekst til nyhedsbreve og web. Hvis du har erfaring med Google Analytics, pixels, tracking, Adobe InDesign, Photoshop, CMS-systemer, HTML og podcasts, så er det bestemt en fordel. Hvis det er dig, så send os dit CV og ansøgning på max. én A4-side”. 

Kort sagt: ”Vi leder efter kommunikationsbranchens svar på en Multicooker. Én maskine, der kan hakke, snitte, røre, svitse, dampe, ælte, blende, blande og koge. Hvis du samtidig kan servere og anrette maden – og måske endda tage opvasken, er det bestemt en fordel”.


Min pointe er, at når du som arbejdsgiver søger en kreativ, grundig og skarp medarbejder, så bør du tilsvarende lægge energi i at formulere et målrettet jobopslag fra bunden, som spejler den nye kollega. Der er jo ingen virksomheder, der vil modtage en standardansøgning – hvorfor så skrive et standardjobopslag? Hvis du vil have en ny kollega med en skarp pen, var det så ikke en idé at spidse din egen blyant?

Og indrømmet! Jeg har selv skrevet jobopslag med venstre hånd, fanget i skabeloner, floskler og brede generiske formuleringer for at spare tid. Jeg kan godt afsløre, at den indsats ikke højnede kvaliteten af ansøgerfeltet –hvilket i sidste ende stjal endnu mere af den tid, som jeg i forvejen havde for lidt af. 

Kan vi finde et alternativ til den dødsyge A4-side?

De fleste, der har søgt et job, har nok oplevet udfordringen med at skulle mose alle sine faglige og personlige talenter ned på én læsbar A4-side. 

Jeg synes i hvert fald, at det er en udfordring at fortælle kort, præcist og kreativt i en knastør Times New Roman, str. 12, hvordan jeg på den mest originale vis kan skære ind til benet samtidig med, at mine ben er i næsen og solidt plantet på jorden. Hvor jeg står tilbagelænet med fødderne fremme i skoene og jonglerer med bolde med mine otte blækspruttearme.

Hvad nu, hvis vi som jobopslagsproducenter efterspurgte et alternativ til den klassiske A4? Her er et eksempel på, hvordan det kan lyde:

”Læg standardansøgningen væk. Vi ser på din LinkedIn for at danne os et indtryk af, hvem du er, og hvor du kommer fra. Vi vil gerne forstå, hvad du har bedrevet og været med til at skabe. Det kan være projekter, virksomheder, events, netværk eller andre initiativer. Fremhæv det eksempel, der siger mest om dig. Skriv kort om konteksten og din rolle, og del links til materiale, der kan give os et indtryk af projektet.”

Kære alle arbejdsgivere og kære alle jobsøgende, hvis vi alle udfordrer genren og befrier den fra klichéer, skabeloner, spredehagl, urealistiske ønskelister og dødsyge A4-sider, så bliver det sjovere både at skrive jobopslaget og -ansøgningen.

Stillingsopslaget er det første indtryk, kandidaten får af din virksomhed, og ansøgningen er det første – og potentielt eneste – indtryk, virksomheden får af dig som ansøger. Derfor skal begge dele også være noget, vi tager seriøst og gør os umage med. Det værste, der kan ske, er, at vi rent faktisk får hinanden til at trække på smilebåndet og finder det helt rigtige jobmatch.

God jagt derude.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også