Sol, klipper og netværk: Din guide til et velplanlagt Folkemøde

Så er der ikke mange dage til, at du enten selv sætter dig i bussen, flyet eller bilen til Bornholm – eller at du er tvunget til at se enorme mængder af selfies på SoMe med glade folk i branchen. 
Gør dig klart, hvad dit udbytte af Folkemødet skal være, på forhånd, lyder opfordringen fra Anne Ginderskov Hansen. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Gør dig klart, hvad dit udbytte af Folkemødet skal være, på forhånd, lyder opfordringen fra Anne Ginderskov Hansen. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
af Anne Ginderskov Hansen, director, Rud Pedersen

Her kommer dette års guide til Folkemødet – både til dig, der er på øen for netværk og inspiration, til dig, der er debattør, og til dig, der sidder derhjemme med kæmpe FOMO.

Planlægger og prioriterer du turen rigtigt, så er der nemlig virkelig meget at hente for kommunikatører som os.

Største folkemøde nogensinde

Dit folkemøde kræver planlægning – særligt i år, hvor Folkemødet er større og bredere end nogensinde. Over 3400 arrangementer over de tre dage, nye scener, nye formater og nye samarbejder. Fokus på at få skaffet flere campingområder, hvor de unge har råd til overnatning, betyder, at der i år deltager endnu flere unge end sidste år. 

Knap 4300 unge mennesker slår lejr. Samtidig oplever vi her hos Rud Pedersen, at toplederne for alvor har forstået, at Folkemødet skal prioriteres. Virksomhederne forventes at være en aktiv del af samfundet og indgå i dialog, og det er Folkemødet et oplagt sted at gøre.

Alt det lagt sammen betyder, at det ikke længere bare er nok at sætte sig på kantstenen på Strandvejen og vente på, hvem der kommer forbi. For der kommer mange forbi – og det er en langt bredere portefølje end bare djøf’ere og politikere.

Og selvom Folkemødet er en form for festival, hvor man sagtens kan forfalde til at bruge tre dage på underholdning og dans til den lyse morgen i Toga-teltet, så er det jo ikke det, din chef har betalt for.

Sådan danner du overblik

Med så mange arrangementer er den gode nyhed, at appen fungerer godt. Du kan både finde ud af, hvor specifikke debattører befinder sig, ligesom du selvfølgelig kan søge på ord, emner og arrangører.

Den dårlige nyhed er, at det tager lang tid for Folkemødet at godkende ændringer, som arrangørerne har, så appen er ikke opdateret på nuværende tidspunkt. Jeg håber, at det hele er klar til på torsdag, men på nuværende tidspunkt kan du ikke regne med, at debatter og debattører er opdateret.

Jeg har derfor suppleret appen med personlig kontakt i forhold til de aftaler, jeg skulle have i bogen.

Så start med at finde ud af, hvad du gerne vil have med dig hjem, og læg dit program ud fra det. Er det nye kontakter, indsigt, inspiration, eller skal du af med vigtige budskaber?

Nye kontakter

Er det nye kontakter, du jagter, så kan du enten sætte møder op inden, mens du med andre – og måske mere profilerede typer – kan hive fat i dem kort efter en debat, hvis du kan se, at personen er i panel. Det har jeg ofte gjort, for derefter at sætte et møde op, når vi er hjemme igen. Rigtigt mange af vores kollegaer, politikerne og andre profilerede navne har travlt på Folkemødet, så fortvivl ej, hvis det kun bliver til korte snakke derovre, men kaffe derhjemme.

Indsigt

Er det specifikke emner, du gerne vil blive klogere på, så er Folkemødet også et suverænt sted. Antallet af arrangementer gør, at der er rig mulighed for at dedikere tre dage til f.eks. brintdebatter, mens det bliver en umulig opgave, hvis du vil forbi alle debatter om AI.

Inspiration

Personligt er jeg hovedsagelig på Folkemødet for at få inspiration. Qua mit speciale inden for politiske events går jeg efter debatter med nye og anderledes formater. Fordi konkurrencen er så hård om publikum under Folkemødet, så er Folkemødet det sted, hvor jeg oplever de sjoveste, særeste og mest effektfulde debatter. Hvert år oplever jeg også nye og anderledes castede debattører, som bliver skrevet bag øret og brugt senere.

Budskaber

Sidst, men ikke mindst er I jo også mange, som er kommet til Folkemødet for at komme af med vigtige budskaber, f.eks. gennem debatter eller til netværksarrangementer. Er du så heldig at være i panel, så skal du selvfølgelig forberede dine skarpe budskaber, leveret kort og præcist – men du skal også være opmærksom på, at der jo ofte ikke sidder over 50 mennesker til debatterne, og til nogle sidder der faktisk ganske få. Derfor bør du lægge en plan for, hvordan budskabet kan komme ud gennem andre kanaler, nu du har platformen. Er det en video eller et opslag til SoMe, er det et indlæg til et medie? Læg en plan, og tænk endelig i både kommunikation før og efter.

Er du ikke i panel, så husk på, at spørgsmål sagtens kan indeholde vigtige budskaber, og de fleste arrangører sætter pris på publikumsinddragelse undervejs i debatterne. Så få forberedt dine input/spørgsmål hjemmefra – på den måde kan du faktisk være med til at sætte lidt retning for debatterne fra tilhørerpladserne.

Til jer derhjemme

Er du ikke så heldig at skulle til klippeøen, så kan du trods alt glæde dig over, at langt de fleste debattører, organisationer og virksomheder offentliggør program og har forstået, at de skal invitere ind til debat på SoMe, før og efter de har event. Debatten og budskabet skal selvfølgelig ikke kun ud til de 50 mennesker i publikum. Der er således god mulighed for at byde ind med kommentarer til de debatter, du ikke kunne opleve live. Udnyt det – og begynd så allerede nu at lægge en plan for, hvordan du kan komme afsted næste år.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også