Pity city-CEO's håbløse kommunikation

Absurd viral video viser, hvordan man ikke skal gøre som topchef, hvis man gerne vil motivere sine medarbejdere.
MillerKnoll topchef Andi Owen slap mildest talt ikke godt fra nu viralt zoommøde. | Foto: Screenshot: Youtube
MillerKnoll topchef Andi Owen slap mildest talt ikke godt fra nu viralt zoommøde. | Foto: Screenshot: Youtube

En lækket Zoom-optagelse af 56-årige Andi Owen, topchef i MillerKnoll, der laver de eftertragtede Herman Miller-kontor- og lænestole, er gået decideret viralt som et stjerneeksempel på, hvordan man virkelig ikke skal kommunikere til sine medarbejdere.

I den efterhånden famøse optagelse sagde Andi Owen til medarbejderne i MillerKnoll, at de ikke skulle spørge, hvad de skulle gøre, hvis de ikke får en bonus i år – selvom hun selv fik fire millioner dollars i bonus i 2022. De skulle i stedet skaffe de ”damn $26 million” med henvisning til nogle interne forventninger.

”Brug din tid og dine kræfter på at tænke på de 26 millioner dollars, vi har brug for, ikke på, hvad du vil gøre, hvis vi ikke får en bonus. Okay? Kan jeg få noget engagement til det? Jeg havde en gammel chef, som en gang sagde til mig: ”Du kan besøge ”pity city”, men du kan ikke bo der.” Så folk: Forlad pity city. Lad os få det gjort,” sagde Andi Owen. 

Viser, hvad man ikke skal gøre som chef

Den lækkede optagelse af Andi Owen viser en topchef under hårdt pres, mener Pelle Nilsson, rådgiver i strategisk ledelses- og organisationskommunikation og partner i Resonans Kommunikation.

Han mener, at Andi Owen signalerer, at hun ikke forstår, at medarbejderne ikke tænker på virksomhedens ve og vel, og viser en total mangel på forståelse og empati for, hvor meget en bonus kan betyde for den enkelte amerikaner og deres familie. Og så ender hendes tale mod hensigten for medarbejdernes motivation, ifølge Pelle Nilsson.



”Det er slående at se. Det er jo ikke forkert, at det er vigtigt at forretningen får succes – også for medarbejderne. Men den måde, hun kommunikerer på, motiverer bestemt ikke medarbejderne. Det er absurd at vise så lille en grad af ydmyghed, når hun selv får en stor bonus,” siger han og forsætter:

”Dette vil være et meget godt klip at vise, når man sidder med en topchef i en presset situation, for at vise, hvad der kan ske, når man ikke har talt tingene igennem på forhånd, så man ved, hvad man siger og hvordan. Man skal som leder kunne rumme, når det ikke går godt for virksomheden, og forstå medarbejdernes frustration.”

Dårlig undskyldning er egentlig bare en beklagelse

Godt 24 timer efter historien om Zoom-optagelsen gik viralt, sendte Andi Owen en mail ud til medarbejderne med en beklagelse og et forsøg på en undskyldning, hvor hun skrev, at hun havde det forfærdeligt med, at hendes ”samlende opråb virkede ufølsomt”.

Men den undskyldning holder ikke ifølge Pelle Nilsson. Han mener ikke, at der er tale om, at noget kom forkert ud eller fremstod forkert. Han mener faktisk slet ikke, at det er et spørgsmål om fremstilling, men om substansen af, hvad hun siger og mener.

”Enhver kan se, at det var ufølsomt og dækkede over en holdning om, at hun ikke synes, problemet var vigtigt. Vi er alle sammen dødtrætte af dårlige undskyldninger om misforståelser. Det havde klædt hende at være oprigtig i undskyldningen. Hun burde jo undskylde og sige, at hun forstår deres situation, og at der er intet, hun hellere vil end at udbetale bonusser, fordi virksomheden er lykkedes. Det virker bare ikke, som om hun mener det,” siger Pelle Nilsson.

Han mener, at det kan være farligt for en virksomhed med en topchef, der har uhensigtsmæssige holdninger, som giver problemer i en krisesituation.

”Medarbejderne har helt almindelige interesser for at gå på arbejde. De vil have en god løn, og det skal man kunne rumme som topchef. Det her er et kæmpe hak i tuden på Andi Owen, og det sætter spørgsmålstegn ved, om hun har format til at drive sådan en virksomhed. En krisesituation viser ens sande jeg. Det er chancen for en topchef til at vise sin karakter og sine værdier og guide virksomheden igennem krisen i stedet for at forværre den, som Andi Owen gør,” siger Pelle Nilsson.

Tonedøve topchefer

Denne sag er langt fra den første, hvor topchefer i USA har vist sig tonedøve i deres kommunikation.

Der er techvirksomheden PagerDutys topchef, der citerede Martin Luther King Jr. i en mail, der annoncerede fyringer. Salesforces topchef, Marc Benioff, der offentligt talte om at have taget et ”befriende digitalt detox” i Fransk Polynesien, lige før han fyrede ti procent af sine medarbejdere. Og Elon Musk, der offentligt på Twitter gjorde grin med en handikappet medarbejder, der spurgte, om han var blevet fyret, da han intet havde hørt.

Alle eksempler på topchefer, der ikke havde situationsfornemmelse og viste, at de ikke havde meget empati med medarbejderne. Ligesom i Elon Musk-tilfældet er et problem i sagen med Andi Owen også hendes valg af platform, mener Pelle Nilsson.

”Det havde været bedre, hvis det var et fysisk møde. Zoom skaber en anden distance, som jeg tror, er medvirkende til, at hun kan sige de ting, hun siger i optagelsen. Zoom kan være en fin kanal til drift, men den kommer til kort, hvis man vil samle folk og booste motivationen, på grund af afstanden, som platformen skaber,” siger han og fortsætter:

”Endnu værre er undskyldningen, der kommer over mail. Jeg forstår ikke, at hun som minimum ikke indkalder til et nyt Zoom-møde, undskylder og står til ansvar. Det virker ikke oprigtigt, når der kommer en mail. Undskyldningen skal være ansigt-til-ansigt.

Hvis Pelle Nilsson skulle have rådgivet Andi Owen og MillerKnoll, så havde han bedt dem om at trække vejret, før de gjorde noget. 

”Jeg ville vente og se, hvad reaktionen var, så jeg vidste, hvad jeg skulle forholde mig til. Denne beklagelse viser en topprivilegeret chef, der har fået sit og mangler empati og mod til at stå ved sin fejl ansigt-til-ansigt. Der er man nødt til at reflektere lidt mere over, hvad man mener og gerne vil sige, hvis man skal lykkes med sin undskyldning,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job

Se flere jobs