En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Hvad er din Content Strategy?

De mange nye kommunikationskanaler og dataeksplosionen har gjort det til en krævende opgave at håndtere indhold på ens site. Artikler, videoer, billeder, links og informationer i alle former skal kommunikeres på den rigtige måde til de rigtige mennesker. Det er ikke nok med redaktører der kan skrive. Det bliver mere og mere nødvendigt med en mere omfattende strategi for indhold. Derfor er begrebet content strategy blevet til. Det er et paraplybegreb der dækker over andre begreber, såsom cross-media og informationsarkitektur, ved at give dem en strategisk overbygning. De strategiske overvejelser inkluderer grundlæggende spørgsmål om hvordan du bestemmer hvad der skal vises på dit site, hvorfor det skal vises, hvordan det skal vises, hvornår det skal vises, hvor det skal vises, og hvem der skal se det.
af Redaktionen
Content is king. Indholdet er alt. Men uden en klar strategi for produktion og håndtering af indhold taber man en masse vigtig viden og PR på gulvet 
 
Content + strategy
Begrebet content strategy kan oversættes til indholdsstrategi og handler om at lægge og følge en strategi for hvordan indhold på ens site skal se ud og distribueres. Indhold er ifølge Rachel Lovinger alt. Indhold er data, artikler, billeder, video, tekst – alt på nettet er indhold. Content is King, har man sagt en del år, og nu er det på tide med en mere systematisk strategi til indholdet.
 
10 things every business person should know about content strategy
View more PowerPoint from mrsruble
 
En strategi er ikke bare en punktvis handlingsplan men udgør mere grundlæggende værdimæssige og økonomiske overvejelser over hvad, hvorfor og hvordan indhold skal produceres og distribueres, så det på en meningsfuld måde understøtter virksomhedens overordnede forretningsstrategi. Begrebet strategi inkluderer helt generelt taktiske, operationelle anbefalinger og ideer, kommunikation af og om strategien og realiserbare guidelines for implementering af strategien.  
 
Ifølge den gængse definition, foreslået af Kristina Halvorson, består indholdsstrategi af tre grundpiller:
 
  • Content creation: Skabelsen af nyt indhold, fx skrivningen, redigeringen og korrekturlæsningen af denne artikel. Strategiske overvejelser: Hvorfor skal den skrives, hvem er målgruppen, og hvilken værdi genererer produktionen for virksomheden?
  • Delivery: Hvordan bliver artiklen publiceret? Strategiske overvejelser: Hvordan er forholdet mellem tekst, billeder og video. Hvor søgbar er artiklen, og hvor fængende er overskriften? Hvilke medier skal artiklen publiceres i? Skal artiklen kopieres direkte over i Facebook eller versioneres?  
  • Governance: Den fortsatte håndtering og opfølgning på artiklen og dens efterliv på nettet. Strategiske overvejelser: Skal man ændre i artiklen, fx tilføje nyt billede eller flere nye informationer? Skal artiklen eventuelt genpubliceres på et senere tidspunkt i et andet format eller på en anden underside? Hvem har ret og pligt til at overvåge artiklens efterliv?
  •  
Content & Cash: The Economics of Content Strategy
View more presentations from melissarach
Melissa Rach diskuterer hvordan man kan måle værdien af en indholdsstrategi (ROI)
 
Indholdsstrategi versus beslægtede begreber 
Indholdsstrategi er et overordnet begreb der er opstået som et behov for at samle en række erfaringer med at producere indhold til nettet. Dermed kan begrebet også siges at dække over eller i hvert fald relatere til en række beslægtede begreber:  
 
User experience / brugeroplevelse er selvsagt brugernes oplevelse af sitet. Indholdsstrategien kan ligge bag udfærdigelsen af oplevelsen.
 
Informationsarkitekturen er den data-baserede og mere tekniske håndtering af hvordan information kategoriseres og organiseres. Indholdsstrategi er overvejelser over hvilket samlet budskab der udtrykkes. Informationsarkitekten stiller spørgsmålet: ”Hvor er indholdet?” Indholdsstrategen spørger: ”Hvordan skal indholdet leve?”
 
Cross-media er en fortælling eller rød tråd (storytelling) der kommunikeres via en række forskellige medier. Indholdsstrategi er overvejelser udmøntet i mere håndgribelige taktikker og guidelines.
 
Content management systems (CMS) er software der bruges til at håndtere indhold på nettet. Det er hjemmesidens bagindgang. Indholdsstrategi er overvejelser over hvilket CMS, hvem der styrer det, og hvad der publiceres.
 
Metadata er refleksioner over hvorfor og hvordan data/information/indhold skal produceres og kategoriseres så det er intuitivt og søgbart. Det knytter sig tæt til informationsarkitekturen. Indholdsstrategien adskiller sig ved at inkludere mere forretningsstrategiske overvejelser.  
 
Usability er designet i såvel informationsflowet som hele den visuelle, billedmæssige side af ens site. Usability handler om at gøre det så let og tilfredsstillende for brugeren som muligt. Indholdsstrategi er vedvarende overvejelser over effekten af indhold, også efter ens site har fået nyt layout.  
 
Knowledge management beskæftiger sig med hvordan organisationer internt administrerer viden for at sikre et vidensflow hvor viden opsamles, deles og skabes i organisationen. Indholdsstrategi er også en strategi til at håndtere viden, men relaterer sig mere til eksternt online-indhold.
 
Kristina Halvorson beskriver hvad indholdsstrategi er. Se også bogen hun har skrevet, her
 
Overvejelser ved udfærdigelsen af strategien
Indhold er principielt alt. Men i udfærdigelsen af en indholdsstrategi kan man koncentrere sit fokus på en række områder der er særlig vigtige for udfærdigelsen af strategien:
 
Redaktionel strategi
Produktion af indhold til ens site håndteres typisk af en redaktør eller redaktion. Redaktionen bør definere nogle guidelines for al online-indhold: Hvordan det skal spille sammen med virksomhedens generelle strategi; hvad der skal være tonen i indholdet; overvejelser om rettigheder, brug af brugergenerereret indhold. Dette inkluderer også udvikling af en indholdslivscyklus. Altså en drejebog for hvad der skal publiceres hvornår.
 
Skrivestrategi
At skrive til nettet er en særlig form for tekstproduktion. Det gælder ikke bare om at hyre en smart tekstforfatter. Når man skriver til nettet, er det nødvendigt med indsigt i brugeroplevelse og metadata som fx brug af relevante søgeord og tagging.
 
Metadata-strategi
Det er nødvendigt med data om data. Velstruktureret metadata hjælper både producenter og brugere med at identificere, organisere og genbruge indhold.  
 
Søgemaskineoptimering
Indhold tilpasset Googles algoritmer er lettere at finde og får dermed langt flere visninger ved søgninger. Optimering af indhold kræver gentagende brug af særlige ord og sætninger.  
 
Distributionsstrategi
Man må gøre sig strategiske overvejelser over valg af typer teknologiske medier og virkemidler til at organisere, opsamle, opbevare, distribuere, formidle og bevare organisationens indhold. Er teknologien gearet til at følge det behov man har for publicering, redigering, genpublicering og workflowet i det hele taget?   
 
Den digitale kurator
En indholdsstrateg er som en kurator der gør sig tanker om hvilket indhold der er vigtigt, og hvordan indholdet skal sættes sammen med andet indhold. Kuratoren, som vi kender fra museets verden, er en smagsdommer der sorterer i og udvælger indhold. Ud fra en palet af muligheder skabes et helt bestemt udtryk. I museets verden sættes en række kunstværker sammen på en bestemt, nøje udtænkt og meningsfuld måde. På samme måde må en indholdsstrategi nøje reflektere over hvordan der skabes et sammenhængende budskab på tværs af medier. En god model for kuratorens indholdsstrategi ses herunder fordelt på en klassisk matrix:
 
Cyklussen er skabt af Rahel Anne Bailie. Der er fire centrale elementer i en indholdsstrategi: Analyse af behov for indhold, indsamling/skabelse af indhold, håndtering af indhold, publicering af indhold. Se mere her
 
En indholdsstrategi skal indeholde overvejelser om de fire punkter i cyklussen:
 
  1. Analyse: Hvad slags indhold har man med at gøre. Hvad slags indhold efterspørger brugerne eller har brugerne brug for? Who cares?
  2. Indsamling: Planlæg hvilket indhold der skal komme hvor og hvornår. Udfærdig en produktionscyklus og en redaktionel kalender.
  3. Publicering: Hvordan skal indholdet publiceres og hvorhenne? Hvordan understøtter CMS, metadata og workflow ens strategi?
  4. Håndtering: Evaluer. Hvad virkede, og hvad skal gøres bedre næste gang. Skriv guidelines for stilen: tonen i artikler, linkpolitik, brug af brugercentreret indhold.
 
Læs mere
 
  • Sitet A list apart har et kartotek af frit tilgængelige rigtig gode artikler. Se oversigten her
  • Artikel: Complete beginners guide to content strategy af Andrew Maier
  • Artikel: Demokratisk kuratering i sociale medier af Mikkel Thelle
  • Artikel: Why you need a content strategist af Relly Baker
  • Artikel: Content Strategy: Optimizing your efforts for succes af Allie Gray
  • Artikel: Content strategy and marketing af Adrian Kingwell
  • Artikel: Four Ways Content Strategy Saves You Money af Shelly Bowen
  • Artikel: Finally: The Value of Content Strategy Defined af Shelly Bowen
  • Artikel: Content Strategy af Laura Kammermeier
  • Artikel: We Curate Content, but Over at the Museum, They Really Curate af Jonathan Salem Baskin
  • Bog: Content Strategy for the Web af Kristina Halvorson
  • Bog: Content Strategy at Work: Real-world Stories to Strengthen Every Interactive Project af Margot Bloomstein 
  • Bog: The Elements of Content Strategy af Erin Kissane & Kristina Halvorson.
----------------------------------------------------
 
Er du ansvarlig for jeres webudvikling og vil gerne have mere viden og sparring om hvordan du kan arbejde med indholdstrategi og multikanaludfordringen? Så tag med til K-dag "Kom på forkant med webudviklingen" 20. september hos Kforum
 
----------------------------------------------------
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Foto: Joachim Ladefoged
Debat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

Politiken lever ikke op til den standard, de forlanger af andre virksomheder i sagen om krigsfotograf Jan Grarup, mener stifter af og adm. direktør i Radius. Politiken afviser kritikken.
  • Politiken afbryder alt samarbejde med Jan Grarup efter nye fejl
  • Mögers møgsag: 29 mio. kroner kaster skygge over eftermæle

For abonnenter



Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau ScanpixNavne

Bureau-veteran kommer ind i medies bestyrelse



Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe FireflyAnalyser

AI: Copyright eller right to copy?


Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter


Skulle de nye SAS-ejere pønse på en navneforandring, er Eva Svavars ikke i tvivl om, at det vil give ballade i Danmark. | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau ScanpixCorporate

Rådgiver: SAS risikerer at blive det næste Irma

For abonnenter


Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.Corporate

Ny podcast om gyldent håndtryk: "Det er ikke noget, der gavner hverken Torben Möger, Pensiondanmark eller 3F"


  • Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix

    Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs

    Negative udtalelser fra influencere og stjerner med mange fans kan spille en afgørende rolle for virksomheders markedsværdi, hvilket Novo Nordisk oplevede sidste uge. 

  • Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea

    Selvom man i Nordea bliver ved med at ”kommunikere”, at medarbejderne skal være tilbage på kontoret mindst tre dage ugentligt, virker det ikke for alle. 

  • Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

    Ny EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere

    Indblanding i mediers redaktionelle arbejde skal være ulovligt med European Media Freedom Act. 

    For abonnenter


  • Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.

    Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

    DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.

  • Er en personlig karakterbrist ved at ødelægge din virksomheds omdømme for tid og evighed? Hvis ja, så husk, at karakterbristen er den nye store virksomhedskrise, som rammer alt og alle nu. Det kritiske spørgsmål er, om I vil bakke personen op eller lægge afstand. Og I kan ikke ”gemme jer” bag retssystemet eller det fagretlige system og henvise til, at I ikke har kommentarer, så længe der kører en formel sag. Kilde: Getty Images.

    Når karakterbristen er krisen

    I har sandsynligvis kriseplaner for brand, cyberangreb og produktionsfejl. Men er I beredt på kriser, der skyldes en karakterbrist?

  • Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau Scanpix

    Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

    Milliardforliget i Danske Banks hvidvasksskandale blev udråbt til et punktum i fortællingen om banken. Nu har forsvundne dokumenter reduceret punktummet til et komma. 

    For abonnenter


Læs også

Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter



Foto: Joachim LadefogedDebat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

For abonnenter



Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs


Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Carsten Dilling, bestyrelsesformand i SAS | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau ScanpixPersontransport

SAS-formand om egen fremtid: "Min opgave er at gøre det her ordentligt færdigt"

For abonnenter



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Job

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Student til Realdanias presseteam

  • SoMe-redaktør

  • Erfaren webredaktør

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • K-Forum søger journalist

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Head of Group Marketing & Communication

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

Se flere jobs

Kurser

  • Copywriting, Skriv så det virker

    Copywriting, Skriv så det virker

Se flere kurser

Netværk

  • Kvalnet - Det kvalitative metodenetværk

    Kvalnet - Det kvalitative metodenetværk

Se flere netværk

Job

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Student til Realdanias presseteam

  • SoMe-redaktør

  • Erfaren webredaktør

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • K-Forum søger journalist

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Head of Group Marketing & Communication

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret