Det succesfulde nyhedsbrev

Ikke alle vil synes, at et givent nyhedsbrev er godt. Men en ting er sikkert: Alle succesfulde nyhedsbreve har en række fællestræk. Så hvad får de succesfulde nyhedsbreve til at fungere?
Det vigtigste kan koges ned til en pointe: Et godt nyhedsbrev når sine mål. | Foto: Getty
Det vigtigste kan koges ned til en pointe: Et godt nyhedsbrev når sine mål. | Foto: Getty
RASMUS RIDDERSHOLM, METTE HERTZMANN

Der er rigtigt mange faktorer, der er med til at gøre et nyhedsbrev succesfuldt. Her er blot et par:

  • Har du styr på din målgruppe?
  • Har du styr på det tekniske, så det rent faktisk kommer frem?
  • Hvad med indholdet? Er billedkvaliteten god? Er det brandet, så der er synergi med sitet?
  • Har du styr på, hvad du kan optimere til næste gang, og hvordan du gør det?#REKLAMEPLADS#

Det mest afgørende er dog stadig: Et godt nyhedsbrev når sine mål.

Om det er et salgstal, antal downloads på siden eller nye abonnenter. Hvis du ikke ved, hvad du vil opnå, ved du ikke, om dit nyhedsbrev er succesfuldt. 

Man skal altså lægge en strategi som det første. Her kan man stille sig selv to spørgsmål: Hvad er fremgang, og hvordan måler vi det? 

Sagt i corporate speak: Hvad skal udsendelserne primært berige forretningen med, og hvad er prioriteringen af KPI’er, deres individuelle targets, og hvornår er målsætningerne opnået?

Hvordan måler du succes? Et er at have defineret succes, noget helt andet er at kunne måle det, og dermed bevise det. Uden KPI’er er det umuligt at opleve fremgang.

Vær nu opmærksom på forskellige enheder!

Afhængigt af, hvem du er, og hvad dine markedsføringsmål er, skal nyhedsbrevet skræddersyes til at udføre sin rolle, for alle af de forskellige modtagere. Det kræver, at man forstår sammenspillet mellem sin forretningsstrategi, platformene og brugerrejsen.

Man skal pleje modtagerne. Spørg dig selv: Hvordan håndteres og vedligeholdes basen løbende?

Eksempelvis åbnes 66 procent af e-mails nu på mobil. Har man ikke en mobiloptimeret nyhedsbrevsskabelon, er man således afskåret fra en voksende del af sine modtagere, da op imod 80 procent sletter e-mails, der ikke er optimeret til mobilen

Ligeledes skal udsendelsen have modtagerens brugerrejse in mente. Om morgenen åbner de fleste e-mails på mobilen, ved middagstid på arbejdscomputeren, mens de fleste om aftenen er online på tablets.

Skal man eksempelvis sælge et komplekst produkt, vil middag eller aften umiddelbart være de bedste tidspunkter for udsendelse med ’Køb’-budskab, hvorimod mobilen i morgentrafikken forøger åbningsraten og dermed er mere oplagt for inspiration og information om produktet.

Så lidt som muligt skal overlades til tilfældighederne. Man skal være 100 % klar over, hvem man sender til, hvornår på dagen, og hvordan det vil blive modtaget.

Men hvor starter man? Hvordan designer man et nyhedsbrev, folk vil åbne, vil læse og evt. bide til bolle på, hvad end du prøver at sælge? 

Når det kommer til opsætning, er der fem vigtige takeaways:

1. Fjern støjen

Gå din statistik igennem, og fjern alt det, folk aldrig klikker på, og som basalt set bare er fyld.

Det er støj og stjæler i værste fald opmærksomheden fra det, du gerne vil have dine modtagere til at gøre.

2. Gør det nemt at skimme

Stærke overskrifter, tekst, der er nem at skimme, god call-to-action og masser af luft.

Husk, du er havnet i indbakken, hvor der også er andre, som vil have opmærksomhed.

Med et skimmable design respekterer du din modtagers tid.

Skab relevant indhold, der er letlæseligt.

3. The Magic of the Button

Hvis virksomhedens designguide ikke tillader knapper – så overvej dem alligevel i nyhedsbrevet. Der er en årsag til, at man i nyhedsbrevskredse taler om “the magic of the button”.

Vi hjælper vores modtagere rigtigt meget, hvis vi er bedre til at fortælle, hvad vi vil. Brug knapperne i designet til at tiltrække opmærksomheden og fortælle modtagerne, hvad de skal.

4. Overvej balancen mellem billeder og tekst

Billeder er gode i nyhedsbreve – så længe de giver mening. Men overvej, om det gør det nemmere for modtagerne at overskue og reagere på indholdet, hvis der blot er tekst.

Tendensen går klart mod, at man afhængigt af budskab og formål benytter sig af et miks af begge. 

Billeder er med til at give indtrykket af et stærkt brand, hvorimod “text only” giver et mere personligt præg. Men pas på en wall of text. Hvis det er nødvendigt med meget tekst, så sørg for at dele det op, så det er nemt at skimme.

5. Hav styr på teknikken

Når du får styr på, hvilke indbakker dine modtagere har, ved du mere om, hvordan du skal optimere dit indhold. 

Det handler om at lave nyhedsbreve, der kommer frem og kan læses. Så det skal der være styr på. 

Og for guds skyld, send en testmail til dig selv, men i den grad også til en, der ikke har været med til at sætte det op. Hårdt arbejde gør blind. Hvis du har arbejdet længe på et nyhedsbrev, har du med garanti også overset noget, som andre vil se. 

Uanset om du arbejder med marketing, kommunikation eller journalistik, har du højst sandsynligt aldrig haft så travlt med at kommunikere, som du har i øjeblikket. Derfor er det vigtigt, du økonomiserer dine kræfter og sikrer, at kommunikationen er klar og effektiv – første gang. Så hvorfor ikke starte med en af grundpillerne i virksomhedskommunikation, nemlig nyhedsbrevet?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job

Se flere jobs