Apple Robocop-brille er ansigtsløs ensomhed

Nu kan du for alvor blive den cyborg, du altid har drømt om. Maskeret og ansigtsløs ensom som Robocop. Apples ansigtscomputer er en trist fremtidsdrøm.
Det mest skræmmende ved Apples vision om, at vi konstant skal vandre omkring med ansigtscomputeren på hovedet, er, at vi dermed også nu åbenbart skal leve på digital, kold, computeriseret afstand af vores børn. Vi skal ikke deltage, men observere og filme deres leg med en stor computer på hovedet. Hvorfor ikke bare give børnene en ansigtscomputer på med det samme, så de kan sidde i hver deres rum og lege i et digitalt metavers.? Kilde: Apple PR.
Det mest skræmmende ved Apples vision om, at vi konstant skal vandre omkring med ansigtscomputeren på hovedet, er, at vi dermed også nu åbenbart skal leve på digital, kold, computeriseret afstand af vores børn. Vi skal ikke deltage, men observere og filme deres leg med en stor computer på hovedet. Hvorfor ikke bare give børnene en ansigtscomputer på med det samme, så de kan sidde i hver deres rum og lege i et digitalt metavers.? Kilde: Apple PR.
ph.d og forsker ved Københavns Universitet Brian Due

For den nette sum af 25.000 kr. kan du snart købe Apples helt nye VR-briller. Navnet er Vision Pro. Det nye produkt er de mest avancerede, langt de dyreste og mest ambitiøse VR-briller på markedet. Teknologien er ikke ny, men hypeeffekten er overraskende stærk. Apple kan jo som ingen andre teknologivirksomheder skabe momentum, når de først “fast second” lancerer deres version af eksisterende teknologier. 

Tænk blot iPhone, iPod og iPad. Det store spørgsmål er, om det kan gøre kunsten efter med VR/AR. Det er nemlig ikke en let opgave, for teknologien har fejlet big time for alle, som har prøvet lykken, frem til Apples lancering i går. Den nye Vision Pro-drøm er at skabe det konstant digitaliserede menneske med en syntetisk avatar som digital tvilling. Brillen kan både være lukket, så du er helt omsluttet (immersed), men du kan også justere graden af lukketheden, så du kan se igennem brillens glas. Ergo: Du behøver aldrig tage dem af. Du kan nu for alvor blive den cyborg, du altid har drømt om. Konstant opkoblet i en phygital verden og med hænderne frie. For alt andet end afgrænsede, korte arbejdsopgaver forekommer det mig at være en meget skræmmende, ensom verden, Apple nu drømmer om. 

Think Robocop: Apple lancerer Robocop-brillen til alt og alle

Tim Cook, Apples direktør, annoncerede på Apples årlige konference WWDC2023 den 5. juni kl. 20.22 dansk tid en helt ny produktkategori – for Apple i hvert fald. Velkommen til Vision Pro. Deres første computer på ansigtet (face computer). Der er tale om en radikal vision for en helstøbt digitalisering af ikke bare synet, men hele dig. Du smelter nu sammen med et helt nyt styresystem, VisionOS. Permanent forbedret med digitale superstyrker som Ironman og Robocop. Tim Cook er heller ikke selv bange for at tage de store ord i munden. Han sagde: ”There are certain products that shift the way we look at technology and the role it plays in our lives. We believe Apple Vision Pro is a revolutionary product.” De fleste kommentatorer mener også, at Vision Pro er det mest avancerede “consumer electronics device”, vi endnu har set komme på markedet. Heldigvis er de så dyre ($3.499, ca. 25.000 kr.), at de ikke bliver hvermandseje foreløbig. 



Hvad kan produktet? Mixed reality i en phygital verden

Apple Vision Pro er Apples første officielle VR-headset. Det første Apple-produkt, man også kan se igennem i stedet for alene at kigge på. Det er mixed reality, hvor du både kan have en ren VR-lukket oplevelse eller placere et digitalt lag oven på den fysiske virkelighed (AR). Brillen har glas, der enten kan være tonet eller klart, som brilleglas, (kaldet Eyesight), så andre kan se ens øjne.

Vision Pro giver mulighed for, at man kan skifte mellem ren (immersed) VR-oplevelse og et digitalt lag (AR), der lægges over den fysiske virkelighed. En ny version af mixed reality. Kilde: Apple PR.
Vision Pro giver mulighed for, at man kan skifte mellem ren (immersed) VR-oplevelse og et digitalt lag (AR), der lægges over den fysiske virkelighed. En ny version af mixed reality. Kilde: Apple PR.

Zero-UI fra drøm til virkelighed

Det er farvel til displayet. Du interagerer direkte med dit device, så at sige, igennem naturlige kropslige handlinger. Det vil sige, det, du kigger på, det, du taler til, og det, du rækker ud efter. Visions Pro zero-UI (interface) er et eksempel på det, man i årtier har talt om som ubiquitous eller pervasive computing, hvor computeren træder i baggrunden, og man bare helt naturligt er i en fysisk og digital verden på samme tid. Gnidningsfrit, ubemærket. Det var drømmen, og den er nu virkeliggjort. 

Vision Pro styres ved hjælp af blikretning (man kigger på sine apps), håndbevægelser og tale. Et helt nyt slags interface. Kilde: Apple PR.
Vision Pro styres ved hjælp af blikretning (man kigger på sine apps), håndbevægelser og tale. Et helt nyt slags interface. Kilde: Apple PR.

Vision Pro er spækket med kameraer og sensorer og et avanceret lydsystem. Se mere om konkrete specs f.eks. her hos Wired. Det har en drejeknap ligesom på Apple Watch, hvilken gør det muligt at justere på graden af, hvor immersed (indhyllet/nedsunket) man vil være i VR-verdenen. Man kan tale med brillen via Siri. 

Vision Pro ligner en fancy skibrille. Det mest iøjnefaldende er, at batteriet er eksternt med ledning og skal bæres i en lomme. Det giver to timers brugstid. Kilde: Apple PR.
Vision Pro ligner en fancy skibrille. Det mest iøjnefaldende er, at batteriet er eksternt med ledning og skal bæres i en lomme. Det giver to timers brugstid. Kilde: Apple PR.

Spatial computing er det nye mobile computing

Smartphones overtog verden. iPhonen var ikke den første, men Apple satte standarden og tempoet. Teknologien kaldes også mobile computing. Nu taler de så om The Era of Spatial Computing. Det lyder godt. Det kræver så også, at disse computer vision-teknologier har nok regnekraft og kameraer og sensorer: 12 kameraer, fem sensorer og seks mikrofoner udadtil og to kameraer og en ring af LEDs til at tracke ens øjne. Intet mindre. 

Vision Pro kan kobles til ens computer, så man kan få en kompleks oplevelse af ens vinduer som flydende frit i rummet, og det kan connecte med bluetooth-tastaturer mv., så man kan arbejde i det virtuelle univers. Det lyder jo smart nok. 


Det mest overbevisende er, når Vision Pro tænkes ift. en arbejdssituation, hvor man sidder for sig selv. De connecter med ens Mac og kaster vinduerne op i luften. Kilde. Apple PR.
Det mest overbevisende er, når Vision Pro tænkes ift. en arbejdssituation, hvor man sidder for sig selv. De connecter med ens Mac og kaster vinduerne op i luften. Kilde. Apple PR.

VR og metavers(er)

Alle de helt store techvirksomheder har gjort sig i VR. Nogle også i AR. Et par stykker i mixed reality, der er en VR-teknologi med mulighed for at gøre noget see-through også. For mange år siden prøvede Google med en ren AR-brille og missede big time. Microsoft har haft deres Hololens på markedet et par år uden nogen stor succes, men dog med en tilgængelig version 2. Facebook har satset gigantiske summer og store dele af deres brand på at bygge drømmen om et metavers, man (bedst) tilgår via en VR-brille. I deres tilfælde Oculus, der blev til Meta Quest, som nu i konkurrence med Apples Vision Pro lanceres i en version 3 snart med mixed reality features. 

Microsofts drøm handler om arbejdslivet. Hololens-cases handler om, hvad de kan hjælpe med at løse i konkrete arbejdsopgaver. Hololens tager man af, når man ikke bruger dem. 

Facebooks drøm handler om det digitale liv i et metavers, hvor vi som avatarer lever og gør alt, som vi plejer, bare rent digitalt i en digital verden. Oculus har man på, når man er i den digitale verden. 

Apples drøm er en radikaliseret version af et rent phygitalt liv, hvor det fysiske og digitale smelter sammen i det digitales favør. Drømmen er helt og aldeles skræmmende: At man skal have sådanne briller på dagen lang, og så bare skifte mellem at være rent i et metavers eller også samtidig have en smule adgang til den fysiske verden. 

Det er jo en failed technology – men kan Apple ”redde” markedet?

VR-briller har været på markedet et årti uden at blive en succes. Du har sikkert prøvet et par, men ikke valgt at investere i dem. Det er sjovt i en time. Max. Det er en failed technology på grund af mange teknologiske issues, men for mig at se er de to helt store problemer: 1) man får det dårligt af at have VR-briller på efter et kort stykke tid, og 2) det er et grundlæggende egoistisk produkt, der ikke åbner op til en fælles social, fysisk verden. Salg af VR-headset faldt også med mere end 20 procent i 2022, ifølge IDC. Så hvorfor kaster Apple sig så ud i dette farefulde ocean nu? 

Konkurrenterne er ude at sige, de er glade for, at Apple træder ind nu, fordi de plejer at forandre hele markedet med deres hype. Det giver en elevatoreffekt. Den såkaldte Apple fast second effect. Det er ikke, fordi vi har et dagligt behov, der skriger på denne løsning. Men på den anden side: Vi vidste heller ikke, vi savnede iPod’en, iPad’en eller en ny iPhone hvert år. Apples produkter skaber lige så meget nye behov, som de opfylder. Så måske er Apples analyse den simple, at bare fordi det er Apple, og det hele er lidt federe og meget dyrere, så bliver det en kommerciel succes. Men mon dog? 


Den skræmmende drøm om det digitaliserede Jeg

Jeg tror – og håber – at Apple har forregnet sig her. Vi får det stadig dårligt og kedeligt og trist af at have sådanne briller på i alt ud over en halv time koblet med det faktum, at brillen lukker verden ude. Apple har forsøgt at imødegå solipsismen (når kun det enkelte individ rigtigt findes) ved opfindelsen af Eyesight, der gør det muligt at se igennem brillen og for andre at se ens øjne. Men kig bare engang på eksemplet herunder, som Apple selv bruger. Deres drøm er tilsyneladende, at man skal beholde brillen på konstant, som en permanent integration med ens krop (cyborg), og at man så i stedet kan fade i glasset. Så er man ikke længere, som de siger, isoleret fra andre mennesker. Det er helt igennem dumt. Tag dog brillen af. Og hvis den drøm nogensinde bliver til noget, så ser det skidt ud for menneskeligt nærvær og samvær. 

Apples Eyesight-teknologi gør det muligt at se gennem brillerne, mens ens øjne er synlige. Det er et forsøg på at gøre teknologien social. Men hvorfor ikke bare tage dem af? Kilde: Apple PR.
Apples Eyesight-teknologi gør det muligt at se gennem brillerne, mens ens øjne er synlige. Det er et forsøg på at gøre teknologien social. Men hvorfor ikke bare tage dem af? Kilde: Apple PR.

Bare tænk over navnet et øjeblik: Vision Pro. Betydningen er her ret beset digitalisering af synet. Men også mere. Det er drømmen om den totale digitalisering af dit liv. Du beholder brillerne på dagen lang. Du lever ikke direkte i den fysiske verden, men i en digital repræsentation. Tre yderligere eksempler herunder viser, hvilken skræmmende drøm vi står med. 

Din avatar i et metavers

Metaverset kommer igen. Vi skal ikke længere kommunikere direkte fysisk med hinanden. Derimod skal vores avatarer kommunikere. Facetime (og alle andre former for videomediering som f.eks. Zoom) kan man jo ikke bruge, når computeren pludselig sidder på ansigtet. Derfor har Apple-ingeniørerne opfundet den ”geniale” løsning, at brillen scanner ens hoved og konstruerer en avatar-version af ens hoved, som man så bruger til at kommunikere med i det metavers (de metaverser), som fremtidens forretningskampe kommer til at handle om. Lige nu er det relevant for videomediering, men lur mig, om drømmen ikke handler om metaverset.

Vision Pro scanner dit ansigt og laver en avatar, som du kan bruge i diverse metaverser, og når du interagere via video som f.eks. Facetime og Zoom. Kilde: Apple
Vision Pro scanner dit ansigt og laver en avatar, som du kan bruge i diverse metaverser, og når du interagere via video som f.eks. Facetime og Zoom. Kilde: Apple


Din film for dig selv

Du sidder med din egen fantastiske brille på, der kan give dig biografoplevelser, som ingen andre teknologier kan. Men du er alene, nedsænket i din egen virtuelle verden. Måske kan du få fællesskab med andre digitale kopier (andres avatare). Måske kan du holde en i hånden. Men vi har hver vores skærm. Nu ikke længere i hånden. Men klistret til ansigtet. 

Det giver helt sikkert en fed biografoplevelse. Men du er alene .Kilde: Apple PR.
Det giver helt sikkert en fed biografoplevelse. Men du er alene .Kilde: Apple PR.

Din digitale afstand til dine børn

Det mest skræmmende ved Apples vision om, at vi konstant skal vandre omkring med ansigtscomputeren på hovedet, er, at vi dermed også nu åbenbart skal leve på digital, kold, computeriseret afstand af vores børn. Vi skal ikke deltage, men observere og filme deres leg med en stor computer på hovedet. Hvorfor ikke bare give børnene en ansigtscomputer på med det samme, så de kan sidde i hver deres rum og lege i et digitalt metavers? 

Det mest triste, man kan forestille sig. En far helt uden kontakt med sine børn. Han observerer og filmer dem med sit ansigt tildækket en ansigtscomputer. Kilde: Apple PR:
Det mest triste, man kan forestille sig. En far helt uden kontakt med sine børn. Han observerer og filmer dem med sit ansigt tildækket en ansigtscomputer. Kilde: Apple PR:

Ansigtet, ingen må eller kan slå ihjel

Face computing. Spatial computing. Apple har mange nye, fancy navne. Grundlæggende handler det om at flytte computeren op og kolonisere ansigtet. Men ansigtet er ikke blot et tilfældigt sted på kroppen. Ansigtet er det mest vitale, vi har ift. at skabe nærvær, samvær, forbindelse til hinanden. Psykologiske tilknytningsteorier har vist i årtier, at hvis babyer ikke får kontakt via et levende ansigt, kan det udvikle sociale og psykiske problemer. Filosofien og sociologien har vist, at ansigtet er helt afgørende ift. at sikre medmenneskelighed og moral. Der er intet, der kan erstatte ansigt-til-ansigt-mødet. Jeg vil anbefale Apple-folket at læse den franske filosof Levinas. 

Lad os slutte med et længere citat af ham: 

The face is meaning, and a meaning without context. I want to say that the Other, within the rectitude of the face, is not an individual in a context. Usually a person is a “character”: a professor at the Sorbonne, the VP of the State Council, the son of so-and-so, everything that you can see in a passport, the way one is dressed and presents oneself. And all meaning, in the usual sense of the term, is relative to a specific context: the meaning something has in relation to something else. However the face gives priority to the self. You are you. In this sense, you could say that the face is not “seen”. It can only be embraced by your thought processes: it is uncontainable, it takes you beyond. […] But the relationship with the face is immediately ethical in nature. The face is what you cannot kill, or at least in the sense that says: “thou shalt not kill”. Levinas.

Læs mere her:

De internationale reaktioner og analyser

Apple prepares for a platform shift - by Casey Newton

Apple Vision

Apple’s new headset will land in an AI-crazed world

Apple WWDC 2023: Why is Apple introducing a VR/AR headset? - Vox

https://www.platformer.news/p/apple-prepares-for-a-platform-shift

https://mashable.com/article/apple-wwdc-2023-what-to-expect

https://www.axios.com/2023/06/02/apple-new-headset-vr-ai 

Vox

https://www.economist.com/business/2023/06/06/apples-vision-pro-is-a-technical-marvel-will-anyone-buy-it?mc_cid=0a654cd6e3&mc_eid=463430d25a

https://www.vox.com/technology/2023/6/5/23750064/apple-vision-pro-goggles-wwdc-2023-spatial-computing-peter-kafka?mc_cid=0a654cd6e3&mc_eid=463430d25a

https://www.nytimes.com/2023/06/05/technology/apple-headset-virtual-reality-wwdc.html?mc_cid=0a654cd6e3&mc_eid=463430d25a

https://www.washingtonpost.com/photography/interactive/2023/virtual-reality-headsets-before-apple-vr-xr/?itid=sf_technology_article_list&mc_cid=0a654cd6e3&mc_eid=463430d25a

Brille-breakthrough? — Kommunikationsforum 

Apple Vision Pro is Apple’s new $3,499 AR headset - The Verge

WWDC 2023 announcements: Vision Pro, iOS 17, MacBook Air 15-inch and latest news | Tom’s Guide

https://www.creativebloq.com/news/live/apple-wwdc-2023?utm_campaign=socialflow&utm_source=facebook.com&utm_content=creative-bloq&utm_medium=social&fbclid=IwAR0SWyNLdvN0ng1mAyAKx28j1BoXbgX104KwkCJTuwvOrEpHKPVGVq1eGs8

The Drum | Unboxing The Apple Effect: The Undisputed Champions Of Product Launches

Apple Vision Pro news, price, specs, and everything we know about the VR headset | TechRadar 

Nogle danske reaktioner på Apples nye VR-briller

https://www.linkedin.com/posts/madsjvk_apple-vision-pro-activity-7071734297434435584-x3xL?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

https://www.linkedin.com/posts/madsjvk_apple-vision-pro-activity-7071734297434435584-x3xL?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

https://www.linkedin.com/posts/kimjongandersen_nej-jeg-forudser-ikke-at-apples-nye-dykkerbriller-activity-7071589600070115328-febb?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

https://www.linkedin.com/posts/mortensaxnaes_hvad-er-prisen-n%C3%A5r-vi-skaber-hyper-private-activity-7071771289903882240-qDLY?utm_source=share&utm_medium=member_desktop



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også