Nye tal: Kriser sætter sig i k-branchen

En undersøgelse blandt PR-folk og kommunikatører viser, at etiske spørgsmål er blevet mere almindelige at tage stilling til inden for det seneste år.
Ifølge lektor ved CBS Steen Vallentin er bl.a. Maersk et eksempel på en virksomhed, der tør lufte sit beskidte vasketøj. Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Ifølge lektor ved CBS Steen Vallentin er bl.a. Maersk et eksempel på en virksomhed, der tør lufte sit beskidte vasketøj. Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix

Flere år med kriser i verden smitter af på k-branchen.

61 pct. af kommunikatørerne i Norden mener nemlig, at kommunikation i krisetider er vigtigere end nogensinde før i forhold til at bidrage til samfundets bedste.

Det viser en ny rapport fra PR-virksomheden Mynewsdesk, der undersøger, hvordan kommunikatører opfatter deres egen rolle i 2024. Rapporten indeholder svar fra i alt 451 PR- og kommunikationsfolk, der er cirka ligeligt fordelt i Danmark, Sverige og Norge. 

Netop kriser understreger kommunikatørernes vigtige rolle, mener Lotta Laurin, marketingchef i Mynewsdesk.

”Vores tid er præget af store forandringer, men det er netop det, der gør vores arbejde som kommunikatører så spændende og vigtigt. Vores rapport viser kommunikatørernes centrale rolle i at forme og lede dialogen i samfundet, særligt i usikre tider,” udtaler hun i en pressemeddelelse. 

Ombord på klima

Også etiske overvejelser fylder hos kommunikatørerne.

60 pct. af kommunikatørerne siger, at kommunikation om etiske spørgsmål er blevet mere almindelig inden for det seneste år. 53 pct. af kommunikatørerne siger, at de har mulighed for at gøre verden til et bedre sted. 

Lektor ved CBS med speciale i virksomheders samfundsansvar Steen Vallentin er enig i, at PR og kommunikation spiller en mere betydningsfuld rolle i dag end tidligere. Og det gælder især i forhold til klimaforandringer.

”Dommedagsfortællinger og dysterhed har tendens til at skabe angst og apati snarere end handling,” udtaler Steen Vallentin i rapporten og forklarer, at PR og kommunikation spiller en ”afgørende rolle” i at skabe inspirerende scenarier, der adresserer folks bekymringer og får dem med ombord.

Steen Vallentin fremhæver tre egenskaber, som han mener, udgør opskriften for kommunikation, hvilke ikke kun opbygger tillid, men også skaber positiv forandring: inspirerende, transparent og modig.

Ifølge lektoren gør både tøjbrandet Ganni og shippingkoncernen Maersk det godt på disse områder. Steen Vallentin henviser specifikt til Ganni, der i en kampagne lægger vægt på, hvorfor de ikke er et bæredygtigt brand.

”Det er eksempler på virksomheder, som tør lufte deres beskidte vasketøj og ikke bare fifle med tallene for at få det til at se bedre ud,” lyder det i rapporten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også