En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Dagens Blæser er kun for danskerne

Dagens Blæser er et nystartet dansk alt-right-medie, der i lighed med sine amerikanske forbilleder benytter sig af en dobbelttydig kommunikationsform, der vist skal forestille at være sjov.   
af Amalie Langballe
Racisme, sexisme, antisemitisme, homofobi, misogyni og abortmodstand er bare nogle af de ting, man kan finde på den nystartede publikation Dagens Blæser, der udspringer af podcasten Radio 266B. 266B er en reference til det tekniske navn for Straffelovens racismeparagraf. Radio 266B har eksisteret siden maj i år og har cirka 600 lyttere per afsnit. 
 
Sammen udgør de to medier den første dansksprogede platform, der kalder sig en del af den højreekstremistiske alt-right-bevægelse, der har sine rødder i USA. Bevægelsen er vokset ud af internetfora som Reddit og 4chan, hvor de politisk ukorrekte budskaber gerne bliver leveret gennem memes og andre dobbelttydige virkemidler. Det gør det svært at vurdere, om afsender mener det, der bliver sagt, eller om afsender er indlejret i det, vi kunne kalde provokationens ulidelige lethed.
 
Sitet 'Dagens Blæser'. Mikkel Andersson-referencen forklares længere nede i artiklen.
 
Bag Dagens Blæser står primært mænd fra provinsen, der har stillet sig bag pseudonymer som Lord Lolland og Claus Boatsinker. I programmet Q&A på Radio24syv med Henrik Qvortrup og Mikkel Andersson begrundede manden, der går under navnet Lord Lolland, sin anonymitet med en frygt for personangreb og vandalisering af private ejendele, for eksempel hans postkasse. Lyt fra 09:30:
 
 

Ved første øjekast kan det være svært at genrebestemme Dagens Blæser. Man kan læse overskrifter som ”En Skøges Svanesang,” ”Afskyelige Individers Dødbringende Subkultur,” (Om HIV/AIDS, red.) og ”Hvor er mine artikler om muggieoverfald??”, der leder tankerne hen på tonedøv satire. Men så alligevel ikke.

Lord Lolland, en af skaberne bag, beskriver Dagens Blæser på følgende måde: 
”For det meste har vi nogle seriøse holdninger til ting, og så vinkler vi det sjovt. Den bedste måde at beskrive os på er nok at kalde os en avis, hvor der kun er opinion. En håndfuld sjove klummer vil jeg sige.”

(I stedet for et billede af den anonyme Lord Lolland bringer vi her hans Twitter-profil. Red.)

Artiklen fortsætter under Twitter-profilen.

 

Tweets by Lord_Lolland
 
Hvis man spørger Jan Birkemose, analytiker og stifter af www.medietrends.dk, er det imidlertid at gå for vidt at kalde Dagens Blæser for et medie. Han betegner dem i stedet som en publikation eller en blog-portal:
”Kalder man dem (Dagens Blæser, red.) et medie, klæder man dem pænere på, end de fortjener. De står ikke til ansvar for noget, og de benytter sig ikke af medieetiske retningslinjer. For mig at se er det et digitalt klubværelse - et lille miljø, som tidligere ville have været i en garage. Ikke andet end det,” uddyber han.
 
Forbindelsen til alt-right
Dagens Blæser har ikke nogen officiel forbindelse til alt-right-bevægelsen, da det er en løst organiseret gruppe uden et fast defineret værdigrundlag. Selve navnet, Dagens Blæser, er dog en direkte pendant til alt-right-portalen The Daily Stormer, der er stiftet af amerikaneren Andrew Anglin. Fælles for de to platforme er en hvid nationalisme, der i en dansk kontekst kort fortalt betyder, at Danmark er for danskere, og danskere kan kun være hvide.
 
”Eftersom der ikke er nogen hovedorganisation, så er der ikke noget officielt tilhørsforhold, men jeg tror, at alle alt-right-ting har et eller andet at gøre med hinanden. Man kender hinanden på en eller anden måde. Fra et forum, fra en Facebook-gruppe eller fra Twitter,” forklarer Lord Lolland på en Skype-forbindelse.
 
En af de flittigste bidragersydere til Dagens Blæser, Claus Boatsinker, har desuden skabt sig et mindre navn på baggrund af en række illustrationer/tegninger. Fra tid til anden medvirker han derfor på engelsksprogede højreekstremistiske podcasts. Senest har han optrådt i The Daily Traditionalist med Matthew Heimback, hvor han fortalte om lytter- og læserfremgang på henholdsvis Radio 266B og Dagens Blæser og hans drømme om at omvælte demokratiet i Danmark.
 
Podcast-formatet er en yndet kommunikationsvej for alt-right-bevægelsen, og ligesom Dagens Blæser har et forbillede i The Daily Stormer, har Radio 266B sit forbillede i podcasten The Daily Shoah – Shoah er den israelske betegnelse for Holocaust.
 
Lighederne er nemme at få øje på. Begge programmer har et humoristisk tilsnit med perfide jokes blandet med hverdagsanekdoter – det er meningen, du skal føle dig blandt venner. I et afsnit af Radio 266B bevæger samtalen sig umærkeligt fra italienske togs komfort til vittigheder om en omdiskuteret forgiftning af en congolesisk familie fra Haslev, hvilken kostede to børn livet.
 
Netop  ”humor”, ironi og provokation har været vigtige redskaber for alt-right-bevægelsen til at tiltrække og fastholde tilhængere, fortæller Mikkel Andersson, der er journalist, alt-right-kender og redaktør på satiremediet Rokokoposten:
 
Mikkel Andersson. Polfoto/Joachim Adrian.
 
”Det er deres humor, der adskiller dem fra tidligere generationer af nazister og ’hvide nationalister.’ De har typisk en bedre forståelse af særlig internet-kultur, og de bruger humor meget bevidst.”
 
Mikkel Andersson skrev i begyndelsen af december den artikel om Dagens Blæser, som efter al sandsynlighed har ført til kommentaren om Mikkel Andersson øverst på sitet:
 
Mikkel Anderssons artikel om Dagens Blæser.
 
Lord Lolland deler Mikkel Anderssons vurdering. Han mener, at humor er en hjørnesten i hans arbejde som radiovært og skribent. 
 
”Jeg synes, vi har nogle holdninger, som vi går til med noget humor. Det bliver så sørgeligt at skulle stå og gentage, at landet stander i våde, og der er ikke nogen, der vågner op til dåd. Det er jo ikke sjovt, så vi laver lidt vittigheder om det,” siger han.  
 
Hvad synes du, der er sjovt ved for eksempel The Daily Shoah? 
 
”Det er jo så spørgsmålet. Noget af det, der er sjovt, er den meget liberale brug af lydeffekter. For eksempel kan de sidde der og snakke om nogle brune mennesker, der er gået lidt for vidt i et eller andet, og så er der en, der trykker på en knap, og vupti, så bliver alle overdøvet af ’nigger-alarm’ – Det kan man kun grine af. Eller blive forfærdet af.”
 
-
 
Er Radio 266B lovlig?
 
Radio 266B benytter sig af såkaldte disclaimere, hvor de specificerer, at podcasten er til en lukket kreds, og de derfor ikke har strafansvar under Straffelovens §266 b (racismeparagraffen). Denne disclaimer fritager dem dog ikke for strafansvar, da podcasten kan tilgås af alle med en internetforbindelse. Hvis man ikke ønsker, eller det ikke er meningen, at ens udtalelser skal nå ud til en videre kreds, må man selv sørge for, at det ikke sker - eller i hvert fald gøre sit til, at det ikke sker. Hvis man ikke gør det, risikerer man strafansvar, selvom man har prøvet at fraskrive sig ansvar gennem en disclaimer.
 
Hvorvidt deres udtalelser er i strid med racismeparagraffen påhviler dog altid en konkret vurdering, hvor man blandt andet kigger på, om der er tale om satire. Der er videre grænser for satire end debat.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly
Analyser

AI: Copyright eller right to copy?

Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?
  • XAI: Løsningen på black box-problemet eller en ny Pandoras æske?
  • Billedbureau klar med egen AI-billedgenerator


Nyheder

Kommune anklages for at lade sig "hyggesmøre"



Foto: Joachim LadefogedDebat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

For abonnenter


Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau ScanpixNavne

Bureau-veteran kommer ind i medies bestyrelse


Er en personlig karakterbrist ved at ødelægge din virksomheds omdømme for tid og evighed? Hvis ja, så husk, at karakterbristen er den nye store virksomhedskrise, som rammer alt og alle nu. Det kritiske spørgsmål er, om I vil bakke personen op eller lægge afstand. Og I kan ikke ”gemme jer” bag retssystemet eller det fagretlige system og henvise til, at I ikke har kommentarer, så længe der kører en formel sag. Kilde: Getty Images.Debat

Når karakterbristen er krisen


Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter


  • Velkommen til den fagre nye AI-verden, hvor demokratiseringen nu er nået til, at vi alle sammen vil blive begunstiget med en personlig AI-concierge. Denne concierge vil erstatte alle websites, søgninger og medier lige om lidt. Google bliver alle websites’ website lige om lidt. Godt nyt for Google. Dårligt nyt for alle websites og alle, der lever af websites. Kilde: Getty Images.

    Google bliver alle websites’ website lige om lidt

    Lige om lidt vil ingen længere besøge websites. Vi vil alle blive i Google for altid. Search Generative Experience er navnet. 

  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Ny podcast om gyldent håndtryk: "Det er ikke noget, der gavner hverken Torben Möger, Pensiondanmark eller 3F"

    Kforum har lanceret en ny podcast, som denne gang sætter spot på den nu tidligere adm. direktør i Pensiondanmark Torben Möger Pedersen og hans fratrædelsesgodtgørelse på 29 mio. kr.

  • Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix

    Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs

    Negative udtalelser fra influencere og stjerner med mange fans kan spille en afgørende rolle for virksomheders markedsværdi, hvilket Novo Nordisk oplevede sidste uge. 

  • Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea

    Selvom man i Nordea bliver ved med at ”kommunikere”, at medarbejderne skal være tilbage på kontoret mindst tre dage ugentligt, virker det ikke for alle. 

  • Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

    Ny EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere

    Indblanding i mediers redaktionelle arbejde skal være ulovligt med European Media Freedom Act. 

    For abonnenter


  • Skulle de nye SAS-ejere pønse på en navneforandring, er Eva Svavars ikke i tvivl om, at det vil give ballade i Danmark. | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau Scanpix

    Rådgiver: SAS risikerer at blive det næste Irma

    SAS er reddet fra konkurs, og brandet overlever indtil videre. Men der ingen garantier på længere sigt, vurderer partner med speciale i branding og omdømme. 

    For abonnenter


Læs også

Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter



Foto: Joachim LadefogedDebat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

For abonnenter



Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs


Carsten Dilling, bestyrelsesformand i SAS | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau ScanpixPersontransport

SAS-formand om egen fremtid: "Min opgave er at gøre det her ordentligt færdigt"

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11


Job

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Erfaren webredaktør

  • Projektkonsulent til mediehus

  • SoMe-redaktør

  • Head of Group Marketing & Communication

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Student til Realdanias presseteam

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

Se flere jobs

Kurser

  • Lær at lave professionelle billeder og grafik med AI (Midjourney)

    Lær at lave professionelle billeder og grafik med AI (Midjourney)

Se flere kurser

Netværk

  • Digitale indholdsproducenter

    Digitale indholdsproducenter

Se flere netværk

Job

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Erfaren webredaktør

  • Projektkonsulent til mediehus

  • SoMe-redaktør

  • Head of Group Marketing & Communication

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Student til Realdanias presseteam

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret