Mange springer resuméet over, for det er svært at beskrive og ”sælge” sig selv. Det er utroligt synd, for det er her, du kan gøre din profil mere levende og menneskelig.
Du skal turde sige, hvad du kan, og så virker det godt at flytte fokus over på, hvad du tror på (fagligt), og hvilken forskel du gerne vil gøre.
Det er meget frit, hvordan du opbygger dit resumé, men her er nogle gode spørgsmål, der vil give dig nogle byggeklodser at arbejde videre med.
4. Stillingsbeskrivelser
Det er vigtigt, du får skrevet en beskrivelse af dine jobs. Det er her, folk kigger (hvis du har fanget dem med overskrift og resumé) for at forstå din baggrund og erfaring.
Du kan bygge din beskrivelse op efter følgende skabelon:
- Sådan skaber firmaet værdi …
- Min rolle ...
- Mine ansvarsområder …
Eksempel:
Fiktivia er en mellemstor konsulentvirksomhed, hvor vi hjælper danske organisationer med at skabe et bedre arbejdsmiljø. Vi tror på, at glade medarbejdere er produktive medarbejdere (og kan bakke det op med data).
Som PR-rådgiver er jeg med til at sikre, at vores budskaber bliver omtalt både online og offline, og vi fremstår klare i vores kommunikation.
Mine primære ansvarsområder:
- Presserådgivning
- Pressemeddelelser
- Indholdsudvikling
- Medietræning
- Sociale medier.
5. Kompetencer
LinkedIns egne tal fra 2016 viser, at brugere med fem eller flere kompetencer får 33 gange så mange henvendelser fra rekrutteringsfolk som brugere med få kompetencer.
Slet generiske (og temmeligt kedelige) kompetencer som Danish og Microsoft Word, og sæt dine nøglekompetencer i fokus. Tænk i både brede (Communication, Project Management) og smalle (Facebook Marketing, Press Releases) kompetencer.
Du kan tilføje op til 50 kompetencer. De 3 øverste vises, uden at man skal klikke og med billeder af nogle af dem, som har anerkendt dig for disse kompetencer. Det er vigtigt, at du får lagt dine spidskompetencer øverst. De listes som udgangspunkt efter, hvor mange anerkendelser du har fået, men du kan selv trække dem rundt og dermed ændre rækkefølgen.
Klik for at se billedet forstørret.
Tid til at rykke
Gør en ende på symptomerne (og den dårlige samvittighed)! Sæt tid af i din kalender til at få rykket på profilen.
Overvej desuden, om ikke der sidder nogle andre kedelige profiler omkring dig på kontoret, som også kan bruge guiden. Den kan godt læses af ikke-kommunikatører.
God bedring!