Lederkommunikation: det afgørende enzym
![Mere end nogensinde er ledernes kommunikationskompetencer et fokusområde, der afgør, om virksomheder har succes. Det gælder, når den store strategiske vision skal lanceres og implementeres, når forandringer skal drives igennem og lykkes, og når man som leder i hverdagens handlinger konstant er medskaber af den interne ledelsesstil, kultur og trivsel. Foto: Getty Images.](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/http://static-cdn.jyllands-posten.dk/images/kforum/migration/log/multimedia/ArtikelBilleder/nytoptilpuk.jpg)
I det følgende sætter jeg først fokus på, hvordan lederkommunikation påvirker virksomhedens interne kultur og performance, derefter dykker jeg ned i to spørgsmål i forhold til at påbegynde arbejdet med at optimere lederes grundlæggende kommunikationskompetencer. Spørgsmålene er: 1. Hvilke kompetencer skal man have som leder? og 2. Hvordan kan man som virksomhed og kommunikationsfaglig arbejde systematisk med at løfte lederes kommunikation?
”In today’s business world good communication
skills are no longer a “nice to have”,
they are absolutely vital. Having the most amazing
business ideas is one thing, communicating those
ideas to inspire others is quite another.”
Steve Knight, Insead
Arbejdslivet er mange steder under hastig forandring med større individuelt ansvar, fleksible arbejdstider og konstant omskiftelighed. Derfor er den traditionelle lederrolle ved at have udspillet sig selv, og tiden kalder på en anden ledertype.
”Ledere bruger op til 80 % af deres tid på at kommunikere.”
Henry Mintzberg, professor i strategi
Hvilke kompetencer skal man have som leder?
Når jeg spørger ledere ude i virksomheder om, hvor de selv gerne vil løftes i forhold til deres kommunikation, så efterspørger de større klarhed på opgaven og på, hvad de skal kommunikere og hvorfor? Flere synes, at de mangler de grundlæggende kompetencer og savner praktisk støtte som værktøjer og templates til at løse kommunikationsopgaven. Andre efterspørger større ensartethed og mere best practice i kommunikationen fra de forskellige ledere og afdelinger ud til medarbejderne. Spørger jeg så lederne om, hvilke situationer der er deres største udfordringer kommunikationsmæssigt, så er det oftest de følgende tre situationer, de nævner:
- Strategiimplementering: Når visionen og det store purpose/why skal formidles, retningen skal sættes og engagementet skal skabes. Og når mindre initiativer skal kobles til de overordnede mål, så der skabes mening og sammenhæng.
- Forandringskommunikation: Når der igen kommer en ny stor forandring. Hvordan sikres der opbakning og motivation, og hvordan håndteres modstand, tvivl og kommunikation i de lange stræk, hvor der ikke er noget nyt at kommunikere, hvor motivationen skal sikres, og forandringstrætheden holdes fra døren?
- Hverdagen: Hvordan faciliteres den gode dialog på teammødet? Hvordan leveres den overbevisende præsentation? Hvordan skrives den gode mail, selv når der er travlt, og hvordan fungerer den daglige rådgivning, opfølgning og feedback til medarbejderne? Dertil kommer kommunikationen opad i organisationen, til siden, til kolleger og udad i organisationen til stakeholders, aktionærer, politisk miljø og medier.
![](https://static-cdn.jyllands-posten.dk/images/kforum/migration/log/multimedia/Tre%20lederkommunikations-situationer.jpg)
Lederens kommunikationsroller
Når en virksomhed skal i gang med at formulere de krav og forventninger, de har til lederens kommunikation, er der mange mulige kommunikationsmodeller at bygge videre på. Et godt bud er kommunikationsekspert Roger D'Aprix' lederkommunikationsmodel, der enkelt visualiserer, hvilke spørgsmål en leder typisk skal kunne svare på i kommunikationen med medarbejderne.
![](https://static-cdn.jyllands-posten.dk/images/kforum/migration/log/multimedia/Roger%20daprix%20model.jpg)
- Sætte retning og opsætte mål. Gå i dialog om den enkelte medarbejders opgaveprioritering, følge op og kommunikere ændringer, så de skaber mening.
- Bygge bro mellem den overordnede strategi og forretningsmålene samt teamets og den enkelte medarbejders arbejdsopgaver.
- Gå i dialog omkring målsætninger, forhindringer, og hvad der er behov for i forhold til støtte, involvere og engagere medarbejderne i forandringer, der har indflydelse på deres arbejdsopgaver og hverdag.
Næste skridt i processen vil være at få lederne til at reflektere over, hvad det vil sige at beherske de definerede kompetencer. Derefter kan man begynde at klæde dem på til at løse opgaven for eksempel med værktøjer og templates, og så skal man skabe indsigt, så lederne forstår at når de kvalificeret imødekommer medarbejdernes spørgsmål med god kommunikation, så skaber de bedre performance og når hurtigere deres forretningsmål.
![](https://static-cdn.jyllands-posten.dk/images/kforum/migration/log/multimedia/Fire%20lederkommunikations-roller(1).jpg)
Fire arketypiske lederkommunikationsroller. KIlde: Wiser Communication
WHY og WIIFM – de to spørgsmål, som ledere altid skal kunne besvare
Vi mennesker har et dybt behov for at skabe mening og for at vide, hvorfor noget sker med os eller forventes af os. Vi kan ikke nøjes med at få at vide, hvad og hvordan noget vil ske, og fortæller du som leder kun det, og ikke hvorfor det skal ske, så mister du det altafgørende engagement og den energi, som driver enhver forandring eller high-performanceaktivitet.
Dine modtagere har nemlig brug for at kunne sætte dit budskab ind i en kontekst, så det giver mening, for at de bliver motiverede og kan engagere sig og bidrage til, at I når de opsatte mål.
I sin berømte TED Talk-video fra 2009, ”How great leaders inspire action”, slår Simon Sinek fast, hvor vigtigt det er at kunne levere et stærkt Why, når man vil have andre til at ændre adfærd. Videoen er en af de mest viste fra TED nogensinde og er set af over 30 millioner mennesker.
2. Whats’s in it for me?/ WIIFM? Hvis jeg sætter mig i medarbejdernes sted, hvad betyder det her så for mig, mine opgaver og mit arbejdsliv?
Hvordan kan man arbejde systematisk med at løfte lederes kommunikation?
Ovenfor gav jeg et bud på, hvilke kommunikationskompetencer man skal have som leder. Nu vil jeg dykke ned i artiklens andet spørgsmål om, hvorledes man som virksomhed og kommunikationsfaglig kan arbejde systematisk med at løfte lederes kommunikation.
- Hvorfor har vi truffet denne beslutning?
- Hvad skal der ske?
- Hvordan skal det ske?
- Hvordan vil det påvirke de involverede positivt/negativt?
- Og hvad er jeg selv uenig i eller uklar på?
En effektiv lederkommunikationsværktøjskasse må derfor indeholde en arbejdsmodel og en række værktøjer, der styrer lederne igennem den refleksionsproces og gør dem i stand til at udarbejde korte, mere præcise og modtagerrettede budskaber, der har en høj effekt.
”I didn't have time to write a short letter, so I wrote a long one instead.”
Mark Twain
![](https://static-cdn.jyllands-posten.dk/images/kforum/migration/log/multimedia/Tre%20trin%20til%20effektiv%20lederkommunikation.jpg)
Tretrinsmodellen herover er et bud på at styre lederne igennem forberedelsesprocessen, og for hvert trin kan man i en virksomhed udvikle værktøjer og templates, der understøtter ledernes forberedelsesarbejde. KIlde: Wiser Communication
Sådan kan opgaven gribes an
Der tegner sig altså et komplekst billede af en ret omfattende lederkommunikationsopgave, som sætter benene ned i mange forskellige kommunikationsfaglige discipliner og kompetencer. Den ideelle leders kommunikation vil således bygge på indsigter på tværs af fagligheder som fx retorik, psykologi og neurovidenskabelig viden om, hvordan menneskets hjerne fungerer, hvordan vi træffer beslutninger, og hvordan vi påvirker og motiverer mennesker og får dem til at ændre adfærd.
De 7 trin mod optimering af virksomhedens lederkommunikation
- Kig indad på egne ressourcer, kompetencer og ledernes modenhedsniveau.
- Kig ud, hent inspiration, og skær så hårdt ind til benet.
- Skriv en strategi, og få et klart mandat.
- Formuler en kommunikationspolitik: Opstil klare krav og forventninger.
- Mål på ledernes kommunikationskompetencer.
- Fortæl, hvilken support, sparring og rådgivning lederne kan forvente, og hvor de går hen.
- Vis vej til selvhjælp: Tilbyd træning og en platform med kommunikationsværktøjer og templates.
Kunsten er at gøre samme øvelse som kommunikationsfaglig, som man gerne vil have lederne til at gøre. En god værkstøjkasse indeholder få hands-on-værktøjer, som lederne kan integrere i deres kommunikationsarbejde med det samme.
Gennem tiden har jeg set en del eksempler på det modsatte, hvor velmenende kommunikationsfolk har udviklet store komplekse værkstøjskasser til lederkommunikation med alt for mange tilbud og tools, og hvor resultatet bliver, at lederne venter med at give sig i kast med det, til de har bedre overskud eller rettere til det tidspunkt, hvor der er fire torsdage på en uge.