Robotterne kommer med på k-holdet

Jakob Wandel, Nordic Head of Public Relations hos EY, kommer med sine tre forudsigelser i Kforums serie om professionelle kommunikatørers største udfordringer i 2023.
Jakob Wandel ser frem til AI'ens indtog i 2023. Foto: PR
Jakob Wandel ser frem til AI'ens indtog i 2023. Foto: PR

I år bliver året, hvor de kommunikationsansvarlige for alvor skal forholde sig til kunstig intelligens. Med lanceringen af ChatGPT fra OpenAI i november 2022 ringer fremtiden nu på døren.

Det mener Jakob Wandel, Nordic Head of Public Relations hos EY. Her er hans tre forudsigelser for 2023:

 
 
 
SERIE: K-chefernes udfordringer i 2023
I løbet af januar bringer Kforum løbende interviews med k-profiler, der kommer med deres bud på, hvilke store issues og udfordringer der vil lande på kommunikationschefernes bord i 2023. Kontakt redaktionen på info@kforum.dk med dine bud, så kommer de med i vores opsamling på alle forudsigelserne.

 

 

1. Robotterne kommer med på k-holdet

Vi vil gå fra at se ChatGPT som en fascinerende gimmick til faktisk at skulle forholde os både strategisk og operationelt til den nye, brugervenlige kunstige intelligens.
 
Kunstig intelligens som ChatGPT er stadig langt fra perfekt, men kommende opdateringer vil allerede i år forandre verden for altid, som da internettet revolutionerede måden, vi kommunikerer og arbejder på. Og spørgsmålet er ikke, om den kunstige intelligens vil gøre det samme for kommunikationsfaget. Spørgsmålet er hvordan.
 
Er det et værktøj, vi kan og vil tage aktivt i brug i vores kommunikationsafdelinger? Og hvis ikke, hvordan vil vi så håndtere tabet af effektivitet og konkurrenceevne i forhold til dem, der automatiserer rutineopgaver, producerer indhold hurtigere og mere effektivt end før og bruger den tid, de sparer, til at udvikle endnu bedre og mere kreativ kommunikation?
 
Mit bud er, at svaret vil give sig selv. Robotterne kommer altså med på kommunikationsholdet.

 

2. Autenticitet bliver vigtigere end nogensinde før

Hvis du for et halvt år siden læste et indsigtsfuldt opslag på LinkedIn, spekulerede du da over, hvorvidt det var skrevet af afsenderen selv?
 
Hvad så nu efter lanceringen af ChatGPT?
 
Og når næste generation, der hedder GPT-4 – og som eksperter spår vil være mindst ti gange bedre end den nuværende ChatGPT – bliver sluppet fri i løbet af 2023, hvordan kan du så vide dig sikker på, at der ligger ægte analyser bag de budskaber, du præsenteres for, eller om de blot er resultatet af et par hurtige spørgsmål til en chatbot?
 
Hvad skal vi med eksperter, når vi bare kan spørge en algoritme? Det skal eksperterne hitte ud af i en fart. Det samme skal vi som kommunikatører, for det er vores virksomheders troværdighed, der er på spil.
 
Når den indledende fascination af ChatGPT har lagt sig, vil det stå klart, at den kunstige intelligens stadig er langt fra ufejlbarlig. Dens output skævvrides af det input, den får, den laver faktuelle fejl, og den er begrænset af de data, den er trænet med og kan derfor ikke generere helt nye og originale ideer.
 
Kunstig intelligens kan altså ikke erstatte menneskelig ekspertise, og det kræver derfor en ekspert at vurdere, revidere og validere dens output, ligesom det mere end nogensinde vil kræve en kommunikatør med dybdegående viden inden for sit felt at sikre, at kommunikationen er relevant, korrekt og præcis – og ikke mindst autentisk.

 

3. Kreativitet bliver konge

Det er langt fra alt, den kunstige intelligens er bedre til end os mennesker, og efterhånden vil det blive tydeligt, at den for eksempel (endnu) ikke kan erstatte menneskelig kreativitet eller empati, da den ikke kan tænke abstrakt eller forstå menneskelige følelser.
 
Vi vil derfor bruge de ressourcer, AI frigiver ved at lave vores rutinearbejde for os, til at udvikle flere og bedre originale idéer, udtænke nye løsninger og mere effektive budskaber og til opgaver som interviews og andet, der kræver evnen til at sætte sig ind i andre menneskers følelser, behov og syn på verden.
 
Den kunstige intelligens vil derfor ikke bare hjælpe os til at gøre vores arbejde hurtigere og bedre – den vil også gøre det endnu sjovere at arbejde med kommunikation.
 
Inden året er omme, vil det stå klart, at brugen af kunstig intelligens i kommunikationsfaget altså ikke handler om, at kommunikatørerne skal erstattes af robotter, men at robotterne skal tages ud af kommunikatørerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også