Lad samuraierne tage skraldet, banzai, basta

Det er morgen. Du registrerer dårligt nok, at trafikken kører, som den skal, og at dine medmennesker ligner noget fra 2023. Men tænk, hvis der gik vikingeudklædte gadefejere rundt i din gade. 
Tænk, hvis affaldsopsamling var en leg. Det er det i japan. Her er det Gomi Hiroi Samurai som rydder op. Kilde: Getty images.
Tænk, hvis affaldsopsamling var en leg. Det er det i japan. Her er det Gomi Hiroi Samurai som rydder op. Kilde: Getty images.
Jacob Rosendal, skribent

Murakami i Teknik- og Miljøforvaltningen

Hvis man kan se bare et par videoer med Gomi Hiroi Samurai, uden at tænke, yes, dem skal vi da også have i min kommune, så har man nok gennemført en rationalisering af sit indre, der næppe er sund. Der findes sikkert få Excel-ark, der kan rumme Gomi Hiroi Samurai, men gør det noget? Tænk, hvis der var lidt mere Murakami over de offentlige myndigheder. 

Samuraierne har eksisteret som performance-oprydningskrigere i mere end 15 år. Og når man læser og ser TikTok-videoer om fænomenet, er det let at tænke, at det er bizart og weird, og ja, hvor effektivt kan det overhovedet være? Er der ikke også noget med, at japanske byer faktisk er ret rene? Så er det hele ikke bare lidt over the top? Jo, måske. Men det kan da også et eller andet. 

Duellen mellem det rationelle og det irrationelle

I det sidste tiår har adfærdspsykologi og adfærdsdesign vundet frem herhjemme. Inden for f.eks. affaldssortering er der blevet lavet feltarbejde, skraldespande er blevet målt, justeret og så videre. Måske har du ikke haft besøg af en genanvendelsesantropolog, men så har du set, hvordan skraldespandene i gadebilledet er blevet større, mere farvestrålende og vinklede mod cykelstierne, så man kan kaste affald fra sig i farten. Det er reelt den evige kamp mellem – nej, ikke det gode og det onde – det rationelle og det irrationelle.

Selv hvis du ikke har læst Daniel Kahneman, har du i hvert fald hørt om Morten Münster. Du ved udmærket, at mennesker ikke altid er rationelle. Heller ikke om aftenen, når de er i byen og på vej hjem smider cigaretter eller junk food-emballage fra sig. Det skyldes, at det irrationelle er en stærk force i os alle. Bekæmpe den skal vi (ok, det var nok Star Wars for nu).

Offentlig kommunikation som performance

Jeg er med på, at ideen om sværme af skraldesamuraier er vanskelig at få ind i de fleste offentlige systemer. Det er i hvert fald svært lige at se, hvordan man skruer en ordentlig evalueringsproces sammen for en autonom flok, der hopper rundt med skraldeopsamlingssværd. Men det, der startede i Tokyo på en enkelt mands initiativ, er, via bl.a. TikTok, blevet temmelig stort. Jeg ved ikke, om TikTok er lige så ungt derovre, som her i landet, men hvad nu, hvis samuraierne hjælper den japanske ungdom til at rydde mere op efter sig? Måske ligefrem til at få en større ansvarlighedsfølelse over for det omgivende samfund? 

Mange fine kommunikationsinitiativer begynder med gode intentioner og planer. Men de ender desværre også jævnligt skuffende. Det kan der være mange grunde til, når det handler om offentlig kommunikation; en af dem er nok risikovillighed, og det kræver da også stamina at stille sig frem i Syddjurs Kommune og sige: Vi dropper skraldekampagnen, vi skal have samuraier!

Det er selvfølgeligt forkert at blande Ebeltoft og Tokyo sammen. Enkelte ildsjæles aktiviteter har de færreste heller ikke noget imod. Men midt i vores affortryllede, gennemregulerede og ofte lettere kedsommelige dagligdag er der kommet nye problemer. De kaldes vilde problemer. De helt store og tunge ting, der ikke lader sig løse ad den traditionelle vej. Måske skal man koble vilde problemer med vilde løsninger.

Hvad med dig?

Det er spørgsmålet, om ikke skraldesamuraierne kæmper i en større sags tjeneste. De modarbejder vores affortryllede og forudsigelige rationalitet. De viser, at der findes kreative løsninger på røvsyge dagligdagsproblemer. 

Pandemi, klimakrise og krig i Europa har skubbet til vores liv. Det er sket på forskellige måder, og mange af disse komplekse problemer kommer vi til at høre om igen og igen. Men det er reelt svært at fatte, hvordan vi skaber tilstrækkeligt radikale løsninger på problemerne. Det er det blandt andet, fordi mange af problemerne virker abstrakte og uoverskuelige for dig.

Der kommer sikkert ikke udklædte skraldebekæmpere i nærheden af dig hverken i morgen eller i overmorgen. Den rationelle dagligdag kører videre. Og ja, det kan virke naivt og ørkesløst overhovedet at pege på alternative løsninger. Måske kan denne tekst kun have et enkelt formål. At få dig til at overveje, om der måske også bor en samurai inde i dig.

Læs mer eher


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også