Hvad er trenden i 183 trendrapporter for 2024?

Alverdens organisationer prøver nu at forudsige det nye år. Vi har læst hele 183 trendrapporter for at finde fællesnævnere for 2024.
Generativ AI, krig, krise og klimakamp vil sætte dagsordenen i 2024. Det er konklusionen på ikke mindre end 183 trendrapporter. Alt sammen samlet i et Google Drive til fri download. Kilde: Getty Images.
Generativ AI, krig, krise og klimakamp vil sætte dagsordenen i 2024. Det er konklusionen på ikke mindre end 183 trendrapporter. Alt sammen samlet i et Google Drive til fri download. Kilde: Getty Images.
Timme Bisgaard Munk

I januar ser vi alle samfundet og samtiden i et større perspektiv. Det glæder privat, men også professionelt. Den samme eftertænksomhed genfinder vi i verdens største og stærkeste brands og konsulentfirmaer. Det er nemlig i januar, de udgiver netop deres bud på tidens trends og tendenser. Her et Google Drev med hele 183 trendrapporter. Her er samlet de bedste, klogeste og mest overraskende trends i vores eget metatrend-overblik over trendrapporter 2024. Du bliver så megaklog af metatrend-trendrapportlisten 2024.

Her er de 183 rapporter, fra Adweek til YouTube. 

Download dem her.

Her er et bud på fem fælles trends på tværs af de mange trendrapporter. Download dog nogle af de 183 rapporter for deres mangfoldighed. Mange af dem er fulde af branchespecifikke indsigter og ideer til at tænke nyt i 2024 inden for alt fra forsikring til mad og sågar cocktails. Mange er virkelig værd at læse. 

1. Generativ AI er blevet hverdag på godt og ondt

Det folkelige, globale gennembrud for AI skete i 2023. I det nye år vil vi udforske teknologien i praksis, hvor introduktionens hype afløses af en praksisnær forståelse af teknologiens styrker og svagheder i forhold til specifikke praktiske arbejdsopgaver. Eksempelvis er det først i brugen af ChatGPT, at vi har fundet ud af, at dens styrke er en “first draft”-styrke. Altså den er god til at komme med et udkast, vi kan arbejde videre med og justere. Vi oplever også alle, hvordan teknologien kreativt kan inspirere til at tænke nyt og i flere retninger samtidig. 

Samtidig er det blevet klart for os alle, at AI-teknologien skal reguleres politisk. Hvordan og hvorledes i praksis er det afgørende politiske spørgsmål i 2024. I 2024 vil vi bevæge os fra generelle åbne modeller til specifikke lukkede modeller, som er trænet på vores beskyttede data. Det vil ske som specifikke AI-modeller for virksomheden og som personlige AI-modeller og -agenter. 

2. Grænsen mellem fake, virkelighed og syntetisk udviskes

AI-revolutionen vil medføre en eksplosion i syntetisk AI-genererede billeder, tekst og lyd. Menneskeskabt indhold vil blive erstattet i forholdet 1:1000 til AI-genereret indhold. Det ville betyde, at grænsen mellem fake, virkelighed og syntetisk bliver udvisket. Epistemisk kollaps med vidtrækkende konsekvenser, hvor det dokumentariske opløses i det syntetiske. 

3. Det ubesværede og ubekymrede multimodale skift mellem lyd, tekst, video og billede er den nye virkelighed i 2024

Udviklingen af AI vil i 2024 betyde, at enhver kan skifte frit mellem forskellige modaliteter, hvor alting kan oversættes til alting hurtigt og uproblematisk. Denne nye multimodale virkelighed vil radikalt ændre, hvordan vi kommunikerer, og give såvel modtager som afsender nye realtime-muligheder for at skifte mellem medier og modaliteter.

4. Klimakampen er nu mere alvorlig og ambitiøs om et større og større krav om carbon-negativ produktion

De voldsomme temperaturstigninger og uvejr i 2023 har skabt en fælles global forståelse af, at klimakampen er nu og i praksis. I 2024 vil flere og flere organisationer begynde at skabe cirkulære værdikæder, som f.eks. Apple. Samtidig vil der ske et ambitiøst skifte fra carbon-neutrale over net zero til carbon-negative produktionsformer. 

5. Geopolitik er den nye risiko og virksomhedens aktivistiske dilemma. Medarbejderne er blevet politiske aktivister, oftere i opposition til ledelsen og virksomheden

Vi forventer, at virksomheder og organisationer tager politisk stilling i samtidens store politiske konflikter. I 2024 vil de store geopolitiske konflikter i Ukraine og Gaza-Israel fortsat stille krav om et geopolitisk brand stand. Samtidig er den loyale medarbejderambassadørrolle blevet erstattet af en mere kritisk og ustyrlig medarbejderaktivisme. I 2024 vil vi altså se flere og flere medarbejdere tage kritisk stilling i opposition til virksomheden på tidens vigtigste politiske temaer om diversitet, klima og geopolitik. Det nye år bliver året for den kritiske og aktivistiske medarbejder, som vil gå langt for netop deres holdninger.

Her er de 183 præsentationer, fra Adweek til YouTube. 

Download dem her.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også