Lur LinkedIn lige nu

LinkedIn har ændret sin algoritme. Hvordan lurer du den? Her er gode bud fra alverdens LinkedIn-eksperter. Kommentarer slår nu likes. Fokuser på det.
Likes er overrated. Comments underrated. Hvis målet er synlighed på LinkedIn, er midlet flere og bedre kommentarer. Moralen er, at vi allesammen asap bør udvikle en decideret kommentarstrategi, hvor vi med omhu begynder at skrive de klogeste og gerne længste kommentarer som overhovedet muligt til alt og alle. Kilde: Getty Images.
Likes er overrated. Comments underrated. Hvis målet er synlighed på LinkedIn, er midlet flere og bedre kommentarer. Moralen er, at vi allesammen asap bør udvikle en decideret kommentarstrategi, hvor vi med omhu begynder at skrive de klogeste og gerne længste kommentarer som overhovedet muligt til alt og alle. Kilde: Getty Images.

Først en kærlig advarsel: Husk, at godt indhold er en universel opskrift på opmærksomhed, engagement og dialog. Alt andet er underordnet. Du må og skal derfor have styr på kvaliteten af dit indhold. Hvis du vil lure LinkedIns nye algoritme, er godt indhold altså tricks over dem alle.

De efterfølgende råd er altså kun gode råd til at få godt indhold mere bredt ud. Alle disse råd er her samlet i denne gennengang med de seneste analyser og anbefalinger fra alverdens LinkedIn-eksperter. Her er specielt fokus på den spritnye Algorithm Insights 2024, som igen i år sætter standarden for, hvad der er værd at vide om LinkedIn lige nu. Den er på hele 103 sider, men værd at læse for alle, som ønsker at gå i dybden. Her er min opsamling på de vigtigste konklusioner.

Vi tæller likes og delinger, men burde skrive flere kommentarer og kommentere på andres

Vi tæller likes og delinger, men burde skrive flere kommentarer og kommentere på andres

Likes er overrated. Comments er underrated. Ifølge de førende LinkedIn-eksperter lægger vi for meget vægt på likes og reaktioner, hvor det er kommentarer, som er det, der skaber reach og værdi nu. LinkedIns mission er nemlig at skabe og dele dybdefaglige samtaler med de klogeste på et område. For at sikre dette lægger algoritmen ekstra vægt på kommentarer af høj faglig kvalitet, gerne skrevet af fageksperter. Hvad er så en kommentar af høj kvalitet? Det er en lang faglig analyse, som åbner nye perspektiver i en vigtig debat. Pointen er, at hvis du ønsker, at flere skal læse dine gode indlæg, så kommentér klogt og respektfuldt på andres indlæg, kommentér på deres kommentarer, og kommentér endda på dine egne indlæg.

Moralen er, at vi allesammen bør udvikle en kommentarstrategi, hvor vi med omhu begynder at skrive de klogeste og gerne længste kommentarer som overhovedet muligt. Gerne helt op til 2-5 kommentar på et indlæg, som en dyb, løbende diskussion. 

Det betyder også, at vi skal stoppe med at skrive små standardreaktioner som f.eks. “så enig”, “flot”, “spændende”, men i stedet folde et perspektiv ud og pege på nye kilder til information. Altså kampen om reach og synlighed vindes i 2024 i kommentarfeltet: For som der står i Algorithm Insights 2024:

“A ‘comment’ has 15x the importance of a ’like’ Comments pump up your post’s reach by a whopping 15 times more than a mere like.They’re 5 times more effective than sharing someone else’s post with your own thoughts.It’s good to know that a comment of 15 words or more is valued higher than a shorter comment. Looks like the LinkedIn algorithm favors in-depth insights and points of view. LinkedIn’s algorithm favors robust discussions. Initiating 2 to 5 comments with further insights or inquiries can foster these valuable conversations.”

Når man så kommenterer, er det vigtigt at følge nogle få gode råd. For det første at være konstruktiv og anerkende. Udvis pli, og læs den tekst, du kommenterer på, fra start til slut. 

Hold dig fra selvpromovering, og sæt fokus på, hvordan din kommentar kan bringe samtalen videre og vidensdeler. Link ikke ud til noget blot for at blære dig, men stil et godt spørgsmål til forfatteren bag artiklen. Alle er råd, som ikke blot er god takt og tone, men også giver dig synlighed og bygger dig op som ekspert på området. 

Nørderiet har vundet

LinkedIn har i de seneste år oplevet en ekstrem vækst i antallet af brugere og delt indhold. Denne eksplosion i indhold og brugere kræver bedre og mere kuratering fra Linkedins side for at blive ved med at være et relevant og værdifuldt medie. 

Mediet ønsker ikke at være viralt for alle, men meningsfuldt og fagligt for de nærmeste relationer. Nørderiet har vundet over mainstream. 

Det viser sig i algoritmen på to måder.

Linkedin fremmer dels de dybe relationer, så jo mere du deler med nogle, jo mere ser du til dem i dit feed. Altså en positiv spiral, som bringer dem, som er tæt, tættere og tættere på hinanden:

“LinkedIns algorithm places a high value on mutual interaction. The more you engage with another user’s content — and they with yours — the greater the likelihood that you’ll both continue to see each other’s posts. This reciprocal engagement, which includes likes, comments, and shares, signals a strong connection and shared interest, prompting the algorithm to prioritize showing you more content from each other in your respective feed.”

Den spiral af gentagelsens glæde gælder også for indholdstyper, så hvis du ofte ser videoer eller læser artikler, vil du se mere af dette i dit feed. 

Ganske illustrativt er en personlig besked derfor et stærkt socialt signal for mere synlighed. Som det udtrykkes i rapporten: “Sending a direct message on LinkedIn significantly influences content visibility, raising the probability of seeing the recipient’s subsequent post to around 70”.

Et direkte besøg på en profil betyder også noget for synligheden: “Visiting a connection’s profile has a noteworthy impact, with a 50% chance of their new content surfacing in your feed afterwards.”

Dels fremmer LinkedIn nørdet indhold skrevet af faglige eksperter. Det viser sig ved at indhold fra eksperter og indhold, som eksperter engagerer sig i, generelt får mere synlighed. I den forstand kan man sige, at nicheindholdet og nørderiet har vundet. Mens mediets thought leader-strategi og -fokus bliver mere og mere udtalt år for år. 

Dette har så den konsekvens, at man som producent skal fokusere endnu mere på fagligt niche indhold og de faglige thought leaders som indholdsproducenter. Hvad der også betyder, at LinkedIn-algoritmen ikke blot analyserer dit indhold, men også om du og din organisation er en anerkendt ekspert på området. Jo mere ekspert, jo mere synlig er du, fordi eksperter vurderes til at skabe mere relevant indhold. Som det udtrykkes af Sandra Tricoli:

This means that your post’s value is not solely determined by the number of likes or shares it receives. Instead, the algorithm takes a closer look at the quality of engagement. Thoughtful comments from relevant connections and constructive discussions in the comments section are given more weight. In essence, meaningful interaction is the name of the game.

Dette nørdede ekspert fokus er blot blevet forstærket af LinkedIns fokus på målepunktet dwell time siden 2023. Dwell tid betyder dvæle tid. Altså, hvor lang tid du dvæler over noget indhold. 

Pointen er: jo mere nørdet og klogt, jo højere dwell time. Dette er lig med større synlighed. Du designer for mere dwell time med dyb faglig indsigt og interaktive faglige dokumenter, som det tager tid at tygge sig grundigt igennem. Som det udtrykkes:

Ergo :”Longer engagement signals to LinkedIn that your content is valuable, often resulting in greater reach. Document posts and detailed text-plus-image posts typically encourage more extended interaction, enhancing their success. Craft for Dwell Time: Create content that invites readers to spend time and click more, such as in-depth analysis or interactive documents.”

Killer Content strategien er at gå efter et fagligt pain point og problem som mange oplever som uløst og irriterende. En rigtigt god indholdsstrategi er derfor at sætte fokus på indhold, hvor man kommer med en faglig habil løsning på dette irriterende problem for mange. Hvad der også giver en mulighed for at blive anerkendt som en hjælpsom fagperson: What’s not to like. Det kunne fx være hvad er den gode strategi på Linkedin. Som det udtrykkes i rapporten:

“Solutions-Oriented Content: Dive deep into your niche and offer practical solutions to problems your audience faces. Providing actionable insights positions you as an authority, attracting followers who value your expertise. With the right tactics, this has a great ROI.”

Personlig udvikling og personligt indhold er det nye sort på LinkedIn

Pandemien og COVID-nedlukningen ændrede hele verdens forhold til arbejde og ikke mindst grænsen mellem arbejde og privatliv. Desuden skabte det et nyt globalt fokus på personlig udvikling og sårbarhed. Et sted, dette er slået massivt igennem på, er LinkedIn. Alt indhold om personlig udvikling er derfor den sikre vej til synlighed og reaktioner.

Som det formuleres i rapporten: “When examining the broader spectrum of all profiles, ’Life and Personal Development’ stands out as the most populated category. This suggests a general leaning towards content that fosters individual growth and personal development.”

Den personlige drejning kommer ikke blot til udtryk i indholdets synlighed, men også formens synlighed. Jo mere personligt og håndholdt privat, jo bedre. Derfor straffer algoritmen såkaldte stock photos, AI-genererede standardtekster og anonymt standard corporate bullshit-tekster. Som det udtrykkes: “Personalized images, rather than generic stock photos, can significantly increase engagement by 45% and establish stronger authority.”

Dette betyder også, at enhver brug af LinkedIn-standardtekst til fejring af jobskifte eller jubilæer dræber enhver synlighed: “Celebrate Occasions Templates are available on LinkedIn designed to facilitate content creation for members. However, our analysis shows that personalized content markedly outperforms template-based posts.”

Her er det også en god ide at holde sig fra AI generet tekst. Det er både upersonligt og viser at man ikke for alvor gider at engagere sig i platformen. Den slags straffen algoritmen i det skjulte.

En god tekst på <1200 ord med en god indledning og et godt afsluttende spørgsmål klarer sig bedst

De regler, som gælder for godt indhold ude i virkeligheden, gælder naturligvis også på LinkedIn. De tekster, som klarer sig bedst, er en god tekst med et godt billede i toppen på ideelt omkring 800-1200 ord med en god fængende indledning på 2-3 linjer og afsluttet med et velskrevet spørgsmål. Gerne med gode mellemrubrikker – og mange af dem. 

Det handler om at starte med en “krog”, som lokker læseren til, og afslutte med et godt spørgsmål, som giver et nyt perspektiv på emnet. En såkaldt “raket”: 

“The opening two to three sentences are critical, with a strong start potentially increasing reader retention by 30%. Hooks should be engaging: pose a question, make a bold statement, or be original to capture attention immediately. Avoid mundane beginnings to stand out. Ending your post with a question can lead to an increase in engagement of 20% to 40%.. Structuring your article with short paragraphs and clear headlines can lead to a 50% increase in views and 20% more engagement. 3. The cover image is also crucial for attracting readers.”

Post & Ghost straffes Post & Nursing belønnes

LinkedIn vil gerne, at man bliver på LinkedIn efter publicering og kommenterer på andres indhold osv. De straffer derfor den såkaldte post & ghost-tilgang, hvor man kun er inde i kort tid for at dele sin post. Altså hvor er væk igen som et “Ghost”. Omvendt belønner de enhver, som viser engagement som likes, kommentarer osv. i tiden efter posteringen. 

Husk at altså at give Linkedin og dine relationer lidt kærlighed. Som nævnte gerne med nogle kloge og opbyggelige kommentarer. For som analysen viser: After publishing, interact with 5 to 10 posts from your connections to potentially increase your post’s reach by 15%. 

Motivet fra Linkedins er naturligvis at gøre mediet til et levende sted for interaktion og samtale. 

Studier af Linkedin viser at en posts historisk har haft en såkaldt Gylden Time. Her har den første time efter publisering, været altafgørende for synligheden. Dette er ændret med den nye algoritmer, som nu har fokus på problemorienteret fagligt indhold med lang leve tid når den bestemmer synligheden. En post med de 27 dræber spørgsmål og svar til job-samtalen er en slags evergreen indhold som skal havde meget synlighed og kan ligge uger med en lav, men stabil læsning frekvens. Det betyder at algoritmen nu arbejder med gyldne uger og måneder. 

Data viser også, at brugere bekvemmeligt foretrækker at blive på LinkedIn. Hvad der også betyder, at de straffer enhver for at linke ud af platformen til andre medier. Her vil et internt link til andet LinkedIn-indhold altid være mere synligt. 

Ergo: “Incorporating external links in LinkedIn posts may seem straightforward, but independent research indicates a substantial decrease in reach for such posts. This diminished visibility stems from two factors: Firstly, member behavior on LinkedIn suggests a preference for staying within the platform’s ecosystem, leading to fewer clicks on external content.” 

Overvej derfor, hvordan du kan skabe indhold Linkedin som peger på indhold på Linkedin. 

Tre afsluttende fakta, som er interessante for alle

Hele 57 pct. er det såkaldte tavse flertal på LinkedIn, som blot læser uden at afslører deres engagement eller tilstedeværelse. Glem altså ikke “flertallet”. Typisk kommer man nemlig til at overvurdere de oversynlige, selvom de faktisk er et beskedent mindretal. Design og tænk derfor ikke din indholdsstrategi målrettet dem som larmer, men til dem, som læser. Det gælder altså ikke om at få så mange kommentarer og deling som muligt, men at de rigtige mennesker læser dit indhold. Noget som kan være svært at se fordi over halvdelen blot er læsere: Som det udtrykkes af Linkedin eksperten fleur willemijn van beinum:

Against popular belief, LinkedIn isn’t only about going viral and collecting as many likes and comments as possible. It’s about (dark) reach and reaching the right people. At least, that’s it for me and my business case. Reach will not only be measured in engagement. Even more so, most of the time, reach is ‘dark’ and can’t be tracked.If reach can’t be tracked, it’s still reach. Don’t underestimate its impact.

Live videoindhold er vokset 25 pct. år efter år, hvilket tyder på, at LinkedIn bevæger sig dels mod mere og mere video og dels mere og mere realtime. 

Endelig 10.000 kroners spørgsmålet: Hvad siger alverdens LinkedIn-eksperter om, hvornår det er bedst at dele på platformen?

Det korte svar er i løbet af ugen i løbet af arbejdsdagen, gerne om morgen, så LinkedIn-posten har en hel arbejdsdag at blive eksponeret i.

Læs mere

ALGORITHM INSIGHTS 2024

LinkedIn algorithm secrets, what works best

Richard van der Blom on LinkedIn: The Art of Commenting on LinkedIn™️ | 330 comments

LinkedIn algorithm secrets (February update) | by Fleur Willemijn | Feb, 2024 | Medium

Your Linkedin Strategy for 2024. Beat the Linkedin Algorithm.

How Does the LinkedIn Algorithm Work? [2024 Changes Explained]

How LinkedIn Algorithm Works [2024 Edition] | Dripify

“The Latest LinkedIn Algorithm Changes: What You Need to Know in 2024”

How To Get The LinkedIn Algorithm To Work For You in 2024

LinkedIn Algorithm in 2024

Social Media Algorithms in 2024: Guide For Every Platform

How Often To Post On LinkedIn in 2024: The Ultimate Guide

Richard van der Blom on LinkedIn: Check out this Infographic with the most important Algorithm Insights… | 88 comments

LinkedIn Changed Its Algorithms — Here’s How Your Posts Will Get More Attention Now | Entrepreneur

Cracking the Code: How to Leverage LinkedIn’s Algorithm Updates for Success - Okt

How the LinkedIn Algorithm Works [2024 Changes & Updates]







Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også