Medieforskere kalder DR-værts reklameoptræden for problematisk
Det er problematisk for DR, når ansatte og profilerede værter som Joakim Ingversen indtager en dobbeltrolle, hvor de er tv-værter, mens de også agerer reklamesøjler for virksomheder som Arla. Det siger to medieforskere til Politiken, efter den populære DR-vært i juni er begyndt at indgå i reklamevideoer for mejeriselskabet.
”Værternes optræden i reklamer er ofte begrundet i deres arbejde i DR, og dermed hjælper DR indirekte virksomheder som Arla med at sælge produkter, hvilket kan risikere at påvirke opfattelsen af DR’s troværdighed blandt brugerne,” siger Mark Blach-Ørsten, der er medieforsker og professor i journalistik ved RUC, til avisen.
Det er særligt problematisk for public service-stationen, når der er tale om værter, der laver indhold til børn, fordi målgruppen ikke kan skelne mellem, om vedkommende er på skærmen for sjov eller i en sjov reklame for et produkt, mener han. Mark Blach-Ørsten får opbakning fra Peter Bro, der er centerleder for journalistik på SDU og mener, at både værten og Arla lukrerer på, at Joakim Ingversen for skatteyderbetalt skærmtid er blevet et stærkt brand.
Politiken har bedt DR om et interview, men stationen ønsker ikke at stille op, i stedet skriver programchef Anne Garlichs, at Joakim Ingversen er freelanceansat, og at hans aktiviteter overholder DR’s etiske regler. Det samme er meldingen fra Joakim Ingversens manager, Line Køhlert Breinholt, til Politiken.
(Denne artikel er leveret af Kforums søstermedie MediaWatch)
Relaterede artikler:
Sanne Fahnøe: ”Vi har brug for skandaler”
For abonnenter
Coop sagsøger kunstner for "misbrug" af Irma-pigen
For abonnenter