En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Nyheder

Medieforskere kalder DR-værts reklameoptræden for problematisk

Underholdningsværten Joakim Ingversens medvirken i en reklame for Arla kan påvirke brugernes opfattelse af DR’s troværdighed, vurderer medieforskere.
Joakim Ingversen er blandt andet vært på musikprogrammet "Stjerneklar" og i quizzen "Hu hej vilde dyr". Han har også været vært på "Den store juniorbagedyst" tidligere i år. | Foto: Mogens Flindt/Ritzau Scanpix
Joakim Ingversen er blandt andet vært på musikprogrammet "Stjerneklar" og i quizzen "Hu hej vilde dyr". Han har også været vært på "Den store juniorbagedyst" tidligere i år. | Foto: Mogens Flindt/Ritzau Scanpix
af JULIE MIA FOGDE

Det er problematisk for DR, når ansatte og profilerede værter som Joakim Ingversen indtager en dobbeltrolle, hvor de er tv-værter, mens de også agerer reklamesøjler for virksomheder som Arla. Det siger to medieforskere til Politiken, efter den populære DR-vært i juni er begyndt at indgå i reklamevideoer for mejeriselskabet.

”Værternes optræden i reklamer er ofte begrundet i deres arbejde i DR, og dermed hjælper DR indirekte virksomheder som Arla med at sælge produkter, hvilket kan risikere at påvirke opfattelsen af DR’s troværdighed blandt brugerne,” siger Mark Blach-Ørsten, der er medieforsker og professor i journalistik ved RUC, til avisen.

Det er særligt problematisk for public service-stationen, når der er tale om værter, der laver indhold til børn, fordi målgruppen ikke kan skelne mellem, om vedkommende er på skærmen for sjov eller i en sjov reklame for et produkt, mener han. Mark Blach-Ørsten får opbakning fra Peter Bro, der er centerleder for journalistik på SDU og mener, at både værten og Arla lukrerer på, at Joakim Ingversen for skatteyderbetalt skærmtid er blevet et stærkt brand. 

Politiken har bedt DR om et interview, men stationen ønsker ikke at stille op, i stedet skriver programchef Anne Garlichs, at Joakim Ingversen er freelanceansat, og at hans aktiviteter overholder DR’s etiske regler. Det samme er meldingen fra Joakim Ingversens manager, Line Køhlert Breinholt, til Politiken.

(Denne artikel er leveret af Kforums søstermedie MediaWatch)

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Under stor mediebevågenhed køber entreprenør Kurt Thorsen tre eksemplarer af bogen "Skyldig – fra direktør til straffefange", skrevet af den medanklagede i PFA-skandalen, Rasmus Trads. | Foto: Mads Winther/Ritzau Scanpix

    Sanne Fahnøe: ”Vi har brug for skandaler”

    For abonnenter

  • Kunstneren Love Party har lavet en række forskellige nyfortolkninger af Irma-pigen, som Coop mener, krænker ophavsretten.

    Coop sagsøger kunstner for "misbrug" af Irma-pigen

    For abonnenter

  • Simon Spies døde i 1984 i en alder af 62 år. | Foto: Ebbe Andersen

    Dødsdømt radio vil undersøge DR-dokumentar om Simon Spies

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Foto: Joachim Ladefoged
Debat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

Politiken lever ikke op til den standard, de forlanger af andre virksomheder i sagen om krigsfotograf Jan Grarup, mener stifter af og adm. direktør i Radius. Politiken afviser kritikken.
  • Politiken afbryder alt samarbejde med Jan Grarup efter nye fejl
  • Mögers møgsag: 29 mio. kroner kaster skygge over eftermæle

For abonnenter



Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter



Skulle de nye SAS-ejere pønse på en navneforandring, er Eva Svavars ikke i tvivl om, at det vil give ballade i Danmark. | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau ScanpixCorporate

Rådgiver: SAS risikerer at blive det næste Irma

For abonnenter


Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe FireflyAnalyser

AI: Copyright eller right to copy?


Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.Corporate

Ny podcast om gyldent håndtryk: "Det er ikke noget, der gavner hverken Torben Möger, Pensiondanmark eller 3F"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs


  • Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea

    Selvom man i Nordea bliver ved med at ”kommunikere”, at medarbejderne skal være tilbage på kontoret mindst tre dage ugentligt, virker det ikke for alle. 

  • Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

    Ny EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere

    Indblanding i mediers redaktionelle arbejde skal være ulovligt med European Media Freedom Act. 

    For abonnenter


  • Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.

    Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

    DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.

  • Er en personlig karakterbrist ved at ødelægge din virksomheds omdømme for tid og evighed? Hvis ja, så husk, at karakterbristen er den nye store virksomhedskrise, som rammer alt og alle nu. Det kritiske spørgsmål er, om I vil bakke personen op eller lægge afstand. Og I kan ikke ”gemme jer” bag retssystemet eller det fagretlige system og henvise til, at I ikke har kommentarer, så længe der kører en formel sag. Kilde: Getty Images.

    Når karakterbristen er krisen

    I har sandsynligvis kriseplaner for brand, cyberangreb og produktionsfejl. Men er I beredt på kriser, der skyldes en karakterbrist?

  • Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau Scanpix

    Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

    Milliardforliget i Danske Banks hvidvasksskandale blev udråbt til et punktum i fortællingen om banken. Nu har forsvundne dokumenter reduceret punktummet til et komma. 

    For abonnenter


  • "Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.

    Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

    Dansk Industri har fået ny visuel identitet, og der er både ros og skose fra grafisk designer Tobias Røder. 

    For abonnenter


Læs også

Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter



Foto: Joachim LadefogedDebat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

For abonnenter



Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kunstig intelligens præger i højere og højere grad kommunikation på arbejdspladsen. Både internt og eksternt. | Foto: Adobe Firefly/Alexander NordahlAnalyser

Bruger I AI i jeres kommunikation? Stil jer selv disse syv spørgsmål


Job

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Projektkonsulent til mediehus

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Result & Value driven Engagement Director

  • SoMe-redaktør

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • K-Forum søger journalist

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Erfaren webredaktør

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

Se flere jobs

Kurser

  • Masterclass: Boost din SoMe-indsats

    Masterclass: Boost din SoMe-indsats

Se flere kurser

Netværk

  • Presseansvarlige (gruppe 2)

    Presseansvarlige (gruppe 2)

Se flere netværk

Job

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Projektkonsulent til mediehus

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Result & Value driven Engagement Director

  • SoMe-redaktør

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • K-Forum søger journalist

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Erfaren webredaktør

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret