Dansk klimafirma brander sig på opsagte samarbejder

Norwegian er så utilfredse med deres digitale tilstedeværelse på Global Climate Institutes (GCI) hjemmeside, at de nu har hevet GCI i Sø- og Handelsretten.
Norwegian har anlagt sag mod Global Climate Institute. Den begyndte i går, tirsdag den 30. januar 2024, i Sø- og Handelsretten. | Foto: Scanpix/Reuters/Ritzau Scanpix
Norwegian har anlagt sag mod Global Climate Institute. Den begyndte i går, tirsdag den 30. januar 2024, i Sø- og Handelsretten. | Foto: Scanpix/Reuters/Ritzau Scanpix

Norwegian har hevet det danske klimafirma Global Climate Institute (GCI) i retten, fordi man på hjemmesiden brander sig på et samarbejde de to parter imellem, hvilket Norwegian opsagde tilbage i 2019 på grund af stor utilfredshed. 

Det skriver Børsen, der samtidig har talt med flere andre virksomheder, der fremgår på GCI’s hjemmeside, som føler, at tilstedeværelsen foregår uden deres vilje.

“Vores tillid til GCI er selvsagt ikkeeksisterende,” siger Sara Westphal Emborg Neergaard, kommunikationschef hos Norwegian Danmark, til Børsen. GCI svarer til Børsen, at man mener, at man stadig har ret til at bruge markedsføringsmaterialet, som blev udarbejdet til fælles brug og i tæt samarbejde.

DR kunne tilbage i 2019 berette om, at samarbejdet mellem GCI og Norwegian, der skulle have udmøntet sig i 3500 træplantninger uden for den engelske by Oxford, blot havde resulteret i cirka 1000 træer. Samme år stoppede GCI og Norwegians samarbejde.

PÅ GCI’s hjemmeside er Norwegians nu tidligere kommunikationschef Daniel Kirchhoff citeret for blandt andet at sige:

”Norwegian har en ambition om hele tiden at mindske vores miljøpåvirkning igennem forskellige grønne tiltag. Træplantning er et af disse initiativer, og i den forbindelse valgte vi GCI som vores partner.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også