Hvornår er det bedst at poste på sociale medier?

Ny analyse af sociale medier afdækker, hvornår man får mest muligt engagement. Svaret er midt på ugen fra om morgen til midt på dagen for de fleste sociale medier. Det gælder dog ikke TikTok.

Her er Sprout Socials konklusion om de bedste tidspunkter at poste for hver af de største sociale medier. Alle resultaterne kan downloades her. Her kan man også dykke ned i, hvordan forskellige brands og brancher har forskellige grader af engagement. 

Facebook er 100 pct. midt på ugen fra morgen til midt på dagen

Jo mørkere blå, jo bedre et tidspunkt at poste med jo større engagement. Det er tydeligt, at det er bedst at poste fra om morgen til midt på dagen i starten af ugen. Kilde: Sprout Social.
Jo mørkere blå, jo bedre et tidspunkt at poste med jo større engagement. Det er tydeligt, at det er bedst at poste fra om morgen til midt på dagen i starten af ugen. Kilde: Sprout Social.

Facebook er stadig er en vigtig platform for ældre brugere på internettet.

Ifølge Sprouts data er de bedste tidspunkter at poste på Facebook i 2023:

Mandage fra kl. 8 til kl. 13.

Tirsdage fra kl. 8 til kl. 14.

Onsdage fra kl. 8 til kl. 13.

Torsdage fra kl. 8 til kl. 12

Morgener er bedre en eftermiddage, mens hverdage er bedre end weekender. Starten af ugen er bedre end slutningen. Læs mere i Sprout Socials bedste tidspunkter at poste-rapport 2023.

Instagram har fredag-vi-skal-snart-i-byen-peak

Instagram har et stort fredag morgen: “ Nu rykker vi snart i byen” engagement. Kilde: Sprout Social.
Instagram har et stort fredag morgen: “ Nu rykker vi snart i byen” engagement. Kilde: Sprout Social.

På Instagram sker det meste engagement også om morgenen. For både Facebook og Instagram er søndagen den værste dag for engagement. Dette betyder, at share of voice er stort i disse døde perioder, hvis man endelig har noget indhold, som kan skabe noget engagement en kedelig søndag. Det er altså for enkelt at konkludere, at man blot skal poste, når engagement strukturelt er stort. Engagement står og falder med indholdet, og godt indhold kan skabe engagement på alle tidspunkter. Individuel kvalitet slår strukturelt niveau. Samtidig kan nogle typer af indhold have specielt stor appel i weekenden, som for eksempel underholdnings- og fitness-indhold. Til forskel fra Facebook får Instagram også engagement i slutningen af ugen og har et fredag morgen-peak. Muligvis, fordi Instagram er et medie, som er en del af weekendens festkultur og socialitet. Hvad der ikke kan siges om Facebook, der er et ikkeeksisterende medie for de festglade unge mennesker. 

De bedste tidspunkter at poste på Instagram er:

Mandage fra kl. 10 til kl. 12.

Tirsdage fra kl. 9 til kl. 13.

Onsdage fra kl. 10 til kl. 13.

Fredage fra kl. 9 til kl. 11. 

Twitter er news for early birds

Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023
Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023

Morgener er tilsyneladende også det bedste tidspunkt at tweete. Fra kl. 9 til middag, fra tirsdag til fredag lyder konklusionen. Hvad der er indlysende, fordi Twitter er et nyhedsmedie, som tjekkes tit og ofte om morgenen, hvor nyhedssulten er størst. Det er et medie, som mange bruger til at få det daglige nyhedsoverblik. Spændende, om Elon Musks overtagelse og nye strategiske retning for Twitter på sigt vil forandre brugen og engagement. 

LinkedIn er et midt på ugen midt på dagen-medie

Igen samme mønster, som vi ser på mange af de andre sociale platforme. Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023
Igen samme mønster, som vi ser på mange af de andre sociale platforme. Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023

Sprout-rapporten konkluderer, at tirsdage og onsdage fra kl. 10 til kl. 12 er det all time bedste tidspunkt at poste på LinkedIn. 

På TikTok er der tydeligvis en “skolen-er-slut”-effekt

TikTok er det yngste af de sociale medier. Mediet, hvor de unge bruger deres fritid, og det eneste medie, som tiltrækker flere og flere unge år for år. Her er tydeligvis en “skolen-er-slut”-effekt. Fra tirsdag til torsdag efter kl. 14 og før kl. 18 ses mest engagement. De unge bruger mediet som afslappende tidsfordriv efter en lang skoledag med peaks om eftermiddagen. Konklusionen er altså, at de unge medier, som Tiktok og Instagram, har et andet engagement-mønster end de gamle voksne sociale medier, som Facebook og LinkedIn. Hvad der også hænger sammen med, at de unge ofte lever et mere udadvendt socialt liv i weekenden og typisk bruger TikTok som afslapningsmedie. 

Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023
Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023

Pinterest: et hyggemedie til eftermiddagshygge

Endelig har vi billeddelingsmediet Pinterest, hvor Sprout Social-rapporten viser, at der er højst engagement mellem kl. 13 og kl. 15, fra tirsdag til torsdag. Et “hygge”-medie, hvor ældre mennesker browser rundt slut på arbejdsdagen som overspringshandling. Her er også en hobbyaften-effekt, hvor brugerne kommer tilbage for at hygge sig efter aftensmaden. Et aftenpeak-engagement, som vi ikke ser for de andre platforme. 

Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023
Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023

Læs mere i Sprout Socials bedste tidspunkter at poste-rapport 2023.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også