En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Guides

Hvornår er det bedst at poste på sociale medier?

Ny analyse af sociale medier afdækker, hvornår man får mest muligt engagement. Svaret er midt på ugen fra om morgen til midt på dagen for de fleste sociale medier. Det gælder dog ikke TikTok.
af TIMME BISGAARD MUNK

Her er Sprout Socials konklusion om de bedste tidspunkter at poste for hver af de største sociale medier. Alle resultaterne kan downloades her. Her kan man også dykke ned i, hvordan forskellige brands og brancher har forskellige grader af engagement. 

Facebook er 100 pct. midt på ugen fra morgen til midt på dagen

Jo mørkere blå, jo bedre et tidspunkt at poste med jo større engagement. Det er tydeligt, at det er bedst at poste fra om morgen til midt på dagen i starten af ugen. Kilde: Sprout Social.
Jo mørkere blå, jo bedre et tidspunkt at poste med jo større engagement. Det er tydeligt, at det er bedst at poste fra om morgen til midt på dagen i starten af ugen. Kilde: Sprout Social.

Facebook er stadig er en vigtig platform for ældre brugere på internettet.

Ifølge Sprouts data er de bedste tidspunkter at poste på Facebook i 2023:

Mandage fra kl. 8 til kl. 13.

Tirsdage fra kl. 8 til kl. 14.

Onsdage fra kl. 8 til kl. 13.

Torsdage fra kl. 8 til kl. 12

Morgener er bedre en eftermiddage, mens hverdage er bedre end weekender. Starten af ugen er bedre end slutningen. Læs mere i Sprout Socials bedste tidspunkter at poste-rapport 2023.

Instagram har fredag-vi-skal-snart-i-byen-peak

Instagram har et stort fredag morgen: “ Nu rykker vi snart i byen” engagement. Kilde: Sprout Social.
Instagram har et stort fredag morgen: “ Nu rykker vi snart i byen” engagement. Kilde: Sprout Social.

På Instagram sker det meste engagement også om morgenen. For både Facebook og Instagram er søndagen den værste dag for engagement. Dette betyder, at share of voice er stort i disse døde perioder, hvis man endelig har noget indhold, som kan skabe noget engagement en kedelig søndag. Det er altså for enkelt at konkludere, at man blot skal poste, når engagement strukturelt er stort. Engagement står og falder med indholdet, og godt indhold kan skabe engagement på alle tidspunkter. Individuel kvalitet slår strukturelt niveau. Samtidig kan nogle typer af indhold have specielt stor appel i weekenden, som for eksempel underholdnings- og fitness-indhold. Til forskel fra Facebook får Instagram også engagement i slutningen af ugen og har et fredag morgen-peak. Muligvis, fordi Instagram er et medie, som er en del af weekendens festkultur og socialitet. Hvad der ikke kan siges om Facebook, der er et ikkeeksisterende medie for de festglade unge mennesker. 

De bedste tidspunkter at poste på Instagram er:

Mandage fra kl. 10 til kl. 12.

Tirsdage fra kl. 9 til kl. 13.

Onsdage fra kl. 10 til kl. 13.

Fredage fra kl. 9 til kl. 11. 

Twitter er news for early birds

Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023
Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023

Morgener er tilsyneladende også det bedste tidspunkt at tweete. Fra kl. 9 til middag, fra tirsdag til fredag lyder konklusionen. Hvad der er indlysende, fordi Twitter er et nyhedsmedie, som tjekkes tit og ofte om morgenen, hvor nyhedssulten er størst. Det er et medie, som mange bruger til at få det daglige nyhedsoverblik. Spændende, om Elon Musks overtagelse og nye strategiske retning for Twitter på sigt vil forandre brugen og engagement. 

LinkedIn er et midt på ugen midt på dagen-medie

Igen samme mønster, som vi ser på mange af de andre sociale platforme. Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023
Igen samme mønster, som vi ser på mange af de andre sociale platforme. Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023

Sprout-rapporten konkluderer, at tirsdage og onsdage fra kl. 10 til kl. 12 er det all time bedste tidspunkt at poste på LinkedIn. 

På TikTok er der tydeligvis en “skolen-er-slut”-effekt

TikTok er det yngste af de sociale medier. Mediet, hvor de unge bruger deres fritid, og det eneste medie, som tiltrækker flere og flere unge år for år. Her er tydeligvis en “skolen-er-slut”-effekt. Fra tirsdag til torsdag efter kl. 14 og før kl. 18 ses mest engagement. De unge bruger mediet som afslappende tidsfordriv efter en lang skoledag med peaks om eftermiddagen. Konklusionen er altså, at de unge medier, som Tiktok og Instagram, har et andet engagement-mønster end de gamle voksne sociale medier, som Facebook og LinkedIn. Hvad der også hænger sammen med, at de unge ofte lever et mere udadvendt socialt liv i weekenden og typisk bruger TikTok som afslapningsmedie. 

Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023
Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023

Pinterest: et hyggemedie til eftermiddagshygge

Endelig har vi billeddelingsmediet Pinterest, hvor Sprout Social-rapporten viser, at der er højst engagement mellem kl. 13 og kl. 15, fra tirsdag til torsdag. Et “hygge”-medie, hvor ældre mennesker browser rundt slut på arbejdsdagen som overspringshandling. Her er også en hobbyaften-effekt, hvor brugerne kommer tilbage for at hygge sig efter aftensmaden. Et aftenpeak-engagement, som vi ikke ser for de andre platforme. 

Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023
Kilde: Sprout Bedste tidspunkter at poste Rapport 2023

Læs mere i Sprout Socials bedste tidspunkter at poste-rapport 2023.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Foto: Joachim Ladefoged
Debat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

Politiken lever ikke op til den standard, de forlanger af andre virksomheder i sagen om krigsfotograf Jan Grarup, mener stifter af og adm. direktør i Radius. Politiken afviser kritikken.
  • Politiken afbryder alt samarbejde med Jan Grarup efter nye fejl
  • Mögers møgsag: 29 mio. kroner kaster skygge over eftermæle

For abonnenter



Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe FireflyAnalyser

AI: Copyright eller right to copy?



Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter


Skulle de nye SAS-ejere pønse på en navneforandring, er Eva Svavars ikke i tvivl om, at det vil give ballade i Danmark. | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau ScanpixCorporate

Rådgiver: SAS risikerer at blive det næste Irma

For abonnenter


Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.Corporate

Ny podcast om gyldent håndtryk: "Det er ikke noget, der gavner hverken Torben Möger, Pensiondanmark eller 3F"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs


  • Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea

    Selvom man i Nordea bliver ved med at ”kommunikere”, at medarbejderne skal være tilbage på kontoret mindst tre dage ugentligt, virker det ikke for alle. 

  • Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

    Ny EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere

    Indblanding i mediers redaktionelle arbejde skal være ulovligt med European Media Freedom Act. 

    For abonnenter


  • Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.

    Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

    DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.

  • Er en personlig karakterbrist ved at ødelægge din virksomheds omdømme for tid og evighed? Hvis ja, så husk, at karakterbristen er den nye store virksomhedskrise, som rammer alt og alle nu. Det kritiske spørgsmål er, om I vil bakke personen op eller lægge afstand. Og I kan ikke ”gemme jer” bag retssystemet eller det fagretlige system og henvise til, at I ikke har kommentarer, så længe der kører en formel sag. Kilde: Getty Images.

    Når karakterbristen er krisen

    I har sandsynligvis kriseplaner for brand, cyberangreb og produktionsfejl. Men er I beredt på kriser, der skyldes en karakterbrist?

  • Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau Scanpix

    Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

    Milliardforliget i Danske Banks hvidvasksskandale blev udråbt til et punktum i fortællingen om banken. Nu har forsvundne dokumenter reduceret punktummet til et komma. 

    For abonnenter


  • "Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.

    Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

    Dansk Industri har fået ny visuel identitet, og der er både ros og skose fra grafisk designer Tobias Røder. 

    For abonnenter


Læs også

Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter



Foto: Joachim LadefogedDebat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

For abonnenter



Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs


Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Job

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Erfaren webredaktør

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • SoMe-redaktør

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Student til Realdanias presseteam

  • K-Forum søger journalist

Se flere jobs

Kurser

  • Sådan lægger du en succesfuld SoMe-strategi for din virksomhed

    Sådan lægger du en succesfuld SoMe-strategi for din virksomhed

Se flere kurser

Netværk

  • Presseansvarlige (gruppe 2)

    Presseansvarlige (gruppe 2)

Se flere netværk

Job

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Erfaren webredaktør

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • SoMe-redaktør

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Student til Realdanias presseteam

  • K-Forum søger journalist

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret