Lær lidt af forsikringsbranchens bosser på LinkedIn
Digital kommunikation er i dag en afgørende del af tilværelsen som topleder. Den tid, hvor sociale medier blev opfattet som en ny, moderne metode for topledere til at kommunikere med deres stakeholdere, er forbi. I dag forventes det, at erhvervslivets topchefer benytter sig af sociale medier til at fremhæve visioner og værdier samt give deres perspektiv på de udfordringer, deres virksomhed og branche står overfor.
En analyse, jeg har lavet af knap 200 opslag fra topledere i den danske forsikringsbranche, viser, hvem der har flest følgere, er mest aktiv og har den højeste engagementsrate. Undersøgelsen kårer desuden en samlet vinder på baggrund af de forskellige tal. Her er fem ting, du kan lære om toplederkommunikation på LinkedIn fra forsikringsbosserne.
1: Kommunikation på LinkedIn giver markante fordele
Undersøgelser viser igen og igen, at topledere, der har en stærk personlig tilstedeværelse på en platform som LinkedIn, høster markante fordele i forhold til konkurrenterne. Et lille udpluk:
- Tal fra Primetime viser, at 6 ud af 10 danskere ønsker, at topchefer blander sig i den offentlige debat.
- En rapport fra Edelman viser, at 9 ud af 10 beslutningstagere i erhvervslivet siger, at CEO’ens aktivitet på LinkedIn påvirker deres opfattelse af virksomheden i positiv retning.
- Samme rapport viser, at 50 pct. af beslutningstagere i erhvervslivet siger, at topchefens aktivitet på LinkedIn kan påvirke deres beslutninger om køb af varer og tjenesteydelser.
- En rapport fra konsulenthuset Brunswick, der har undersøgt holdningerne til toplederes brug af sociale medier i fem lande, herunder Tyskland, England og USA, viser, at CEO’ens LinkedIn-kommunikation indgår som en central faktor, når investorerne skal træffe beslutninger.
Der er med andre ord ingen undskyldninger for ikke at have en tydelig og aktiv profil på LinkedIn, hvis man vil være en effektiv topleder og ambassadør for sin virksomhed.
2: Nordmand vinder på feed-dominans
Min undersøgelses samlede vinder er Geir Holmgren, Gjensidige Forsikrings norske CEO. Han bruger i vid udstrækning sin LinkedIn-kanal som en forlængelse af virksomhedens kommunikation. Han beretter om, hvordan Gjensidige arbejder med bæredygtighed, sundhedsdagsordenen, inklusion på arbejdspladsen og andre strategiske agendaer. Krydret med mere personlige opslag, hvor vi får en fornemmelse af hverdagen som topchef i en af forsikringsbranchens mastodonter. Geir Holmgren er ikke den, der høster flest reaktioner på sine opslag – han ligger meget lavt, når man ser på hans engagementsrate – og han kunne vinde meget ved at blive mere fokuseret i sin indholdsstrategi. Ikke desto mindre når han ud til mange, har et stort publikum og en høj aktivitet, der giver ham en værdifuld tilstedeværelse i modtagernes feed.
3: Personlig kommunikation bygger relationer og positionerer
Peter Hermann fra Topdanmark er den i undersøgelsen, der har den suverænt højeste engagementsrate på et enkelt opslag. Et antal svarende til næsten halvdelen af hans følgere reagerede på et opslag, han lagde op i forbindelse med et opsigtsvækkende interview med Finans. Her fortalte han om sin egen datter, der blev ramt af angst. Og han koblede sin personlige historie med en mere generel bekymring over mistrivsel og mentale lidelser blandt børn og unge – en dagsorden, som er vigtig for Topdanmark i deres forebyggelsesarbejde.
Interviewet gav genlyd, og Peter Hermanns brug af sin egen person i dette og andre tilfælde har givet ham en tårnhøj engagementsrate. Det betyder, at mange i hans værdifulde netværk knyttes følelsesmæssigt tættere til ham. Han er et referencepunkt i branchen, og hans position på forebyggelse af mental sundhed er bomstærk.
4. Størrelse betyder noget
Når det kommer til følgerskarens størrelse, befinder Johan Kirstein Brammer fra Tryg sig suverænt i toppen. Han er god til at bruge sin profil til at fremhæve engagementet blandt medarbejderne i Tryg, og han bliver således billedet på virksomhedens stærke kultur. Det har en stor effekt indadtil, når dygtige medarbejdere skal fastholdes, men har også høj værdi udadtil, idet det tydeliggør Tryg som en attraktiv og spændende arbejdsplads.
Hvis man tror, at forsikringsbranchen ledes på en konservativ og gammeldags facon, giver Johan Kirstein Brammer fordommene smæk på sin profil, og han har med sin personlige stil formået at opbygge branchens største følgerskare på den gode side af 7000. Det giver ham en solid og værdifuld platform, når virksomhedens budskaber skal kommunikeres.
5: En stærk profil beskytter brandet
De største forsikringsselskaber opererer i en verden med afsindigt mange dagsordener og vigtige stakeholdere. Investorpleje, klimaændringer, ESG, sundhedsproblematikker, tiltrækning af medarbejdere og en hastig nyhedsstrøm gør, at klassisk corporate kommunikation har klare begrænsninger. Stærke, personlige profiler kan nå deres værdifulde netværk med ufiltrerede budskaber og opnå en dialog, der også giver værdi for modtagerne.
En stærk aktivitet på LinkedIn giver desuden topdirektøren mulighed for selv at sætte rammen for en særlig debat. Eksempelvis da Tryg i foråret 2023 fik kritik for at diskriminere gravide. Johan Kirstein Brammer har siden selv sat sig på dagsordenen for forsikring af gravide, blandt andet ved en række imødekommende opslag på LinkedIn fra årets folkemøde på Bornholm. Det har affødt positive reaktioner, og hans stærke position på LinkedIn har givet Tryg en solid beskyttelse i en sag, der ellers kunne give brandet ridser i lakken.
Se tallene her:
Læs mere her:
LinkedIn CEO Barometeret - Primetime
2022 LinkedIn-Edelman B2B Thought Leadership Impact Report
2022 LinkedIn-Edelman B2B Thought Leadership Impact Report
Brunswick Connected Leadership report 2022
Exclusive: OpenAI researchers warned board of AI breakthrough ahead of CEO ouster, sources say