Klar og konsekvent klimakommunikation er vores altafgørende mission de næste 25 år

Efter 25 år med 15.900 artikler skrevet af 4333 forfattere læst 113.886.375 gange skal vi bruge de næste 25 år på klar og konsekvent klimakommunikation.
Timme Bisgaard Munk forlader ved årsskiftet posten som redaktør på Kforum efter – hold fast! – et kvart århundrede. | Foto: PR
Timme Bisgaard Munk forlader ved årsskiftet posten som redaktør på Kforum efter – hold fast! – et kvart århundrede. | Foto: PR
Cathrine Gyldensted, journalist & ejer Gyldensted & CO

Meget er skrevet, endnu mere er beskrevet – og atter meget mere er sladret. 

Navnestoffet forbliver blandt det mest populære og absolut mest læste indhold på Kforum, selv her på mediets 25. år. Ak ja, mennesker will be mennesker – og viden om de “andre ude i branchen” er, indrøm det, evigt interessant.

Men den største opgave for professionen handler IKKE om at kende til de andres gøren og laden, men tværtimod om noget langt mere seriøst og svært. Og, der er ikke meget tid tilbage til at løse denne opgave, understreger Kforums afgående redaktør.

En fiks idé

Timme Bisgaard Munk forlader ved årsskiftet posten som redaktør på Kforum efter – hold fast! – et kvart århundrede. Nichemediet blev “født” digitalt helt tilbage i det forrige årtusinde som et eksperiment og, mente nogle, en fiks forretningsidé for PR- og kommunikationsbureauet Advice.

Timme Bisgaard Munk fortæller, at lanceringen af siden vitterligt blev opfattet som et vildt eksperiment. Et sideprojekt født af nogle unge kommunikatører, som savnede noget, de selv godt gad læse, et sted for branchen, som kunne være et mødested. En digital kontaktbog. At det, i bagkundskabens klare lys, ikke ligefrem kan have skadet Advice at være faddere, er åbenlyst.

Kommunikationsforum.dk. … for de tænkende

Det helt vidunderlige internetværktøj ”Wayback Machine” warper os tilbage til de første dage. Internetarkivet har siden 1996 trawlet internettet igennem for digitalt at arkivere forskellige versioner af sider og sites, så eftertiden kan gyse, grine eller græde over de spæde første forsøg på digital netskabelse. 

Det er derfor i spændt forventning, at jeg taster adressen “kommunikationsforum.dk” ind i Wayback-maskinens søgefelt. Siden tænker lidt. Måske husker du også, de karakteriske modem-, signal- og opkaldslyde, som karakteriserede internetsøgninger dengang i sidste årtusinde? Akkompagneret med blinkende, grønne blip-båt-lamper på det altid uhåndterbare modem, som man gang på gang stødte sine tæer på, gemt væk i mørket under hæve-sænke-bordene. De var så meget in demand, dengang. 

Efter få øjeblikke svarer siden tilbage, og vi er transporteret tilbage til d. 9. oktober 1999, hvor den lille amerikanske webcrawler er krøbet forbi den danske netside, som på dette tidspunkt er helt spæd. Født samme år, i en tid, hvor de færreste mennesker var i besiddelse af en e-mail. Når man spørger Timme Bisgaard Munk om, hvad der lå bag, så kan han godt se, at der er gået nogle dage siden. 

Sloganet på det tidlige kommunikationsforum.dk mere end antyder, at folkene bag sitet må have ment, at – ja – der var plads til forbedring i branchen: ”Kommunikationsforum”. For alle som forholder sig tænkende til kommunikation”, står der.

Den kreative klasses legestue

Negationen, at der så må have været mange, som forholdt sig ikke-tænkende til kommunikation, erkender Timme Bisgaard Munk – næsten – da han bliver spurgt:

“Vi havde en vision om at løfte faget fagligt. Vi ville forbinde den spirende kommunikationsforskning og -teori med kommunikatørernes praktiske udøvende verden. Vi ville forbinde dem, så praksis blev oplyst af teorien og teorien befrugtet af best practice ude hos udøverne. At sitet også gav mulighed for at lave en fælles blog, hvor alle mulige mennesker i faget kunne skrive. Det var fedt at opleve. Rigtigt mange mennesker i branchen skriver på et ekstremt højt niveau og kan lide at udtrykke sig”, forklarer Timme Bisgaard Munk. 

Snildt af Advice, egentlig, sådan at skabe sit eget netsted, hvor kollegerne og branchen søger hen, læser og deler og skriver til hinanden. Trafik, trafik, trafik – og velsagtens også data – men før vi alle sammen vidste, hvad dén slags er værd. I dag indløber disse data hos JP/Politikens Hus, som købte Kforum i 2022.

Kigger man på de første tidlige screenshots, så har det spæde Kforum karakter af et kontaktsted, hvor folk skriver direkte, personlige – ja, ligefrem kække beskeder til hinanden. 

Husk på, at Zuck og hans kumpaner på dette tidspunkt kun er omkring 15 år gamle, og der skal gå endnu fem år, inden verden væltes af den blå social medie-gigant, som med ét normaliserer uformelle og kække private beskeder delt med alverden i det offentlige rum.

Flertallet havde ikke engang en e-mailadresse, fortæller Timme Bisgaard Munk om de tidlige opstartsdage. Sidenhen gennemgik sitet adskillige facelifts, anderledes prioriteringer og opbygning. Ligesom alle websider af en vis alder… naturellement.

Det er særligt skægt at dvæle ved Kforums screengrabs fra nullerne og frem. Ingen tvivl om, at det var en branche med rigelig smartness, fart over feltet og mulighed for at optjene “k-karma”, hvis du linkede og kommenterede til andre. I 2007 kalder Informeren sitet med 50.000 besøgende om måneden for den kreative klasses legestue og “et totalteater”.

Branchen skal træde i karakter

I dag har en anderledes ædruelighed indfundet sig, selvom tonen stadig er et miks af insiderviden, bramfrihed og nørdet kommunikationsanalyse. Måske er det på grund af den alvorligt udfordrede verden, vi lever i, med flere krige og en accelererende klimakatastrofe? 

Det moderne Kforum er i dag hjemmehørende hos det store klassiske mediehus med lysavisen på toppen. JP/Politikens Hus købte nichemediet i 2022. 

Adspurgt om missionen med Kforum er nået, svarer Timme Bisgaard Munk, at ja, det er den. 

Det være sig missionen med at opgradere fagligheden for kommunikationsbranchen. 

Men en ny opgave venter for fagets kvinder, mænd og alle der imellem. En opgave, som er long overdue, og som egentlig burde fylde det meste.

“Det er vigtigt, at kommunikationsbranchen træder i karakter i forhold til en altafgørende mobilisering i klimakampen. Ikke mere greenwashing, tak! Men tværtimod skal vi være de bedste fagprofessionelle i forhold til at knække den nød, det er at kommunikere udfordringerne klart og uden omsvøb, give kontinuerlig, faktuel status på problemerne – og hvad der skal til for, at problemerne virkelig kan løses. 

Vi skal gå fra et shareholder-perspektiv til et stakeholder-perspektiv

Shareholder-perspektivet handler om, at vi tager udgangspunkt i en interessents behov for at vinde. Og tjene penge. Hvorimod stakeholder-perspektivet handler om, at vi ser interessenten og vores eget arbejde i samklang med naturen, samfundet og de politiske strømninger. Vi kan ikke stå ved siden af og kigge ud på klimakatastrofen, der udfolder sig. Nej, vi er en del af det, der udfolder sig nu. Det ansvar skal vi tage på os,” understreger Timme Bisgaard Munk. 

Han understreger dette mange gange i løbet af samtalen. Rigtigt mange endda. 

Det brænder på indeni.

På spørgsmålet, om han virkelig tror, at det vil ske, er svaret: 

“Efter min mening er klimakrisen ikke kun dette biologiske naturvidenskabelige fænomen. Det er i meget højere grad en kommunikationskrise. Der har vi en rolle at spille, når det kommer til at formidle både det udfordrende og de positive historier, når de findes. Vi har en opgave med at mobilisere folk, så de forstår det her. Jeg er godt klar over, at det er et stort ansvar. Men det er vigtigt, at vi påtager os det ansvar. Så vi bliver en del af løsningen – og ikke en del af problemet”, slutter Timme Bisgaard Munk. 

Timme Bisgaard Munk forlader stillingen som redaktør for Kforum ved udgangen af december 2023. Han ved godt, hvad han skal fremover, siger han, men insisterer på at holde det for sig selv – foreløbigt. 

Kforums nye redaktør bliver Tine Brødegaard Hansen, der kommer fra en stilling som medredaktør på Kforum. Tine Brødegaard Hansen har tidligere været redaktør på nichemediet Sustain Report og erhvervsredaktør på Kongressen.com.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også