Kommunikationsrådgiver: Test det moralske kompas før ansættelsen
Bolighuset Ilva har været meget klar i sin kommunikation og har fyret sin direktør med henvisning til, at hans opførsel ikke var i overensstemmelse med virksomhedens værdier.
Direktøren blev i byretten dømt for at have udsat en cyklist for fare gennem roadrage.
Ugens gæst i K-analysen, kommunikationsrådgiver og indehaver af Renommé Kommunikation Claus Jørgensen, er ikke i tvivl om, at det var det rigtige at gøre.
”Alternativet ville være ikke at forholde sig til dommen eller at bakke sin direktør op, hvilket ville være totalt no go,” siger Claus Jørgensen.
Han fortæller videre, at rekrutteringsbureauer i stigende grad melder om, at en lederkandidats moralske habitus og personlige integritet er mindst lige så vigtig ved en ansættelse som de traditionelle dokumenterede resultater som leder.
”Med udgangspunkt i cases – virkelige eller konstruerede – kan man få afdækket den pågældendes karakter. Og man kan også blive sporet ind på vedkommendes værdier ved at spørge ind til dem, når man bruger de referencer på kandidaten, man har,” siger Claus Jørgensen i podcasten.
K-analysen undersøger i denne uge, hvordan vi som k-folk kan og skal forholde os til tidens moralske kriser. Er det moralske kollaps for en CEO et signal om, at der er noget galt med selve virksomhedens moral? Eller kan en personlig CEO-skandale håndteret korrekt omvendt være en mulighed for, at virksomheden positivt kan stå på mål for sine værdier?