DSV’s saudi-spin

Hvordan har DSV spinnet det kontroversielle byggeprojekt i Saudi-Arabien? Vi taler med direktør Joachim Sperling fra Axcel Future.
En mediestorm har rejst sig, efter at DSV er indgået i et stort kongeligt prestigebyggeri i Saudi-Arabien. DSV forsvarer sig naturligvis, alt hvad de kan, for aftalen er indgået, og nu skal den spinnes og sælges bedst muligt. Kilde: Neom/PR.
En mediestorm har rejst sig, efter at DSV er indgået i et stort kongeligt prestigebyggeri i Saudi-Arabien. DSV forsvarer sig naturligvis, alt hvad de kan, for aftalen er indgået, og nu skal den spinnes og sælges bedst muligt. Kilde: Neom/PR.
Timme Bisgaard Munk

Uden tvivl en god forretning med 20 pct. i afkast, men er det god etik?

Kongen af Saudi-Arabien vil bygge en gigantisk by i ørkenen. The Line er navnet. nTransportgiganten DSV har indgået et partnerskab med den saudiarabiske konge om prestigebyggeriet i ørkenen. En milliardgod forretning med 20 pct. i afkast, men er det god etik? Saudi-Arabien er jo kendt for krænkelser af menneskerettighederne, og projektet har allerede fået kritik i en stor FN-rapport om menneskerettigheder. Noget, som Joachim Sperling også har bemærket: 

“Landet har en lang historie med brug af gæstearbejdere og er berygtet for ringe arbejdsforhold. Det skaber en kæmpe risiko, som også har gjort investorerne bekymrede.”

En mediestorm har rejst sig. DSV forsvarer sig naturligvis, alt hvad de kan, for aftalen er indgået, og nu skal den spinnes og sælges bedst muligt. Erhvervsanalytiker Joachim Sperling har fulgt sagen nøje og har følgende pointe:

“DSV siger, vi skal lade politikerne bedrive politik. Det holder ikke, for projektet er dybt politisk inficeret af brandingen af den saudiarabiske konge og et bevidst og meget ambitiøst forsøg på at rehabilitere ham efter sagen om snigmordet på en kendt systemkritiker. Kongen prøver at krabbe sig tilbage og genopbygge sit image med byggeriet.”

Saudi-Arabien vi lære menneskerettigheder af DSV

Argumenterne for samarbejdet i ørkenstaten er mange. Saudi-Arabien har valgt DSV, fordi de vil mere med menneskerettigheder. DSV skal og vil uddanne landet og dets konge i menneskerettigheder. Ørkenstaten vil altså lade sig inspirere af DSV’s værdier og har netop valgt dem for denne inspiration. Ifølge Joachim Sperling er det dog en mærkelig forklaring:

“DSV har indgået dette projekt på trods af risikoen, fordi der er en masse penge i det. Risikokalkulen er så, at den saudiarabiske konge ikke igen gør noget kontroversielt og overilet. Historien om, at de vil uddanne landet i menneskerettigheder, er en mærkelig forklaring, som ikke er målet. Her kan godt være en bieffekt, men det er ikke det centrale.”

The business of business is business – and only business

DSV har naturligvis også styr på menneskerettighederne i det gigantiske projekt. De har nemlig lavet en ESG-due diligence. Den er bare hemmelig, og ingen ved, hvad den består af. Selve DSV’s egen værdikæde og menneskerettighederne i deres datterselskab er der uden tvivl styr på, ifølge Joachim Sperling:

“En virksomhed, som DSV arbejder altid meget professionelt med deres ESG-due diligence. Problemet er mere, at der på sigt kan opstå sager i projektets lange løbetid på otte år. Specielt, når man husker på sagen om byggerierne til VM i Qatar. Dens slags sager kan godt opstå omkring The Line.”

DSV vil naturligvis ikke bedrive politik, for det har vi politikerne til. The business of business is business, lyder moralen fra DSV’s CEO i et stort interview i berlingske.

Det kan ikke være apolitisk, når det er et politisk monument

Ifølge Joachim Sperling er det hele dog lidt selvmodsigende, når DSV siger, at Saudi-Arabien skal lade sig politisk inspirere af det liberale Danmark, mens sagen på en og samme tid ikke skulle handle om politik overhovedet. Det lyder også hult, fordi projektet netop er en magtdemonstration og et monument for den saudiarabiske konge. Det er altså et politisk projekt og signal i sit DNA og fundament. 

Hvorfor løber DSV en kæmpe omdømmerisiko på det kontroversielle projekt?

Spørgsmålet er så, hvorfor DSV løber risikoen på et så politisk og risikobetonet projekt som Neom The Line. Ja, hvorfor risikere en sag på niveau med skandalen om byggeriet af VM-stadionerne i Qatar? Svaret er ganske enkelt:

“Det er et projekt, der er mange penge i, og hvis man som DSV vil være en global spiller, må man nogle gange gå på kompromis med ens værdier. Det gælder alle store danske virksomheder, og også andre nordiske lande. Tænk blot på Sverige. Det sælger våben til Saudi. Hvordan passer det lige med deres idealer? Og sådan er det for mange virksomheder.”

Er risikoen, ifølge DSV, i virkeligheden en gevinst. Skal man tage DSV’s ord for pålydende og se det som en vindersag, hvor DSV viser, hvordan man kan kommunikere og have styr på menneskerettighederne i Saudi-Arabien, til inspiration for kongen og alle andre? Det er ikke den centrale pointe, mener Joachim Sperling:

Det handler om at positionere DSV som en global virksomhed, der kan operere i forskellige kulturer. Samtidig er et muligt saudisk VM i fodbold i 2030 i horisonten. Her er store byggeopgaver og logistik, som også kunne være interessante for DSV.”

Hør mere her, om DSV’s k-spin og den kontroversielle politiske balancegang sammen med direktør Joachim Sperling fra Axcel Future. 


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også