En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Singularity - den falske religion

2017 blev året, hvor en helt særlig bølge af business-bullshit slog igennem for fulde gardiner på alle plan i samfundsdebatten. Nemlig den new-management-lingo-bølge, der er samlet under det tågede begreb “disruption”, og som har sit udspring i den californiske tænketank og lobbyorganisation Singularity ”University”.
Den tekno-elskende lobbyorganistion Singularity University prædiker undergang, frelse og sand lære som enhver anden religion.
Den tekno-elskende lobbyorganistion Singularity University prædiker undergang, frelse og sand lære som enhver anden religion.
af Anders Colding-Jørgensen
Singularity ”University” eller Church of Singularity, som man retteligt burde kalde den. Som en flok Jehovas Vidner for managementkonsulenter spreder Singularity-folkene nemlig et budskab om den kendte verdens snarlige undergang.
 
Ifølge dem er den digitale revolution angiveligt på vej til at ramme os og ”disrupte” alt, så intet længere er det samme. Kun virksomheder (og stater, for den sags skyld), som ser lyset og ændrer kurs, kan opnå frelse og undgå at blive totalt udslettet af den gammeltestamentlige flodbølge, som digitaliseringen i ”disruption-evangeliet” udgør.
 
(Lad os her se bort fra, at den digitale revolution har været i gang i mere end 60 år og allerede har budt på lidt for mange verdensrystende opfindelser til, at man meningsfuldt kan tale om den digitale revolution som noget forestående).
 
Singularity's sektagtige broderskabsring.
 
Er det nyt og forvirrende, er det sikkert disruption
Hos disruption-evangelisterne bliver teknologier som VR, robotter, 3D-print, kunstig intelligens, crowdsourcing og selvkørende biler blandet sammen med populære tjenester som Uber og AirBNB og krydret med historier om dengang, da Kodak nærmest blev udryddet, fordi alle nu har digitalkameraer og ikke køber filmruller mere.
 
 
Som trumf bliver Trump og Brexit endda somme tider gange kastet i gryden også. De er godt nok ikke teknologiske fænomener. Men det gør intet. For er det nyt, vildt og uforudset, er det faktisk nærmest disruption pr. definition. Disruption er nemlig alt muligt nyt og farligt, rørt sammen, krydret med panik og anrettet på et leje af nærmest identiske blogindlæg på LinkedIn.
 
Trylleordet er eksponentielt™
Disruption-evangelisterne bruger desuden ordet eksponentielt™ i hver tredje sætning. Rent teknisk dækker det (så vidt jeg har forstået) over de helt nye teknologier, som kan tilbyde et langt større output, end man putter ind i dem. For eksempel ved, at de kan skalere op til mange tusinde brugere.
 
Men det rent tekniske ved ”det eksponentielle"™ er faktisk mindre vigtigt her. I praksis bruges ”eksponentielt” nemlig mest af alt som en trylleformular, som kan bruges, når man skal forklare, hvor fremtidens mirakler kommer fra.
 
Man kan faktisk bare tilføje et ”ved hjælp af eksponentielle teknologier” efter hvad som helst – og straks har man sagt noget særdeles innovativt. Det ser man eksempelvis, når Singularity-folkene taler om at ”udrydde sult i verden ved hjælp af eksponentielle teknologier”. Det er for øvrigt et super-sympatisk mål, men sult i verden og fattigdom er altså ikke et regnestykke, som skal løses med en app. Det er et politisk problem, hvis løsning næppe har ret meget med regnekraft at gøre.
 
Men da Google (som er en founding sponsor af Singularity University) ikke sælger politiske løsninger, men til gengæld tilbyder platforme til cloud computing, billedgenkendelse og kunstig intelligens, er en mere retfærdig international fordelingspolitik desværre ikke en del af disruption-evangeliet. De sultne må nøjes med en app.
 
Sådan ser en algoritme en frø.
 
Men har de noget tøj på?
Eksponentielle teknologier kan transformere ledelse, sygehuse, undervisning og politik, forstår man. Og det mest fascinerende er, at ingen behøver at fortælle, hvad de helt konkret taler om, hvis de bare husker at sige ”eksponentiel”. Jeg mangler i hvert fald stadig at se den politiker eller beslutningstager, der hører nogen sige: ”Vi arbejder med at transformere XXX med eksponentielle teknologier” – og derefter rejser sig og udbryder ”what the fuck does that even mean?”
 
Hvis man kan gøre det komplekse simpelt og let forståeligt, er der altid et taknemmeligt publikum. Og Singularity-kirken har formået at koge en kompleks teknologisk fremtid ned til en enkelt samfundsmæssig trussel (disruption) og de teknologiske mekanismer ned til et enkelt begreb (eksponentielt™), som er tilstrækkeligt bredt til at dække over hvad som helst og alligevel lyde som noget videnskabeligt.
 
Som ethvert andet produkt gætter jeg på, at begreberne er blevet markedstestet, indtil de kunne få enhver erhvervsleder til at opleve både kuldegysninger og spontan erektion.
 
Singularity dyrker det tekno-overlegne fremtidsmenneske.
 
Verden er mere end et marked
Og tag ikke fejl. Jeg elsker digital teknologi – ikke mindst machine learning og augmented reality. Men Singularity University er altså ikke en objektiv teknologisk tænketank (og da slet ikke et universitet), men en liberalistisk og markedsorienteret lobbyvirksomhed, finansieret bl.a. af store teknologileverandører.
 
Selve begrebet ”disruption” er eksempelvis oprindeligt en markedsterm, og verden er altså meget mere end et marked. Og bag det eksponentielle™ ligger intet andet end rå automatisering. Hele ideen med det eksponentielle™ er jo netop at bruge teknologi, så den yder mere med færre mennesker involveret.
 
Hvis jeg var et firma, som gerne ville ryste markedet, ville jeg skrige ”disruptionen kommer”, til alle forlod ildstederne og gav sig til at løbe forvirrede og bange rundt. Og så ville jeg løbe ind og tage markedsandele, eller hvad jeg nu var ude efter, inden støvet lagde sig.
 
Og var jeg managementkonsulent, ville jeg da være godt dum, hvis jeg ikke sprang på tidens vindende dagsorden og forsøgte at slå mønt af det cirkus, indtil det rejste til en anden by. Men hvis jeg på nogen måde havde ansvar for andre menneskers velfærd eller virkelighedsopfattelse, ville jeg ærligt talt forsøge at forholde mig lidt mere ateistisk til vores teknologiske og samfundsmæssige fremtid.
 
For eksempel kan man sagtens sige en masse ret vilde ting om, hvad machine learning er på vej til at gøre ved ledelse og sagsbehandling, uden at sige disruption eller eksponentiel™ en eneste gang. Prøv selv. Det kræver godt nok, at man ved lidt om, hvad man taler om. Men så kan du jo passende begynde der.
 
Singularity ”University” prædiker undergang, frelse og sand lære, som enhver anden religion. Og det skal der være plads til. Vi har religionsfrihed – også i Danmark. Men at gøre Singularity-evangelisterne til repræsentanter for den teknologiske udvikling svarer altså til at gøre Anders And til repræsentant for den samlede verdenslitteratur.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Photo: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Photo: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Photo: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Photo: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • SoMe-redaktør

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Student til Realdanias presseteam

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Erfaren webredaktør

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • K-Forum søger journalist

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Projektkonsulent til mediehus

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

Se flere jobs

Kurser

  • Boost din kommunikation med AI og Chat GPT

    Boost din kommunikation med AI og Chat GPT

Se flere kurser

Netværk

  • Kommunikationschefer

    Kommunikationschefer

Se flere netværk

Job

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • SoMe-redaktør

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Student til Realdanias presseteam

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Erfaren webredaktør

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • K-Forum søger journalist

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Projektkonsulent til mediehus

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret