En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Kamikazeprojektet GVFB

FAGLIG FORMIDLING: Anmelderne har en fest med matchingkatastroferne i Gift ved første blik. Men potentialet er meget større.
Benny og Tanja på bryllupsrejse. Foto: DR
Benny og Tanja på bryllupsrejse. Foto: DR
af Malene Bjerre
Datingprogrammet Gift ved første blik kører i øjeblikket på DR på ottende år, og selvom seertallet er faldet en smule, vurderer programmets redaktør, Anna Askov, at over 600.000 ser med.
 
Noget, der til gengæld ikke er dalet, er mediernes interesse for programmet. Der er ugentlige anmeldelser – eller det, der ligner – i alle de store dagblade, kvindemagasiner og kulturmedier.
 

Her ville vi gerne have vist dig mere indhold.

Rediger dine cookie-indstillinger.

Dine cookie-valg gør, at vi ikke kan vise dig alt vores indhold. Se vores cookie-deklaration her.

 
Det er supersjovt. Redaktionerne har fundet deres mest velskrivende skribenter frem, der dissekerer pinlige replikskifter, eksperternes bovlamme råd og sætter procenter på chancerne for det enkelte par. Det er faktisk tit en del mere underholdende at læse anmeldelserne end at se selve programmet. Ikke mindst Heartbeats Thomas Balslev ruller sig virkelig ud.
 
Men det er også overraskende smalt og ensartet dækket. Skribenterne ser stort set alle sammen det samme, her efter fjerde afsnit: At Olivia er ude af stand til at give den søde Patrick en chance. At Sebastian er en knudemand, og at Anders tager det pænere end pænt. At det ikke er det dybe vand, der tynger Mette, og at en dåse makrel aldrig bare er en dåse makrel. Alt sammen noget, vi faktisk heller ikke selv har kunnet overse.
 

Her ville vi gerne have vist dig mere indhold.

Rediger dine cookie-indstillinger.

Dine cookie-valg gør, at vi ikke kan vise dig alt vores indhold. Se vores cookie-deklaration her.

 
Det er overload, og medierne ved det tilsyneladende også godt selv. Politiken prøver i hvert fald at forny den klassiske anmeldelse og lader to af deres journalister se programmet sammen og småsnakke undervejs, uden at vi egentlig bliver meget klogere af det. Og Information, der jo ellers praktisk talt har opfundet genren akademisering af det popkulturelle, har helt opgivet at være med i år.
 
Men der er så meget mere at sige om GVFB, som det hedder blandt venner; programmet, vi åbenbart ikke kan få nok af. Porten står åben for alle de faglige formidlere, der fra forskellige vidensområder kan gøre os klogere på, hvad der foregår mellem to fremmede mennesker, der kaster sig ud i et kamikazeeksperiment for rullende kameraer:
 
  • Hjerneforskeren kan fortælle, hvad videnskaben ved om forskellen på den gode, trygge stilhed, vi kender blandt solide par, og så den pinlige tavshed mellem Patrick og Olivia i taxaen
  • Filmvidenskaberen kan tage tråden op med en liste over de ti mest pinligt tavse scener i filmhistorien
  • Retorikeren kan lave en analyse af, hvad det gør ved eksperternes etos, at de hverken har succes med at matche eller give parterapi, heller ikke selvom de forsøger at styrke deres troværdighed med rationaliserende fagsprog og fluffy livsvisdom
  • Teologen kan opkvalificere Benny og Tanjas samtale om, hvorvidt man kan tro på Gud, når børn dør – teodicéspørgsmålet, der er omtrent lige så gammelt som kristendommen selv
  • Sexologen kan forklare, hvad de hormoner, der udløses ved berøring, betyder for evnen til at forelske sig – og dermed give et skub til Sebastian
  • Rejsearrangøren kan give forslag til ferieformer, der gør det lettere at lære hinanden at kende
  • Den narrative psykolog kan pege på konstruktionen af utilfredsstillende tynde fortællinger og give forslag til andre måder at spørge ind til partneren, hvis han eller hun skal have en chance
  • Konfliktforskeren kan vise den destruktive dynamik i skænderiet mellem Mette og Steen, hvor mindre forskelle udvikler sig til principielle dealbreakers
  • Og så videre …
 
For det er grundlæggende en fremragende ide at tale med om det, som store dele af Danmark taler om – på tværs af generationer og segmenter. Den faglige formidler kan bruge sit fag som en lygte til at oplyse det fælles og dermed gøre os alle sammen klogere, både på GVFB og på faget.
 
Forslagene er til fri afbenyttelse, det er bare med at komme i gang. Og selv tak!
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Photo: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Ida Rehnström, kommunikationschef i miljøorganisationen FSC, har skullet vænne sig til nye arbejdsmetoder for at nå alt sit arbejde på 32 timer om ugen. | Foto: FSC / PRInterview

K-chef med 4-dages arbejdsuge: Det kan være svært at holde fri

For abonnenter


Job

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Erfaren webredaktør

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • K-Forum søger journalist

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SoMe-redaktør

  • Result & Value driven Engagement Director

Se flere jobs

Kurser

  • Lær at lave professionelle billeder og grafik med AI (Midjourney)

    Lær at lave professionelle billeder og grafik med AI (Midjourney)

Se flere kurser

Netværk

  • Interne kommunikationsansvarlige

    Interne kommunikationsansvarlige

Se flere netværk

Job

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Erfaren webredaktør

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • K-Forum søger journalist

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SoMe-redaktør

  • Result & Value driven Engagement Director

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret