Ny app store for hjemmebyggede AI-værktøjer: Er du klar?

For nylig har OpenAI lanceret den længe ventede app store for GPT’er. Bliv klogere på, hvad du kan bruge den til her. 
OpenAI's ChatGPT-butik minder om de klassiske app stores fra Google og Apple, som vi allesammen allerede bruger på vores telefoner, skriver teknologiekspert Christian Villum. | Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
OpenAI's ChatGPT-butik minder om de klassiske app stores fra Google og Apple, som vi allesammen allerede bruger på vores telefoner, skriver teknologiekspert Christian Villum. | Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
AF Christian Villum, teknologiekspert og -rådgiver

OpenAI udrullede for nylig muligheden for at bygge sine egne, private GPT-værktøjer i ChatGPT, hvilket mere end tre millioner organisationer verden over allerede har benyttet sig af.

Men som om AI-udviklingen ikke gik hurtigt nok, har OpenAI nu trykket speederen yderligere i bund: Nu kan du dele – og snart sælge – din specialiserede udgave af ChatGPT som særskilt app til hele verden.

Der er således penge at tjene på din kreative måde at bruge ChatGPT på, ved at du bruger ChatGPT’s nye funktion til at lave den til en særskilt GPT-app og sælge denne til andre brugere. 

Det er der mange, som synes er en god idé: Siden lanceringen af denne GPT-app store er der allerede publiceret over 20.000 GPT-apps – med flere hundrede nye, der kommer til hver dag. 

Det minder med andre ord om de klassiske app stores fra Google og Apple, som vi allesammen allerede bruger på vores telefoner, hver gang der er en ny smart app, vi har brug for. Forskellen er blot, at vi nu skal købe dem hos OpenAI i ChatGPT-appen, og at de allesammen har OpenAI’s sprogmodel som omdrejningspunkt.

Hvad kan det bruges til?

Så langt, så godt. Men hvad kan man så bruge disse apps til?

Funktionerne er virkelig alsidige. Der er eksempelvis forskningsapps, hvor vidensinstitutioner tilbyder brugere at stille forskningsspørgsmål til deres hundredetusinder af forskningsjournaler. Et eksempel herpå er forskningsportalen Consensus’ nye GPT-app, som er en endnu nemmere – og interaktiv – måde at tilgå deres platform. 

Et andet eksempel er de mange grafikværktøjer, såsom en app fra tjenesten Canva, der har lavet en grafikgenererings-GPT, som hjælper dig med at lave flot grafik on-the-go.

Christian Villum er teknologiekspert og -rådgiver. | Foto: Foto: Agnete Schlichtkrull, CC BY-SA
Christian Villum er teknologiekspert og -rådgiver. | Foto: Foto: Agnete Schlichtkrull, CC BY-SA

Et tredje eksempel er appen CodeTutor, fra onlinelæringsplatformen Khan Academy, der giver dig en personlig træner, som kan lære dig at programmere.

Et sidste eksempel er appen All Trails, for løbeentusiaster, som er en GPT, der er blevet født med data på alle verdens løberuter, og som man nu kan konsultere som chatbot for at få skræddersyede løberuter, der passer præcis til dig, uanset hvor i verden du færdes. 

Du kan spørge den om gode råd til ruten, tips til beklædning og det rette fodtøj og meget mere. Det minder meget om en specialiseret løbeudgave af Tripadvisor, som dog naturligvis også har en nyudviklet GPT rettet mod turister og andre rejsende verden over. Fremfor at læse om seværdigheder kan du nu tale med en kunstig guide om planlægningen af din tur.

Få adgang til de mest populære GPT’er

Føler du dig overvældet? Du er ikke den eneste, for det er allerede – efter blot få dage med GPT-app-butikken – svært at overskue det hele. Hvor skal man starte? 

Det har OpenAI naturligvis et svar på, for de har selvfølgelig indbygget en funktion, som fremhæver de mest populære GPT’er. Med andre ord kuraterer de det bedste indhold til dig, og dermed konsoliderer de deres magtposition i AI-feltet.

Ikke nok med at de har markedets bedste AI-værktøj, markedets eneste app store og snart markedets eneste mulighed for at brugere kan tjene penge på at bygge GPT-modeller, nu indtager de også rollen som GPT-kongemager ved at styre, hvilke apps der bliver fremhævet og anbefalet til brugere, som leder efter nye værktøjer. OpenAI sidder på flæsket.

Dansk eksempel viser mulighederne

Vi kan også finde eksempler i dansk kontekst, for der er også danskere, som bygger. En af disse er Nikolaj Stausbøl fra designbureauet Manyone. Han har bygget The Last Culture Critic, som er blevet født med data i form af enorme mængder kulturanmeldelser.

Det bruger den til at give – med Nikolajs ord – “ros, når det er relevant at give det, men også brutal kritik (og en masse af det), når det er på sin plads.” Med andre ord en ærlig anmelder, som hjælper dig med at selektere dit kulturforbrug.

Nikolajs værktøj kan således bruges til eksempelvis at konsultere omkring film, bøger, kunst, personer og kultur generelt. Man kan også sætte den til at sammenligne forskellige udgaver af franchises, f.eks. Spider-Man, eller bede den om en anmeldelse af tidlige Harry Potter-film ud fra et 2023-perspektiv, eller til at få forslag til kultur, som – igen med Nikolajs ord – “rent faktisk er tiden værd,” baseret på, hvad du personligt godt kan lide.

Rejser store spørgsmål

Det er svært ikke at blive begejstret for potentialerne, som denne nye app store åbner for. Men samtidig åbner det også for nogle interessante, store spørgsmål:

1. Er vi er klar til at betale for AI-apps? 

Er der et marked for menige forbrugere? Størstedelen af befolkningen er stadig ved at lære helt basalt om sprogmodeller, generativ AI og ChatGPT som opfindelse. Så man kunne forvente, at der nok går noget tid, inden vi er onboardet nok til at bruge skræddersyede udgaver – eller hvad?

Et modsat perspektiv kunne være, at det måske netop er denne specialisering – og til dels simplificering – som vil gøre det nemmere for flertallet at finde de helt konkrete måder, hvorpå de kan have gavn af sprogmodellerne, fremfor selv at skulle eksperimentere sig frem til de relevante use cases.

2. Er vi på vej ind i samme monopoldynamik som med App Store og Google Play? 

Der er som bekendt retssager i gang mellem EU og henholdsvis Google og Apple, der handler om, at techgiganterne udøver monopolvirksomhed. Dette udgør det marked, vi p.t. må nøjes med, på godt og ondt, og er det en lignende virkelighed, som kommer til at præge det nye AI-marked for forbrugere?

3. Hvad gør det ved forholdet mellem OpenAI og Microsoft, der ejer 49 pct. af virksomheden?

Microsoft har lige lanceret sit eget store AI-værktøj, Copilot, som også er baseret på OpenAI’s sprogmodel, og som ligeledes koster penge at bruge. Mange brugere kommer til at skulle vælge mellem ChatGPT og Copilot, og Microsoft spiller på begge heste – som så konkurrerer med hinanden. Det er dyrt, endda meget dyrt, og hvor lang tid holder det?

Og nu vi er ved forholdet til Microsoft: CEO Satya Nadella var kortvarigt på scenen til lanceringen af ChatGPT’s app store, og der gav han udtryk for, hvor begejstret han er for partnerskabet. 

Men det er svært ikke at få den opfattelse, at det er OpenAI, som tonser frem og skaber innovationen, mens Microsoft er hensat til en støttende rolle. Hvor længe går der, før smilet stivner, og storebror ikke længere vil spille andenviolin?

Find selv på flere spørgsmål. Vi er lige begyndt på AI-ræset, og det går saftsuseme stærkt. Stay tuned.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også