Sådan vælger du rigtigt, når du vælger ny CMS-platform

Tre gode råd kan bidrage til at vælge den rette platform, der matcher virksomhedens behov, skriver principal consultant Mads Terp.
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Af Mads Terp, principal consultant

Man kan nemt fare vild i begrebsjunglen, når ny teknologi, som CMS, eller content management-platform, skal evalueres og udvælges. 

Det er derfor vigtigt at træde et skridt tilbage og tænke over, hvilke forretningsbehov man ønsker at løse, før man træffer en beslutning om, hvilken arkitektur og platform man skal gå efter. 

Jeg anbefaler altid at følge disse råd:

1. Hold fokus på forretningsbehovene, og først når disse er kendte og prioriteret, så kig på løsninger og systemarkitektur.

2. Implementér trinvist og i prioriteret rækkefølge.

3. Få organisationen med.

Hold fokus på forretningsbehov, og vælg derefter platform

Det er altid spændende at snakke om ny teknologi, men det er altafgørende, for at den kommende løsning bliver en succes, at den tager afsæt i at løse konkrete forretningsbehov. 

Der er for eksempel mange fordele ved en modulær platform, men der er også situationer, hvor en webplatform med en række indbyggede moduler og redaktørværktøjer kan være den rigtige løsning, og det er derfor helt afgørende at være afklaret omkring, hvilke forretningsbehov der skal opfyldes, og hvilke der har højst prioritet, før arkitekturen fastlægges.

For eksempel kan det være, at du forventer, at dine forretningsbehov er ret statiske i en længere periode, og behovene dækkes godt af indbyggede standardfunktioner, og du derfor kan bruge platformen uden stor grad af tilpasning. 

Her kan det både være hurtigere og billigere at anvende en alt-i-en-platform frem for en modulopbygget platform.

Inddrag kommunikation, marketing, salg og it

Det er derfor ikke nok bare at sammenligne platforme og foretage et valg på baggrund heraf. Behov er typisk komplekse og mangefacetterede på tværs af organisationen. Det skal naturligvis afspejles i det grundlag, man baserer sin platformsbeslutning på.

Husk derfor at afdække behov hos de forskellige interessenter, der bliver berørt af et platformsskifte, og involvér de relevante mennesker fra de forretningskritiske afdelinger i beslutningsprocessen. 

Hos mange af de virksomheder, vi arbejder med, ser vi, at det er relevant at inddrage såvel marketing som salg, kommunikation og IT, men der kan også være andre interessenter.

På den måde bliver de væsentligste strategiske behov og præferencer afdækket og giver et oplyst grundlag for screening og analyse af ny platform.

Implementér trinvist og i prioriteret rækkefølge

Når beslutningen om ny platform er truffet, skal løsningen implementeres.

Når I går i gang med implementeringen af den nye platform, så gør det trinvist og i prioriteret rækkefølge. Én af fordelene ved en modulær platform er netop, at man kan starte med et fundament, hvor man efterfølgende kan føje nye kapabiliteter til. 

Ofte vil man starte med kerne-CMS-funktionaliteter. Platformen kan derefter udvides og tilpasses i prioriteret rækkefølge, hvor det, der giver størst værdi i forhold til indsats, prioriteres højst. 

Dette reducerer risici i projektet og øger hastigheden i lanceringen af nye forretningsmæssige fordele.

Samtidig understøtter det en hurtig og løbende afprøvning samt evaluering af nye koncepter – det kunne være gennem A/B-test.

Det handler om at indarbejde hurtig afprøvning og validering af ideer tidligt og konsistent i innovations- og udviklingsprocesserne for dels at evaluere effekten og dels for at minimere omkostninger og time to market. 

Sørg for at inkludere hele organisationen

For at få succes med den nye løsning skal I have organisationen med. Nøglen er at udbrede forståelsen for og accept af de digitale værktøjer hos brugerne i organisationen og sikre, at de, der skal arbejde med dem, køber ind på de forandrede processer og værktøjer. Eksempelvis betyder det at gå fra et klassisk CMS til et headless CMS, at indholdsarbejdet bliver markant anderledes for redaktørerne.

Ligeledes kræver det nye kompetencer i det digitale team, når der tilføjes nye kapabiliteter såsom personalisering eller A/B-tests. For at opnå den forretningsmæssige gevinst ved projektet er det derfor afgørende, at den organisatoriske forankring også lykkes.

På den måde får I størst værdi af jeres nye investering.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også