Camilla blev forfremmet til k-chef under sin barsel

Camilla Borgen skal stå i spidsen for et kommunikationsområde, der er en vigtig del af den nye strategi for den nordiske virksomhed GlobalConnect.
”Tidligere var intern kommunikation nok primært bestillingsarbejde fra ledelsen. Nu er jeg i høj grad med til at præge, hvad vi kommunikerer om og hvordan," fortæller Camilla Borgen (foto) om sin nye rolle. | Foto: GlobalConnect / PR
”Tidligere var intern kommunikation nok primært bestillingsarbejde fra ledelsen. Nu er jeg i høj grad med til at præge, hvad vi kommunikerer om og hvordan," fortæller Camilla Borgen (foto) om sin nye rolle. | Foto: GlobalConnect / PR

Intern kommunikation er i forbindelse med en større organisationsændring rykket tættere på koncernledelsen i den nordiske fiber- og datacentervirksomhed GlobalConnect, der har cirka 1.800 ansatte på tværs af de skandinaviske lande.

Området har derfor fået sin egen leder fra 1. april. Hun hedder Camilla Borgen og landede jobbet, mens hun var på barsel som kommunikationsspecialist i marketing og kommunikation i samme virksomhed.

Karriererykket tog hun selv initiativ til, fortæller hun.

”Da jeg blev ringet op og orienteret om, at jeg blev flyttet til et centralt team frem for at være en del af marketingafdelingen, synes jeg det gav supergod mening,” siger Camilla Borgen og tilføjer:

”Samtidig så jeg et behov for, at intern kommunikation fik en leder, når området nu har en mere central rolle.”

Intern kommunikation skal tættere på ledelsen

Den vurdering var hendes chef, Sofia Lisa Dinesen, senior vice president for blandt andet strategi og bæredygtighed, enig i.

Hun havde allerede selv haft Camilla Borgen i kikkerten til rollen.

”Camilla er den helt rette til rollen. Det var jeg slet ikke i tvivl om, da jeg overtog ansvaret for intern kommunikation som led i at knytte det tættere til den øverste ledelse. Så er det irrelevant, at vi har måttet vente nogle måneder på, at hun nu er retur fra barsel,” siger Sofia Lisa Dinesen i en pressemeddelelse om udnævnelsen.

Intern kommunikation er et vigtigt led i en ny strategi for den nordiske virksomhed GlobalConnect, der er sammensat af tre store virksomheder i Danmark, Sverige og Norge med hver deres kulturarv.

”Derfor skal vi undgå at arbejde i siloer i de enkelte lande. Med den nye strategi skal vi i højere grad samarbejde i teams inden for samme fagområder på tværs af lande, så vi ikke skal opfinde den dybe tallerken tre forskellige steder,” siger Camilla Borgen.

Team i forskellige lande

I intern kommunikation skal hun og hendes team hjælpe med at skabe sammenhold og videndeling på tværs af landene.

”Vores succeskriterium er at øge samarbejdet på tværs, så vi kommer hinanden mere ved og lærer noget af nogle, man måske ikke engang vidste eksisterede,” siger hun. 

Det er baggrunden for, at intern kommunikation er rykket tættere på ledelsen, med adm. direktør Martin Lippert i spidsen.

”Vi er et team på fire i intern kommunikation og skal både betjene ledelsen og bidrage til at give den indsigt i, hvad der foregår i organisationen,” siger Camilla Borgen.

Selvom teamet rykker tættere på topledelsen, må det ikke resultere i, at den primært bliver ledelsens forlængede arm, understreger hun.

”Der sker meget andre steder end i topledelsen, og det er de succeser og udfordringer, vi skal dykke ned i, så vi kan dele vores erfaringer og komme tættere på hinanden.”

Var ofte tidligere ”bestillingsarbejde”

Ny forskning peger på, at intern kommunikation er blevet mere fri af topledelsens agendaer end tidligere. Det kan Camilla Borgen godt genkende.

”Tidligere var intern kommunikation nok primært bestillingsarbejde fra ledelsen. Nu er jeg i høj grad med til at præge, hvad vi kommunikerer om og hvordan. Tonen behøver for eksempel ikke at være så formel,” siger hun og tilføjer:

”Jeg lytter også meget til, hvad folk i organisationen siger og har behov for, så jeg kan bygge mine anbefalinger til ledelsen ud fra det.”

Klassiske værktøjer for intern kommunikation som intranettet og townhalls med topledelsen er vigtige at kombinere med at møde kollegaerne ansigt til ansigt, mener Camilla Borgen.

”Jeg prøver at drikke kaffe med teknikerne og andre faggrupper, så ofte jeg kan, og det samme gør mit team, som er spredt i alle vores tre hovedmarkeder. Det er sådan historierne opstår, som vi kan fortælle om. De er nemmere for andre medarbejdere at spejle sig i, end hvis vi kun fortæller, hvad topledelsen laver.”

Vil gøre op med sløjfebindertendens

Når det gælder kommunikationen fra topledelsen, har Camilla Borgen også planer for at udvikle den.

”Der sker ændringer hurtigt og ofte i vores virksomhed, så det er vigtigt, at der er gennemsigtighed om, hvad der sker fra topledelsen. Der vil være ting, der er fortrolige, men mit mantra er, at vi skal informere så tidligt som overhovedet muligt.”

Ellers er risikoen, at nyheden siver ud alligevel, mener Camilla Borgen. 

”Jo længere tid noget er hemmeligt, jo større er risikoen for at folk får informationerne på en måde, vi ikke ønsker. Så det vil jeg presse på for over for ledelsen,” siger hun, men er klar over, at det er en svær balancegang.

”Der vil altid være nogle, som foretrækker, at der er bundet en helt færdig sløjfe på eksempelvis en aftale med en ny kunde, før vi fortæller om den til medarbejderne, men den indstilling vil jeg gerne prøve at gøre op med.”

Intern kommunikation træder ud af skyggen

Intern kommunikation har traditionelt ikke være den mest prestigefyldte kommunikationsdisciplin at beskæftige sig med, men Camilla Borgen oplever, at området er vokset i betydning blot i de år, hun har været i GlobalConnect, hvor hun i begyndelsen var den eneste med det fokusområde.

”Intern kommunikation er gået fra at være nice to have til at blive afgørende for, hvordan virksomheden performer. Vi er vokset meget, og der er langt imellem os geografisk og i forhold til, hvad vi arbejder med, så intern kommunikation er afgørende for, at vi får engagerede medarbejdere, der kan samarbejde på tværs.”

Camilla Borgen har tidligere arbejdet med intern kommunikation i Coop og har en kandidatgrad i Business Administration and Organizational Communications fra CBS. Hun har aldrig været i tvivl om, at det var den gren af kommunikationsfagligheden, hun ville satse på.

”Jeg kan godt lide at arbejde med kultur og at netværke, hvilket er en stor del af jobbet. Jeg håber, at vores arbejde bidrager til at fremhæve de menige medarbejdere, så de bliver værdsat, og så det gør en forskel for deres arbejdsglæde.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også