Novo Nordisk-topchef har droppet X – satser på Linkedin

Adm. direktør Lars Fruergaard Jørgensen var tidligere flittig bruger af Twitter, nu X, men har ikke brugt platformen i et år. Novo-toppen koncentrerer sig nu i stedet om LinkedIn. 
Mens Lars Fruergaard Jørgensen (foto), adm. direktør i Novo Nordisk, øjensynligt diskret har forladt X ad bagdøren, valgte en anden tung erhvervsprofil, Jim Hagemann Snabe, offentligt at smække med døren, da han forlod det sociale medie. | Foto: Stine Bidstrup
Mens Lars Fruergaard Jørgensen (foto), adm. direktør i Novo Nordisk, øjensynligt diskret har forladt X ad bagdøren, valgte en anden tung erhvervsprofil, Jim Hagemann Snabe, offentligt at smække med døren, da han forlod det sociale medie. | Foto: Stine Bidstrup

Der har ikke manglet succeshistorier at tweete om. 

Fire opjusteringer, adskillige opkøb og en aktiekurs, der er steget med 65 pct. 

Det seneste år har ingen af Novo Nordisks resultater dog fundet vej til topchef Lars Fruergaard Jørgensens profil på det sociale medie X, tidligere kendt som Twitter. 

Lars Fruergaard Jørgensen har ellers haft sin profil siden 2016, og gennem årene har han postet 210 gange til sine 2474 følgere, men siden 3. november 2022 har der været stillet på profilen. 

MedWatch har spurgt Novo Nordisk, hvad årsagen er, til at Lars Fruergaard Jørgensen ikke har opdateret sin personlige X-profil i næsten et år. Selskabets presseafdeling svarer i et mailsvar, at Novo Nordisk i det forløbne år primært har postet fondsbørs- og pressemeddelelser på X.

“Vi har også en X Live-konto, som de seneste par måneder er blevet brugt til annoncering af vigtige kongresser og begivenheder,” lyder det i et skriftligt svar fra presseafdelingen, hvilket fortsætter: 

”I forhold til vores øverste ledelse er deres engagement på sociale medier fokuseret på LinkedIn.”

”Fuld af had og løgne”

Mens Lars Fruergaard Jørgensen øjensynligt diskret har forladt X ad bagdøren, så valgte en af dansk erhvervslivs tungeste profiler at smække med fordøren: 

”Jeg forlader X. Det, der kunne være en platform for ytringsfrihed og dialog, er nu så fuld af had og løgne, at det dræber demokratiets grundlæggende principper. Jeg tror på dialog, mangfoldighed af meninger, respekt, tillid og at finde løsninger. X = Xtreme? @elonmusk,” skrev Jim Hagemann Snabe, der blandt andet er formand for Siemens og tidligere bestyrelsesmedlem i selskaber som A.P. Møller – Mærsk, Allianz Group og Danske Bank, i sin afskedssalut på X d. 17. oktober. 

Ifølge Troels Johannesen, der er selvstændig strategisk kommunikationsrådgiver og har specialiseret sig i toplederkommunikation på sociale medier, tegner der sig en tendens, hvor flere topfolk i erhvervslivet trækker følehornene tilbage på X. 

”Kommunikationstaktisk vil jeg også selv rådgive dem til at bruge LinkedIn frem for Twitter. Helt grundlæggende, fordi flere i deres målgruppe er på LinkedIn, og det er meget mere snævert, hvad man kan bruge Twitter til som en virksomhedstopleder,” siger Troels Johannesen. 

Han fortsætter: 

”Når alle skandalehistorier kommer om, hvordan Elon Musk gerne vil ændre platformen, og man måske samtidig føler, at man får mindre rækkevidde, at spam-bots liker ens opslag, og man synes, at det hele virker lidt gråt i kanten, så er det klart, at så får man lyst til at bruge nogle andre kanaler, fordi man kan se, at det rykker på en anden måde, i forhold til det man gerne vil.”

Ifølge ham er X stadigvæk en effektiv platform for erhvervsfolk, der gerne vil i kontakt med politikere, være synlige i medierne og følge de relevante politiske dagsordener. Derfor anbefaler han heller ikke virksomheder at lukke deres virksomhedsprofiler på platformen.

Får mere ud af LinkedIn

Troels Johannesen fortæller samtidig, at LinkedIn har udviklet sig til at være et sted, hvor flere mennesker er til stede og bruger mere tid end tidligere. Det gælder vigtige stakeholdere, lige fra kunder og samarbejdspartnere til medarbejdere, potentielle medarbejdere med flere, siger han. 

”Mange topledere kan se, at de får meget mere værdi ud af at være på LinkedIn, fordi der simpelthen er større opbakning til deres kommunikation og budskaber dér, end der er på Twitter, hvor der er faldende engagement. Og når der endelig er engagement, er det ofte folk, der brokker sig eller kritiserer. Det krydspres gider topledere selvfølgelig ikke at sidde i, hvis ikke der er behov for det,” siger Troels Johannesen.

Omtumlet medie

X har levet en omtumlet tilværelse, siden det sociale medie, der dengang hed Twitter, i april 2022 blev købt for 44 mia. dollars af Tesla-milliardær Elon Musk. Siden overtagelsen har Elon Musk fyret over halvdelen af de 7500 medarbejdere og tabt over halvdelen af platformens annonceomsætning.

USA’s forhenværende præsident Donald Trump, der blev suspenderet i forbindelse med stormen på den amerikanske kongres i 2021, og rapperen Kanye West, der var suspenderet for antisemitisme, blev begge inviteret tilbage ind i varmen af Elon Musk.

I forrige måned kritiserede EU-Kommissionens næstformand, Vera Jourova, X for manglende kontrol med misinformation og kaldte X for et ”masseødelæggelsesvåben”.

Også på hjemmebanen i USA går bølgerne højt. I september har Elon Musk været i konflikt med Anti-Defamation League, ADL, en international jødisk nonprofitorganisation, der bekæmper antisemitisme. Elon Musk har således skrevet på X, at ADL koster X annonceomsætning ved ”fejlagtigt at anklage den (platformen, red.) og mig for at være antisemitisk” og truet med at sagsøge organisationen. 

Samtidig har Twitter fjernet muligheden for at se overskrifter på artikler, der bliver delt på platformen. Elon Musk har længe været yderst kritisk over for ”legacy media”, som han kalder traditionelle medier over en bred kam. 

”Jeg læser ikke traditionelle mediers propaganda særligt meget mere,” og ”aviser rapporterer basalt set bare, hvad de læste på X i går lmao,” har Elon Musk blandt andet udtalt. 

Novo-aktie styrtdykkede

En af de beslutninger, der har vakt mest opsigt under Elon Musks ejerskab af X har været hans beslutning om at afskaffe det såkaldte blue check mark, et blåt flueben, der tidligere verificerede konti tilhørende politikere, topchefer eller dagsordenssættende journalister. 

Nu kan alle købe det blå flueben, hvilket løbende fører til episoder, hvor falske profiler, med tilkøbte blå flueben, spreder falske nyheder på X. 

Blandt andet faldt Novo Nordisks aktiekurs over fire pct. sidste år i kølvandet på en falsk Twitter-profils påstand om, at konkurrenten Eli Lilly fremover ville give insulin væk gratis. Episoden var medvirkende til, at Eli Lilly afbrød sin annoncering på Twitter.

I samme periode trak også GSK, Sanofi og Novo Nordisk deres annonceinvesteringer fra platformen. 

Men ifølge Novo Nordisks presseafdeling annoncerer selskabet altså i dag på X Live i forbindelse med kongresser og events.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MedWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også