Ingen har nogensinde bedt om mere PowerPoint

Kommunikations- og PA-strategier ender ofte med at blive lange og snørklede, og derfor bliver de til ingenting, skriver kommunikationsrådgiver Morten Reimar. 
De fleste har siddet til et møde og tænkt, at hvis det her slideshow ikke snart er forbi, springer jeg ud ad vinduet, skriver selvstændig rådgiver Morten Reimar om at dropper PowerPoint-præsentationen. | Foto: Kasper Emil Tornfeldt
De fleste har siddet til et møde og tænkt, at hvis det her slideshow ikke snart er forbi, springer jeg ud ad vinduet, skriver selvstændig rådgiver Morten Reimar om at dropper PowerPoint-præsentationen. | Foto: Kasper Emil Tornfeldt
Af morten Reimar, selvstændig rådgiver i Reimars Bureau

”Jeg fejrer seks måneder uden en eneste PowerPoint præsentation.”

Sådan indledte jeg for nyligt et LinkedIn-opslag. Det skulle egentlig bare markere, at jeg nu i et halvt år har kørt min egen lille forretning. Men det endte et lidt andet sted.

I Reimars Bureau laver jeg kommunikation og public affairs med et hovedfokus på politik og samfundsdebat[1], og altså helt uden PowerPoint. Jeg gider nemlig ikke bruge tid på det. For jeg har aldrig i mit liv siddet i en situation, hvor nogen har rakt hånden op og bedt om flere slides.

Tværtimod tror jeg, de fleste har siddet til et møde, det kan være et strategimøde, et kickoffmøde, et procesmøde eller noget fjerde, og tænkt, at hvis det her slideshow ikke snart er forbi, springer jeg ud ad vinduet.

Dér var ikke tid til PowerPoints

Min tilgang handler om at ændre noget, fordi jeg oplever, at de organisationer, jeg samarbejder med, har rakt ud for at se noget blive anderledes. Og ikke, fordi de ser en lang fremlæggelse med farver og fonte i en velovervejet corporate brand identity template som et mål i sig selv. 

Det skyldes min baggrund på Christiansborg. Dér arbejdede jeg som presserådgiver, og dagene startede afsindigt tidligt med at se TV 2 News’ første udsendelse klokken 6 om morgenen og med det samme ringe politikere ind på dagens højaktuelle historie, skynde sig at forberede opslag til alle SoMe-kanaler, der tappede ind i emnet, smække et debatindlæg sammen, sælge det ind, udvikle nye vinkler på samme emne, der kunne sælges ind til andre medier. 

Med ild i røven og is i maven. Dér var ikke tid til PowerPoints. Der var dog tid til at tænke mere end 24 timer frem, og gode idéer til mere langsigtede ændringer var velkomne, så længe tiden ikke blev spildt. Der var altid en ny nyhedsudsendelse på vej.

Tre møder på en dag med løftet om ingen PowerPoints

Min rådgivning omfatter derfor hverken flowcharts eller cirkeldiagrammer, men altid en masse idéer til, hvad der kan gøres, for at samarbejdspartnerne opnår deres mål. Allerhelst de idéer, der kan sættes i gang med det samme.

Dét skulle selvfølgelig nævnes i mit lille bureaus seks måneders fødselsdags-post. Men jeg havde alligevel ikke regnet med, hvad der skete i timerne efter, jeg slog det op:

Først ringede én og sagde, jeg meget gerne måtte komme forbi deres kontor, så snart kalenderen tillod det. Det, jeg skrev, var lige nøjagtigt, hvad de ledte efter i et kommunikationsbureau. Kort efter ringede en mere med samme besked. Et par timer senere ringede en tredje.

Det vil altså sige, jeg fik booket tre møder med potentielle samarbejdspartnere på én dag alene ved at love, at jeg ikke tog en PowerPoint-præsentation med.

Den ene, der ringede, sagde endda meget rammende: ”Vi kan fodre svin med alle de strategipapirer, vi har udarbejdet. Men der sker ikke så meget uden for kontoret.”

Trætter både bureauer og kunder

Lige siden er mit følgerantal på LinkedIn steget, besøgene på min profil er stukket af, og der er endda studenter og juniorkonsulenter fra andre, større bureauer, der har skrevet til mig, at de gerne uopfordret vil søge en stilling hos mig.

Alt i alt fortæller det, at der er mange, der er trætte af PowerPoint – på begge sider af mødebordet. På bureauerne er de trætte af at bruge timer og dage på at sætte en præsentation flot og dyrt op, så selv det mindste stykke arbejde ser imponerende omstændigt ud.

Og hos kunderne er de trætte af at få solgt en gammel cykel klædt ud som en Ferrari. De er trætte af at snakke og planlægge. De er trætte af, der ikke sker en skid, og det er jo netop derfor, de hyrer nogen udefra: For at der skal ske noget.

For mit vedkommende skal der ske det, at jeg tager rundt hele ugen og fortæller NGO’er, virksomheder og interesseorganisationer, hvordan de kan gøre sig selv mere synlige. 

Jeg har læst grundigt op på hver enkel, jeg har et helt ark med velovervejede idéer med til hver af dem, og langt de fleste forslag kan allerede effektueres, mens jeg sidder der. Ingen forventer, jeg har et slideshow med, og det er alle nok også bedst tjent med.

Dette indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job

Se flere jobs