Medierne laver et gigantisk AI-selvmål og drukner os alle i papegøjejournalistik

Alle ønsker mere AI i medierne. Det kan ende som et gigantisk selvmål og mediemodelkollaps, hvor læselyst og læserelationer drukner i AI-spam.
Et godt medie skaber originalt og interessant indhold over gennemsnittet. En god AI skaber uoriginalt og uinteressant gennemsnitligt indhold. Det er to væsensforskellige tilgange til indholdsproduktion og mediedrift. Det ene er dyrt og unikt. Det andet er billigt og generisk. Det sidste er der ingen, der gider læse. Det er derfor et kæmpe selvmål, hvis nogle tror, at et medie bliver et bedre medie af mere AI. Tværtimod kan mediets identitet og den dyrekøbte læserrelation risikere at drukne i AI-spamindhold. | Foto: Getty Images
Et godt medie skaber originalt og interessant indhold over gennemsnittet. En god AI skaber uoriginalt og uinteressant gennemsnitligt indhold. Det er to væsensforskellige tilgange til indholdsproduktion og mediedrift. Det ene er dyrt og unikt. Det andet er billigt og generisk. Det sidste er der ingen, der gider læse. Det er derfor et kæmpe selvmål, hvis nogle tror, at et medie bliver et bedre medie af mere AI. Tværtimod kan mediets identitet og den dyrekøbte læserrelation risikere at drukne i AI-spamindhold. | Foto: Getty Images
TIMME BISGAARD MUNK, ANALYTIKER, KOMMENTATOR OG SELVSTÆNDIG RÅDGIVER

En tiltrængt kritisk replik til al den ukritiske AI-begejstring

Medier og journalister elsker bare AI. Jo mere AI, jo bedre, lyder halleluja-budskabet, fra Rådhuspladsen til Pilestræde og DR. Nettet er derfor fyldt med artikler, workshops, fellowships, kurser, podcast om al den fantastiske AI, som blot bliver mere og mere fantastisk. 

Det handler bare om at komme i gang, lyder det glade budskab. Intet kunne være mere forkert. Det er langt mere kompliceret. Al den AI-begejstring kræver en kritisk replik. 

Medierne er ved at lave et gigantisk AI-selvmål og drukner os i papegøjejournalistik. AI og medier er et ulykkeligt ægteskab, som aldrig burde være indgået.

Den sikre opskrift på røvsygt, sjæleløst indhold, ingen gider læse

For i hypen og hysteriet er medierne og journalisterne ved at lave et AI-selvmål af historiske dimensioner. En uoprettelig selvskade. Resultatet kan ende som uintenderet mediemodelkollaps. 

AI er nemlig den sikre opskrift på røvsygt, sjæleløst indhold, som ingen gider læse. Altså indhold, andre lige så godt kunne få en robot til at lave eller komme op med som et søgeresultat. AI er nemlig alt det modsatte af et godt medie. Dette ved jeg selv af bitter erfaring. 

Hvad jeg lærte af Bureaubiz’ ulæselige robotartikler

Engang brugte jeg nemlig tid og kræfter på at udvikle robotjournalistik til mediet Bureaubiz. Visionen var, at robotten skulle skrive artikler ud fra CVR-data om regnskaber og udskiftninger i bestyrelsen i de vigtigste reklamefirmaer i Danmark. 

Resultatet var desværre ulæselige og røvsyge artikler, som manglede al menneskelig ånd og lidenskab. Alt sammen næret af min naive fascination af datajournalistik og automatisering. Nu gentager historien sig med AI, og derfor vil jeg gerne dele mine dyrekøbte erfaringer. Lad mig forklare min egen fejltagelse til skræk og advarsel.

Et godt medie er som en god bordherre/-dame

Gode medier tjener deres gode penge på originalt indhold, som kun deres gode journalister kan skrive. Du køber adgang til et medie for at læse noget, som ingen andre skriver andre steder. For at læse en holdning og analyser over gennemsnittet. 

Et godt medie er som en interessant bordherre/-dame, der er værd at tale med. Ham/hende, du husker og prøver at komme til at sidde sammen med næste gang, der er fest. Ja, ham/hende, hvis drik du gerne vil betale for at høre, hvordan netop de ser verden. 

AI er bordherren/-damen, som siger det, de fleste bordherrer har sagt flest gange

Lige omvendt er det med AI. Den tjener pengene på uoriginalt og gennemsnitligt indhold skrevet af en robot. AI er en bordherre/-dame, som blot siger det, de fleste bordherrer har sagt flest gange. Altså en, du gerne vil undgå, hvis du først har haft et uheldigt møde, og som spilder din tid med alle sine kedsommeligheder. AI bliver desværre meget svær at undgå i fremtidens medielandskab.

Et godt medie er en personlig sansning og synsvinkel

Medie versus AI er helt grundlæggende to meget forskellige forretningsmodeller og positioneringer. Ja, det er helt grundlæggende to måder at forstå verden på som et matematisk gennemsnit eller en personlig sansning. Medierne er og bør være det sidste.

Faren er, at medierne vil være mere AI-model, end AI-modellen kan være medie

Den ureflekterede AI-implementering kan altså blive et indholdsmæssigt selvmål, hvor det journalistiske indhold bliver mere kedeligt og gennemsnitligt, end godt er. Faren er, at medierne vil være mere AI-model, end AI-modellen kan være medie. Og her taler vi slet ikke om selvindlysende arbejdsmarkedspolitiske selvmål, hvor de jubelglade journalister hylder deres egen overflødiggørelse og snarlige fyring. 

AI kan slå mediets stemme ihjel og ødelægge båndet til læseren

Den hysteriske fascination og ubetænksomme AI-implementering kan skabe en spiral af mere og mere gennemsnitligt robotindhold, som gør mediet uoriginalt og ophæver den emotionelle tilknytning til mediets “stemme”. 

Hvad der på den korte bane skræmmer læserne væk og på den lange bane gør, at læseren får et mere og mere platformtneutralt medieforbrug, hvor deres nyhedsoverblik også kan komme fra Googles generative search eller automatiserede nyhedsagenter. De mister det emotionelle bånd til brandet og mediets verdensanskuelse. Det reducerer nyheder til en generisk datamodel, som alle kan lave, og som alle kan finde alle andre steder end i medierne. 

AI er ikke løsningen på mediernes kreativitetskrise – de gør den blot større og farligere

En udskiftning og modelbyggerproces i sin vorden, hvor mange medier allerede har solgt eller er ved at sælge deres artikelarkiv til techgiganterne. Hvad der for små penge giver dem den matematiske formel for rugbrødsjournalistik og gør det til deres platforms økonomiske gevinst om meget kort tid. Medierne kommer altså til at tabe læserne, hvis AI-automatiseringen bliver for omfattende og voldsom. 

For en ting er 100 pct. sikkert: AI-genererede artikler er dybt kedsommelige at læse i sin form og indhold og et generisk produkt, som hører ingen og alle steder hjemme. Det er nemlig slet ikke journalistik. Det er blot en statistisk kopi af den mest gennemsnitlige artikel, udregnet ud fra tusinde og atter tusinde af andre artikler. Et meget trist resultat. AI er derfor ikke løsningen på mediernes kreativitetskrise – de gør den blot større og farligere. 

AI-skabt tradepress-journalistik bliver næppe mere læseværdigt

Mediernes problem er nemlig i dag, at indholdet allerede er for gråt i gråt, og alle journalister konformt skriver på samme måde om de samme typer af historier. Den konformitet vil blot eksplodere med implementeringen af AI i nyhedsproduktion, hvis vi ikke passer på. 

Tænk blot på den altomfattende tradepress-journalistik, som er tidens store journalistiske succes. Denne form for journalistik er allerede generisk i sin rigide genreformula. Trænes AI på den slags tradepress-indhold til at skabe nyt tradepress-indhold, vil den blot forstærke disse genretræk og skabe en hyperkonform tradepress-journalistik. Hvad der ikke vil øge læselysten, men gøre det mere kedeligt og mere trist. 

AI-hysteriet kan ende som et mediemodelkollaps

Endnu værre er det, hvis AI-modellen trænes direkte på syntetisk skabte artikler. Altså incestiøst indavles på sit eget artikeloutput. Sker dette, vil det skabe et såkaldt mediemodelkollaps og en spiral, hvor de gennemsnitlige artikler bliver mere og mere endimensionelle og kedsommelige.

Pointen og moralen er, at AI-implementeringen i medierne automatisk vil medføre en indholdsproduktion, som vil være bias mod de gennemsnitlige og mainstream.

AI og gode medier er et ulykkeligt ægteskab, fordi de har så lidt til fælles

Alle artikler kommer til at ligne hinanden, fordi alle artikler er genereret af den samme statistiske formel. Hvad der er direkte i modstrid med den nuværende forretningsmodel for legacy-medier. Den slags generiske nyhedsproduktion er desuden noget, techgiganterne og læserne selv egentligt kan gøre bedre og billigere. 

AI og gode medier er derfor et ulykkeligt ægteskab, fordi de har så lidt til fælles. AI vil være langt bedre gift med servicetekster fra offentlig forvaltning, kundeservice og marketing. Her er det jo effektivitet og hastighed, som er værdien – men end erkendelsen og synsvinklen. 

En AI ville aldrig skrive en læseværdig klumme som denne her

Den ukritiske AI er derfor et kæmpe problem. Specielt, hvis man først opdager det, når alle de dyre, originale journalister er fyret og erstattet af et ”festmåltid” af røvsygt robotindhold. 

Noget, ingen gider læse, fordi det kan læses alle andre steder, fordi det allerede er skrevet af alle andre. Eftersnakkede papegøje journalistik pr excellence og det skal der så med vold og magt bare spammes mere ud af. 

En AI ville aldrig skrive en læseværdig klumme som denne her, og indtil nu er det kun mig, der kan se problemet. Det er selvmålet og den selvskadende AI-implementering i al sin gru. 

Læs mere her:

Når alting altid allerede er liket — Kommunikationsforum

Det nye spam er AI-spam, og den nye sult er datasult — Kommunikationsforum

A.I.-Generated Garbage Is Polluting Our Culture

The AI feedback loop: Researchers warn of ‘model collapse’ as AI trains on AI-generated content

ChatGPT: The End of Originality? - Prindle Institute

Understanding and mitigating dimensional collapse in contrastive learning methods

Researchers warn of ‘model collapse’ as AI trains on AI-generated content | Hacker News

Ross Anderson Discusses AI Model Collapse as a Growing Problem in Online Content | Metaverse Post

https://arxiv.org/abs/2305.17493v2

AIs trained on other AI output will start producing junk within a few generations, scientists warn

ChatGPT Is a Blurry JPEG of the Web | The New Yorker

AI is killing the old web, and the new web struggles to be born - The Verge

What Happens When AI Has Read Everything? - The Atlantic

We could run out of data to train AI language programs | MIT Technology Review

What happens when we run out of data for AI models | VentureBeat

[2306.07899] Artificial Artificial Artificial Intelligence: Crowd Workers Widely Use Large Language Models for Text Production Tasks

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også