Syv journalistiske fif, der booster din kommunikation

I en mediekrisetid kan k-branchen drage fordel af de journalistiske ressourcer, der er til rådighed derude. Her får du som inspiration syv journalistiske fagfif, der kan styrke din formidling.
Jævnligt ser jeg eksempler på kommunikativt output, der formentligt havde haft en større gennemslagskraft, hvis en journalist havde haft sin faglighed med i maskinrummet, skriver Christine Christiansen i en klumme. | Foto: Getty Images
Jævnligt ser jeg eksempler på kommunikativt output, der formentligt havde haft en større gennemslagskraft, hvis en journalist havde haft sin faglighed med i maskinrummet, skriver Christine Christiansen i en klumme. | Foto: Getty Images
AF CHRISTINE CHRISTIANSEN, JOURNALIST

Vil du overleve som journalist, så sælg! I en tid, hvor mediehusene konstant kører fyringsrunder, og freelancemarkedet er trængt, bombarderes vi journalister med input om, hvordan et merkantilt mindset er forudsætningen for, at vi kan klare os i fremtiden. 

Senest i artiklen ”Lær dig at tænke kommercielt, og luk op for et langt større freelancemarked”, som Dansk Journalistforbund for nylig bragte i et nyhedsbrev. 

Heri beskrev journalist May Kjærsgaard, hvordan hun har gjort marketingafdelinger til sine kunder ved at tilegne sig deres lingo og skabe indhold, der matcher deres behov. Hun har desuden skrevet klummer om branding her på Kforum

Respekt for hendes vellykkede faglige transformation – og for de høje honorarer, hun indkasserer hos marketingkunderne. Også i k-branchen kan vi journalister gøre en forskel ved at bringe vores værktøjer i spil. 

Jævnligt ser jeg eksempler på kommunikativt output, der formentligt havde haft en større gennemslagskraft, hvis en journalist havde haft sin faglighed med i maskinrummet.

Som inspiration får du her syv journalistiske greb, du som kommunikatør kan bruge, når du vil formidle dit budskab klart til målgruppen:

1. Vinkl dit budskab knivskarpt

Journalister er trænede i at indkredse essensen i en tekst. Brug frasen: ”Jeg vil fortælle, at …”. Erstat prikkerne med dit kernebudskab – formuleret i én kort sætning. 

Med øvelsen kan du vinkle din fortælling knivskarpt. Samtligt indhold i din tekst skal stemme overens med dit definerede kernebudskab. Slet unødigt fyld eller deciderede selvmodsigelser i teksten. 

Dræb dine darlinger ud fra devisen: Less is more. 

2. Skab billeder med sproget

En effektfuld formidling griber modtageren, så vedkommende med sit indre sanseapparat kan se, føle, høre, dufte – ja, til tider ligefrem smage – dit budskab. At pirre modtageren sanseligt og følelsesmæssigt kræver evnen til sprogligt at udtrykke sig illustrativt, f.eks. med sjove sammenligninger. En god journalist får sproget til at leve, så billederne træder klart frem på modtagerens nethinde.

3. Får du besvaret de vigtige hv-spørgsmål?

Hvad er budskabet? Hvorfor er det relevant at formidle netop nu? Hvem er målgruppen? Journalisten kan hv-spørgsmålene til fingerspidserne. Tjek, om du i dit kommunikative output får formidlet alle vigtige oplysninger ved implicit at besvare hv-spørgsmålene.

4. Levende cases højner troværdigheden

Rigtige journalister ringer til kilder. I kommunikative produkter er cases til gengæld tit bemærkelsesværdigt fraværende. Hvorfor? Et levende menneske, der står frem med et positivt statement højner troværdigheden og autenticiteten i dit kommunikative materiale. 

Ræk ud til relevante cases, f.eks. tidligere kunder, og citér dem med navns nævnelse, hvis de er med på at stå frem. Illustrér gerne med et lækkert foto af casen, hvis vedkommende giver grønt lys til det. 

5. Lær at idéudvikle som en journalist

Fra dag ét på studiet bliver journalistspirer udstyret med en undrebog – et kladdehæfte, hvori de i døgndrift nedfælder idéer til journalistisk output. Det giver os evnen til altid at kunne se potentielle historier, vi kan omsætte til fagligt output. 

I kommunikativt regi er evnen til at kunne opdyrke de gode historier – små som store – og formidle dem interessant guld værd. Ikke mindst i en epoke, hvor især de interne SoMe-platforme fordrer et kontinuerligt nyhedsflow.

6. Versionering er journalistens legeplads

En journalistisk grunddisciplin er at kunne versionere en tekst, så den matcher de mange forskellige platforme, den med fordel kan publiceres på. Intet er mere dræbende end at se en historie formidlet ordret identisk på alt fra LinkedIn over nyhedsbrevet til hjemmesidens nyhedsfeed. Bring din formidlingsmæssige kreativitet i spil, så outputtet på hver platform fremstår forskelligt – målrettet de respektive segmenter.

7. Netværket er journalistens forlængede arm

Vil du nå pressen med dit budskab, er det oplagt at række ud til en journalist. Ved at aktivere vores faglige netværk kan vi pitche historien ind til de rette redaktionelle medarbejdere, så den opnår synlighed i eksterne medier. Networking er en del af vores dna, og vi elsker at trække i de tråde, der gør, at din gode historie bliver formidlet bredt.

Så kære k-menneske, her fik du nogle journalistiske fif, du forhåbentlig kan bruge i din formidling. 

Husk, at vi journalister er her for dig. Vi er klar til at bruge vores faglighed, når det handler om at formidle dit budskab med den gennemslagskraft, der får det ud over rampen og rent ind hos modtageren.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også