Vi står over for en ny k-tid på SoMe: mere rå, ærlig og konsekvent

Kan du mærke det? Oprøret og revolutionen er i gang. Folket er færdige med de polerede Kardashian-billeder på Instagram. Folket vil have Taylor Swifts vrede i ”thanK you aIMee”. 
"Opgøret mod influencerkulturen, med familien Kardashian som det naturlige første offerlam, har hvisket om en start, som siden er blevet højlydt," skriver Camille Berner. | Foto: Evan Agostini/AP/Ritzau Scanpix
"Opgøret mod influencerkulturen, med familien Kardashian som det naturlige første offerlam, har hvisket om en start, som siden er blevet højlydt," skriver Camille Berner. | Foto: Evan Agostini/AP/Ritzau Scanpix
Af Camille Berner, group vice president for marketing og kommunikation i ejendomsforvalteren Deas

Qu’ils mangent de la brioche.

Min farmor sagde altid til mig, at hvis man ventede længe nok, ville ”moden” komme tilbage. At det skulle ske i form af en ”digitine”, havde jeg ikke set komme.

Årets Met Gala rapporterede fra eventen til sine ti millioner følgere med en lydbid fra Sofia Coppolas ”Marie Antoinette”: ”Let them eat cake,” og den online verden har ikke været den samme siden.

Historiekyndige vil vide, at den historiske dokumentation aldrig har understøttet, at Marie Antoinette rent faktisk skulle have ytret det berømte citat, som skulle have resulteret i den ultimative (for hende) dødssynd og privilegieblindhed over for et nødlidende folkefærd. 

Men ikke desto mindre er citatet blevet synonymt med den franske revolution. Og som min farmor forudså, så gentager historien sig nu. Storhed står for fald. 

Kritisk bevægelse har været på vej

Clashet mellem Haley Baylees misforståede og ikke-tiltænkte opfordring til revolution, USA’s økonomiske pine, tilsat Israel-Palæstina-konflikten gjorde udslaget. 

Når man ovenikøbet lægger til genopdagelsen af en ældre Vis mig din lejlighed-TikTok-video af Haley Baylee, hvor hun stolt fremviser sin NY-lejlighed, som koster hende 120.000 kr. om måneden, er det ultimative udslag givet. Folket har fået nok. Guillotine er svaret, eller digitine, som det kaldes i dag.

Bevægelsen kommer ikke ud af ingenting. Den har rørt på sig i noget tid. Opgøret mod influencerkulturen, med familien Kardashian som det naturlige første offerlam, har hvisket om en start, som siden er blevet højlydt. 

Den oprindelige accept af, at familien ”bare” havde trænet sig til de store, fyldige numser, og accepten af, at vi er blevet løjet op i hovedet om selv det mest ligegyldige som fylden i de kvindelige familiemedlemmers læber, har først skabt skæve smil blandt modtagerne. 

Fra friskt pust til selvsmagende

Men i takt med at vi har fået en generation af, særligt, unge kvinder med andelæber, higen efter alt for hvide tænder og et generelt uantageligt skønhedsideal gør noget andet ved os. 

Selv i Danmark, hvor vi generelt agerer tandløst i vores influencerkritik (med undtagelse af en harmdirrende Reddit-tråd i ny og næ, Skatte-far og Forbrugerombudsmanden (GO GIRL!)), så accepterer vi i plenum mere eller mindre det narrativ, som influencere har skabt om sig selv. 

Nede i start-10’erne arbejdede jeg på et modemagasin. Dengang anså jeg influencere som et friskt pust til den selvsmagende og selvforherligende modekultur, som vi på magasinerne havde skabt. 

Men nu er det ganske tydeligt, at influencere er blevet kommercialiseret i en grad, at de i 9,5 ud af 10 tilfælde har indtaget netop den rolle, som de startede med at være et oprør imod. Hvor er selvransagelsen, kunne jeg være fristet til at spørge om.

Brugere blokerer influencere

Tilbage til Haley Baylee og Met Gala: Hendes TikTok gjorde massen så vrede, at der blev startet en bølge: Blockout2024. 

Tusindvis af brugere på TikTok, som hver dag instruerer hinanden i at blokere kendisser og influencere. Resultatet? Kim Kardashian har i skrivende stund mistet tre millioner følgere på TikTok, Haley Baylee har mistet næsten 200.000. 

Og trenden går videre end det: Brugere instruerer hinanden i, hvordan man dræner influenceres webshops’ marketingbudgetter. Finten er at lægge så mange varer som muligt i ens ”kurv” i en given webshop, således at man får retarget-kampagner på de givne items, hvilket dræner et hvilket som helst marketingbudget.

Folket har fået nok, og erkendelsen af, at man som bruger selv fodrer ”bæstet”, står smerteligt klar.

Vi står over for en ny tid i de primære kommunikationskanaler på SoMe. En tid, som er mere rå, ærlig og konsekvent. Ærligt talt anser jeg det som en lettelse.

Jeg er træt af filtrene, det polerede image og den købte mening. Det er uærlig kommunikation, som er både uinteressant og kedelig.

Spørgsmålet er: Hvordan bliver tendensen adopteret i de danske kanaler?

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også