Tre konsekvenser af "Den sorte svane", som ledere og k-professionelle bør kende

Som leder eller kommunikationsprofessionel, der arbejder med virksomheder eller brancher relateret til kritisk TV 2-dokumentar, kan du blive berørt af dens efterdønninger, skriver bureaupartnere. 
Virksomheder, ledere og kommunikationsprofessionelle, der arbejder i nærheden af områder, som dokumentaren behandler, bør allerede nu kigge på deres beredskaber, risikoafdækninger, politikker og omdømmearbejde, skriver Louise Helstrup Guldager, partner, og Peter Goll, adm. direktør og partner i Substantia, i et indlæg på Kforum. | Foto: Substantia / PR
Virksomheder, ledere og kommunikationsprofessionelle, der arbejder i nærheden af områder, som dokumentaren behandler, bør allerede nu kigge på deres beredskaber, risikoafdækninger, politikker og omdømmearbejde, skriver Louise Helstrup Guldager, partner, og Peter Goll, adm. direktør og partner i Substantia, i et indlæg på Kforum. | Foto: Substantia / PR
Af Louise Helstrup Guldager, partner og Peter Goll, partner og adm. direktør, Substantia

Man skal have boet under en sten for at have undgået dækningen af ”Den sorte svane”, siden TV 2’s dokumentarserie blev lanceret for blot tre dage siden. 

Først kom historierne om, hvordan seriens hovedperson har forsøgt at stoppe lanceringen, så fik den premiere, og nu, få dage senere, har dokumentaren allerede gennemgået adskillige mediecyklusser. Det er der en god grund til – og det er kun lige begyndt.

Det kommer til at gå op og ned med mediedækning i kølvandet på udsendelsen. Nogle gange vil det være helt væk. Men det vil kun være for en periode.

Det vil komme tilbage. Og det vil det gøre længe. 

Virksomheder, ledere og kommunikationsprofessionelle, der arbejder i nærheden af områder, som dokumentaren behandler, bør derfor allerede nu kigge på deres beredskaber, risikoafdækninger, politikker og omdømmearbejde. At man har retningslinjer for etisk adfærd, er ikke nok.

Peter Goll er adm. direktør og partner i Substantia. | Foto: Substantia / PR
Peter Goll er adm. direktør og partner i Substantia. | Foto: Substantia / PR

Efterspillet kommer

Hvad efterspillet bliver af den tsunami af afsløringer, som TV 2 har introduceret, er endnu for tidligt at sige, men det kommer. 

Med præcis den uforudsigelighed, hastighed og tænkbart alvorlige konsekvenser, der kendetegner netop tsunamier. Tillagt lille varslingstid og stort evakueringsbehov er det nu, man skal benytte debatten om erhvervslivets moral som god anledning til at se nærmere på sin virksomhedskultur, håndteringen af den og ikke mindst kommunikationen knyttet dertil.

Indholdet i ”Den sorte svane” rummer alt, hvad en dragende dokumentar bør have. De sager, som dokumentaren stiller skarpt på, har høj nyhedsværdi – med dramatisk udvikling, uventede drejninger og ubesvarede spørgsmål. 

Det inviterer til kontinuerlig opfølgning. Og det involverer mange aktører. Persongalleriet tæller typer som Køge-Calle, Katten, Isdronningen, Champagnedrengen, Svend Svin, Tryllekunstneren, bandemedlemmer, advokater, erhvervsfolk og rådgivere. 

Der er fokus på voldskriminalitet og avanceret økonomisk kriminalitet fra både samfundets top og bund. Der er true crime, lovovertrædelser og myndighedsforsømmelser, der afventer opfølgning fra både medier og politikere.

Tre vigtige overvejelser efter dokumentaren

Så hvis du er leder eller kommunikationsprofessionel, der arbejder i nærheden af områder, som dokumentaren behandler, bør du allerede nu analysere, hvordan du kan blive berørt af udsendelsernes efterdønninger. 

Du kan i så fald med fordel forholde dig til følgende:

  • Dokumentaren har så mange konkrete kroge, at opfølgningen på dem vil præge medier og politik i hvert fald de næste to til tre år. Der vil komme adskillige juridiske efterspil – og de vil alle få mediedækning.

    Det kaldes et feedback-loop, hvor opmærksomheden omkring historien fører til mere opmærksomhed. Hver ny udvikling eller kommentar kan generere flere historier og forlænge cyklussen, i særdeleshed hvis det medfører politiske og lovgivningsmæssige reaktioner og ændringer.

  • Virksomheder og personer, som er nævnt selv perifært, vil de kommende år være i forhøjet risiko for, at medier følger op på kritisk dækning af dem, med fokus fra både kælder og kvist. Det kan ske fra både landsdækkende og lokale medier, der vil være drevet af visheden om, at gode historier med stor sandsynlighed efterfølgende vil blive båret yderligere frem af et af landets største mediehuse. Volumen maksimeres.
  • Det er ikke kun de nævnte virksomheder og personer, der vil opleve det – også relaterede virksomheder og hele brancher har nu forhøjet risiko for at blive fanget i et kritisk lys. Vi har set det før med andre brancher, hvor enkelte store sager, der har fået massiv mediedækning og stor samfundsdebat til at vokse, har påvirket hele branchen med lange efterslæb og store øgede reguleringer til følge, f.eks. banksektoren.

    Dokumentaren kan oplagt få betydning for omverdenens, myndigheders, politikeres og mediernes kritiske fokus på brancher som advokater, revisorer, ingeniørfirmaer, ejendoms- og byggesektoren og hos virksomheder inden for miljøvidenskab og sikkerhed.

Kom foran

Det fælles spørgsmål fra alle de stærke aktører i den mediebårne samfundsdebat vil være: Er der mere at komme efter?

Det bør enhver ansvarlig ledelse og kommunikationsprofessionel derfor nu forholde sig til.

Benyt chancen til at være foran og selv komme til bunds i uklarheder, få dem afklaret, beredskaber og politikker udarbejdet og risikomitigeringen på plads.

Nogle af pointerne i denne klumme har tidligere været bragt i et LinkedIn-opslag.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også