Rådgivere: Håndteringen fra TV 2 er totalt amatøragtig

TV 2 trækker forklaring om, at ledere så med på medarbejdermøde på grund af en ”teknisk fejl”, i land. Poul Madsen og Anna Thygesen kritiserer håndteringen.
Nyhedsdirektøren hos TV 2, Ulla Pors, har et forklaringsproblem ifølge kriserådgivere. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Nyhedsdirektøren hos TV 2, Ulla Pors, har et forklaringsproblem ifølge kriserådgivere. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Enten løj nyhedsdirektør Ulla Pors, eller også kendte hun ikke sandheden, da hun onsdag meldte ud, at det var en ”teknisk fejl”, at ledere kiggede med på et videosignal fra et fagligt møde om forestående nedskæringer på 50 stillinger.

Det mener kommunikationsrådgiver og ejer af WeDoCommunication, Anna Thygesen, efter Ulla Pors torsdag lavede en kovending og erkendte, at der ikke var tale om en ”teknisk fejl”, men at det faglige møde havde været tilgængeligt på ”mange skærme på Kvægtorvet, og her har flere chefer kortvarigt kigget med”.

”Ledelsen fremstår virkelig utroværdig. Ulla Pors fokusforskyder fra det faktum, at lederne har spioneret på mødet og vist et kæmpe moralsk og etisk tillidsbrud. At hun først prøver at kalde det en ”teknisk fejl”, er tosset. Det er virkelig dårligt kommunikeret,” siger Anna Thygesen og fortsætter:

”Jeg undrer mig nogle gange over de her journalistchefer, der tror, de kan det hele selv. De har masser af rådgivere på TV 2, så jeg forstår ikke, hvorfor Ulla Pors vælger at være uforberedt og for hurtigt ude, når hun kunne vente. Og så er hendes attitude lidt arrogant; man kan nærmeste mærke, at hun synes, det er irriterende at skulle svare. Det hjælper ikke på indtrykket af hende.”

Burde vide bedre

Selvstændig kommunikationsrådgiver og tidligere chefredaktør på Ekstra Bladet Poul Madsen mener også, at Ulla Pors er for hurtigt ude at kommunikere. Han mener ikke, at TV 2 har taget sagen alvorligt nok fra starten.

”Hun laver en kommunkationsbrøler fra starten. Hun kommunikerer for tidligt og bombastisk i en betændt situation. I sådan en kontekst er det livsfarligt at kommunikere, når man ikke kender sagen til bunds. Det ender jo med at være en rød klud i ansigtet på medarbejderne, for der er ikke tale om en teknisk fejl, men et bevidst valg fra ledere, der burde vide bedre,” siger Poul Madsen.

Han mener, at TV 2 med fordel kunne kigge på Region Hovedstadens kommunikation omkring hjemsendte medarbejdere, der havde kigget i en patientjournal tilhørende den 13-årige pige, der i weekenden ifølge politiet var udsat for alvorlige overgreb på Vestsjælland. Ifølge Poul Madsen er det store problem for TV 2, at man tager for let på chefernes fejl.

”Det hidser medarbejdere op, at der ikke er nogen sanktion og ikke engang en løftet pegefinger. Enhver sund fornuft vil sige, at en chef ikke skal kigge med på et medarbejdermøde. Det er en svær nok sag i forvejen at skulle kommunikere fyringer, når man har rekordoverskud, så når man begår kommunikative fodfejl som i denne sag, så får man endnu større problemer,” siger Poul Madsen.

Mistillid på mistillid

TV 2 og Ulla Pors burde sige undskyld til medarbejderne for den brudte tillid, som sagen i virkeligheden handler om, i stedet for at prøve at mane historien i jorden og derefter forsøge at trække i land, når det ikke viser sig at være en teknisk fejl, mener Anna Thygesen. I stedet skulle TV 2 gå til bekendelse for at oprette tillid.

”Det skaber mistillid på mistillid, når man prøver at bortforklare med en teknisk fejl, som man ofte ser brugt i krisekommunikation, men som ikke fandt sted, og som giver flere spørgsmål. Det er, som om de ikke tænker, at det kommer ud, hvad de kommunikerer internt. Sådan fungerer det ikke. Ulla var enten for dårligt forberedt og kendte ikke sandheden, eller også er hun manipulerende og prøvede at fokusforskyde,” siger Anna Thygesen og fortsætter:

”Problemet er jo ikke skærmene og det tekniske, men at nogle ledere har kigget med. Signalværdien af det er rigtigt dårlig, når man ikke lægger sig fladt ned og undskylder.”

Poul Madsen er nu ikke sikker på, at en undskyldning er nok.

”Man prøvede at rette op på fejlen med sin kommunikation, men der er ingen tvivl om, at ledernes handling er totalt forkert. Så er det ikke nok at sige undskyld, så skal man bruge ledelsesværktøjet at sanktionere lederne. Håndteringen fra TV 2 er totalt amatøragtig.”

Nyhedsdirektør Ulla Pors stiller op til et møde med TV 2’s ansatte i nyhedsafdelingen, der vender tilbage til arbejdet fredag, hvor hun vil forsøge at give en forklaring på, hvordan ledende medarbejdere har kigget med på de ansattes faglige møde, skriver Journalisten fredag. De ansatte fremsatte et krav om, at de kun ville vende tilbage til arbejdet, hvis Ulla Pors ville stille op for at forklare sig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også