Er dine venner også pist væk i dit feed? 

De asociale sociale medier: Flere kigger på, færre deler. Influencerne fylder. Vennerne og hverdagen er væk. Vi er alle flygtet ind i chatgrupperne.
Smut du bare ud, og tag dine gråvejrsselfies med oprejst pande. Du behøver ikke imponere nogen. Lad ungerne brokke sig, influencerne underholde – og “ring” til en ven. De sociale medier er nemlig et socialt dødt sted at spilde sin tid | Foto: Getty Images / Alexander Nordahl
Smut du bare ud, og tag dine gråvejrsselfies med oprejst pande. Du behøver ikke imponere nogen. Lad ungerne brokke sig, influencerne underholde – og “ring” til en ven. De sociale medier er nemlig et socialt dødt sted at spilde sin tid | Foto: Getty Images / Alexander Nordahl
Christian Villum

Venner er smuttet. Hvad gør du og hvordan hvorfor?

Mens din opvask hober sig op, og dine unger brokker sig over den leverpostejmad, du lige har smækket på bordet til dem, lever menneskerne i dit Insta-feed det fede liv. De har unikke oplevelser, laver drømmeagtigt pseudoarbejde, har perfekte kroppe og er i øvrigt altid sjove på den helt rigtige meme-agtige måde. Til gengæld er dine egentlige venner sjældnere og sjældnere gæster i dit feed. Hvad sker der?

Her er tydeligt, at noget har forandret sig i vores digitale liv. Hvor er for eksempel alle de andre almindelige mennesker på sociale medier? Er verden bare blevet cool, mens du er stagneret i en virkelighed af middelmådighed og halvtarvelige gråvejrsselfies? 

Influencere og professionelle content creators fylder nu dit feed

Svaret er heldigvis nej: Instagram har ændret sig. Konkret er algoritmen sat til at favorisere indhold, som måske virker personligt, men som i bund og grund er produceret og kurateret stramt. Det er med andre ord influencere og professionelle content creators, som flyder øverst i strømmen, og det har presset alle vores ferieskud, bytursselfies og kattebilleder i baggrunden.

Almindelige mennesker deler mindre nu

Det er dog ikke kun algoritmen, som har gjort dit feed til en krydsning mellem Vanity Fair Magazine og en episode af The Kardashians. Som et resultat af nedprioriteringen af almindeligt indhold har flere og flere brugere droppet at poste til offentligheden og er i stedet tyet til at bruge “Close Friends”-funktionen.Det er en funktion, hvor man selv kan bestemme, hvilken kreds af mennesker der modtager dine posts. 

Exodusen fra de sociale platforme er i gang

Adam Mosseri, Instagrams direktør, har direkte indrømmet, at der er en massiv strømning fra public posting til close friends-posting – og sågar en exodus fra platformen. Sidstnævnte gruppe går ifølge andre nyhedsrapporter i stedet over til gruppechat-apps, som WhatsApp, Signal og Telegram. Dynamikken er den samme: Vi gider ikke prøve at måle os mod perfekte idealer, uanset hvor øjensynligt opstillede eller fake de er.

Sociale medier er blevet traditionelle broadcasting-medier

I sin essens er der faktisk tale om, at sociale medier bevæger sig fra at være, ja, sociale, hen imod en rolle som mere traditionelle medier. Det er en tendens, hvor vi som publikum kigger på, men sjældnere og sjældnere bidrager selv. I stedet får vi afløb for vores sociale behov i et metaspor i private grupper – en slags backchannel – hvor brands og influencere ikke kan nå ind. Derinde kan man sænke paraderne og slippe for sammenligninger – og mere være sig selv med vennerne frem for at polere en facade, som alligevel ikke står mål med Instagrams kuraterede utopi af en drømmevirkelighed.

Det gode, gamle Insta er væk

Instagram startede ellers som det perfekte sted for umiddelbar, visuel interaktion for almindelige mennesker. Det blev en de facto-måde at kommunikere visuelt med venner, i takt med at Facebook og Twitter druknede i politisk polemik. Det blev sågar et verbum, på linie med “at google” noget: Man “insta’ede” sit liv og fulgte med i andres insta’ede hverdag. Det var en mulighed for at se verden gennem sine venner og families øjne, og netop øjenhøjden var et omdrejningspunkt. Det behøvede ikke være perfekt, så længe man var enige om at være uperfekte. Et filter på og så ellers afsted med dit fjollede festivalfoto.

Men sådan er det ikke mere.

Fra #nofilter til #altidfilter

Netop filtrene blev begyndelsen på enden af det oprindelige Instagram. Pludselig blev vi opmærksomme på, hvordan vi egentlig så ud uden filtre, og det fik os til at skabe og pleje avatarer af os selv, som var mere fejlfri end den kødelige udgave. “#nofilter” blev en usædvanlighed, et kuriosum, og snart var det dådyrøjne, indsugede kinder og Juno-filter på alt. De særligt talentfulde gik viralt, fik sponsorer, begyndte at tjene seriøse summer på product placement, og vi lærte at “influence” ikke havde noget med en kraftig forkølelse at gøre. Nu var det et job. Spiralen hen imod nutidens glansbilledelivsstilsmedie var sat i gang.

Instagram har et karmaproblem

Men det er ikke kun os almindelige dødelige, som er blevet desillusionerede med Instagram og de andre glittede sociale medier. Den populære danske sangerinde Jada har åbent fortalt om, hvordan hun kun nødtørftigt bevæger sig ind på Instagram, når hendes pladeselskab eller manager beder hende promovere en ny plade eller en kommende koncert. Ind imellem disse posts sletter hun ofte appen og installerer den så igen, når hun bliver bedt om at poste på ny. Der er ikke god energi derinde, reflekterer det danske supertalent, som er kendt og beundret som symbol på kropspositivitet.

Make Instagram Instagram again

Andre unge og kendisser har også fundet sammen og forsøgt at hakke bremsen i på forandringen af deres yndlings-sociale medie. Tati Bruening, en 22-årig amerikaner, startede kampagnen “Make Instagram Instagram Again” og fik opbakning fra realitystjernen Kylie Jenner. Det fik Meta, som står bag Instagram, til at skrue algoritmen tilbage. Men løbet var kørt. Glitter var in, gråvejr var ude. Det banede vejen for flere forandringer. Video blev prioriteret, og senere kom livestreaming og til sidst shopping. Det har fået mange til at trække følehornene til sig. Hvis jeg ikke sælger eller promoverer noget, hvad skal jeg så kunne bidrage med i et åbent feed? Det samme ses på andre platforme, selv på den nye seje dreng/pige i klassen: TikTok.

Alt dette kan endvidere også ses som en del af en generel afmatning af interessen i sociale medier som selvpromovering for den almindelige bruger. Instagram-direktøren, Mosseri, fortæller, at specielt de helt unges adfærdsmønstre giver et fingerpeg om, hvor vi er på vej hen. 

“Teens bruger mere tid på direkte beskeder, DMs, end de gør på stories. Og de bruger mere tid på stories, end de gør i deres feed.” Det kan ses som et ønske om at være en del af mere nicheprægede fællesskaber frem for at råbe ud i æteren, hvilket forskning fra forskellige ledende vidensinstitutioner også peger imod.

Den baggrund er i øvrigt ikke ny og har været beskrevet i både analyser og mainstreammedier siden 2015-2016 – også her på Kforum. Det nye er, at vi holder fast i at lade os underholde af professionelt indhold og samtidigt vender tilbage til gamle dyder om at chatte med vores venner, når vi har brug for et socialt fix.

Det minder mig om et håndskrevet skilt, jeg så på disken i den hippe hotdogbod Crif Dogs i New Yorks hippe East Village for nogle få år siden: “No wi-fi. Talk to each other. Call your mom. Pretend it is 1993.” Udover den manglende wi-fi må resten siges at være en skarpere fremtidsvision, end de unge gutter bag disken sikkert var klar over. Erstat 1993 med 2023, og det er ikke helt ved siden af.

Med andre ord: Smut du bare ud, og tag dine gråvejrsselfies med oprejst pande. Du behøver ikke imponere nogen. Lad ungerne brokke sig, influencerne underholde – og “ring” til en ven.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også