Kommunikationsforum

LinkedIn: Nu den eneste og cooleste minimumsløsning

Hvis du vil have et afslappet alternativ til indholdsræset på de andre sociale medier, så skulle du prøve LinkedIn.
LinkedIn har måske engang været den mærkelige eller kedelige fætter til Facebook. Men rollerne er skiftet. Nu er det LinkedIn, der er den cool fætter, som ruller ind i businessblazer, paddletennissko og taler flydende corporate. | Foto: Alexander Nordahl
LinkedIn har måske engang været den mærkelige eller kedelige fætter til Facebook. Men rollerne er skiftet. Nu er det LinkedIn, der er den cool fætter, som ruller ind i businessblazer, paddletennissko og taler flydende corporate. | Foto: Alexander Nordahl
Katrine Emme Thielke, forfatter, facilitator, rådgiver om sociale medier og kommunikation

Dette skriv går ud til alle jer, der ikke helt orker at være på sociale medier. Og som nikkede med et “jeg vidste det bare!”-blik i øjnene, da TikTok blev tæt på forbudt i Danmark; som synes, der er for meget reklame på Insta (fordi du ikke ved, at festen er i DM’s og Stories), og som jo stod af Facebook for år siden. Fordi: Facebook! You know? Og X/Twitter! Don’t get me started, right?

Du har nu muligheden for at springe på et medie, der er som skabt til dig. 

LinkedIn.

LinkedIn har nemlig lurepasset den, mens alle andre sociale medier brændte nallerne og gjorde i nælderne. Muligvis ikke en bevidst strategi, det med at lurepasse, men det virkede.

8 grunde til, at pilen nu peger på LinkedIn

  1. Det er den mindst ringe løsning... okay, ikke verdens bedste argument, men ikke desto mindre sandt. Facebook er en jammer af datalæk og feriebilleder, Instagram er også Facebook, Twitter er gået i X, og TikTok lækker alt til Kina. LinkedIn er sikkert lige så slem som alle de andre, men deres skandaler er ikke lige så store som de andres.

  2. LinkedIn er platformen for boomere... okay, lad os sige “os, på arbejdsmarkedet”. Eller bare os, der ikke har brug for at løbe efter de nyeste trends, men er oprigtigt nysgerrige på hvad der rører sig i egen branche, i Danmark og i verden. Professionelt og fagligt. Og vi kan gøre det i vores eget sprog – skriftsproget. Vi behøver ikke lave en dansevideo der udtrykker vores følelser.

  3. På LinkedIn er det visuelle pynt, ikke indhold
    De store visuelle platforme som TikTok, YouTube og Instagram har valgt en strategi, der handler om video i kortform. Små bidder, hårdt klippet, med lyd. Personligt, råt og autentisk. Eller smukt og dragende. Indhold, der underholder og inspirerer, og som det derfor også kræver noget håndelag og indsigt at producere til, fra ens private profil. Man kan hurtigt komme til at føle sig som en, der bare kigger på, mens de cool børn leger med de nye trends. LinkedIn har valgt at blive i det spor, hvor det handler om tekst. Ja, man kan naturligvis poste video, giffer, links og oprette begivenheder. Men omdrejningspunktet er den gode, professionelle tekst.

  4. Det er her, de cool CEOs kommunikerer. LinkedIn er en slags mini-Børsen, uden redaktør. Det kan noget. De deler faktisk ud, så godt de kan, inden for rammerne. Og de tager fat i de store agendaer, siden det nu er virksomhederne, der skal redde verden. Så læs det hos kilden, først, og kom på fornavn med Erhvervsdanmark.

  5. Arbejdsliv er hot! Det er et tema i den offentlige debat, arbejdsliv, trivsel og sporskifte i karrieren. Ikke på niveau med klima og diversitet, men et tema, som LinkedIn har holdt fast i og belønnet på den måde, feedet er skruet sammen på. Win-win! Det, du ved noget om, nemlig dit arbejdsliv, er blevet hot! Du har noget at skrive om, næsten uanset, hvad du laver. Det er legitimt at skrive om det professionelle og det faglige.

  6. Du må meget gerne være professionel på LinkedIn. I de seneste år har der på LinkedIn været en tendens til flere personlige opslag om livets op- og nedture, men det er kun en lille del af det indhold, der er på LinkedIn. Mediet kræver mindre af dig. Mindre autenticitet, lavere frekvens. Det er faktisk ok at vise den professionelle profil, at være on brand, og ikke vise andre billeder af dig selv end profilbilledet. Hey, det vildeste og mest private, du behøver poste, er vigtigheden af at holde ferie!

  7. Det er en minimumsløsning, på den gode måde. Du behøver ikke gøre ret meget for at gøre det godt! Du kan næsten være always-off OG være på LinkedIn samtidig. Man kan godt få lidt indholds-stress af de andre platforme, fordi vi har fået at vide i mange år, at man bliver “straffet af algoritmen”, hvis ikke man poster ofte nok. Helst hver dag. Der er LinkedIn meget nådig. En post om måneden, og nogle likes og kommentarer spredt ud omkring, så er du faktisk ok godt kørende. Hvis man gerne vil være aktiv på sociale medier og ikke gider sidde og scrolle i en app flere gange om dagen, så er LinkedIn det rette valg. Selv shitstorme er sjældne her, fordi brugerne jo både står med navn og arbejdsplads, og fordi tempoet er lavere. Det er faktisk ok at vente mere end et døgn med at svare på en kommentar.

  8. LinkedIn er the New Sexy NewBiz
    Arbejdsmarkedet er i opbrud, og alle er blevet deres egen virksomhed og brand. Dybe kunderelationer er blevet til en skov af korte projektrelationer. De skal afsluttes og startes op i en evig flow. Her er LinkedIn den perfekte platform til at få nye kunder og flashe sin faglighed. Ja, for hvor ellers kan man tigge om opgaver og invitere sig selv på kaffemøder.

Tag din digitale blazer på

Helt seriøst. Det er faktisk ret fedt på LinkedIn. Ja, der bliver postet en del 🍍🍍🍍, men der er også faglige indlæg, vidensdeling og masser af spændende mennesker, der gerne deler ud. Og hvis du savner lidt celebrity-glitter, som der var på de andre platforme, så kan du følge Snoop Dog, Ryan Reynolds og Oprah Winfrey.

Enhver oplevelse af en platform skabes af de folk, du følger. Så her er lidt at starte på, hvis du arbejder med kommunikation:

Katrine Villarreal Villumsen, k-chef, Digitaliseringsstyrelsen

Jonas Schrøder, k-chef, REMA 1000

Josefine Staunsbjerg, ejer af JOST og influencerrådgiver

Jakob Rosendal, kampagnechef, Red Barnet

Pia Charlotte Nielsen, ejerleder og affaldskommunikationsspecialist

Mikkel Lysgaard, tidligere redaktør på dagens.dk, nu fjernvarmenørd

Vi ses derude. Og du må godt have skjorte og blazer på; det er ok!

På LinkedIn er vi alle businessfolk ;-)

Læs også

Snoop Dogg - Life Lessons

So, LinkedIn is cool now. OK.

Bloomberg - Sorry, But LinkedIn Is Cool Now


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu


Læs også

Job